Naturfag 2 - Biogeografi, cellebiologi, plantefysiologi, genetikk, fysikk og teknologi & design NAT 504
Læringsmål
Etter fullført naturfag 5. - 10. er sentrale mål at studenten:
- kan videreutvikle elevenes sansing, oppdagerglede og undring knyttet opp mot målområdet forskerspiren.
- kan tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede, kunnskap og engasjement for miljøet.
- kan ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer i planlegging av undervisning og bruke nære og lokale læringsarenaer på en slik måte at fagstoffet konkretiseres.
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. klasse.
I naturfag 5. - 10. vektlegges muntlig framlegg, argumentasjon, lesing og tolking av naturfaglige tekster og skriftlige rapporter fra feltarbeid og eksperimenter. Regning brukes for å registrere og utarbeide resultater fra egne målinger og til å lage tabeller og diagrammer med naturfaglig innhold. Digitale ferdigheter i naturfag knyttes til eksperimenter og feltarbeid, formidling og kommunikasjon og visualisering.
Læringsmål etter NAT 504:
Fysikk: Studentene skal ha grunnleggende kunnskap om elektrisitet, elektronikk og magnetisme. De skal kjenne til relevante forsøk og kunne gjøre enkle beregninger. Studentene skal kjenne til atom- og kjernefysikk og anvendelsen av denne med de miljøproblemer som følger.
Teknologi og design: Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter.
Cellebiologi og plantefysiologi: Studentene skal kunne gjøre rede for fotosyntese og cellerespirasjon. De skal også kunne beskrive hovedtrekkene i andre biokjemiske prosesser i plante- og dyreceller. Studentene skal kunne forklare hvordan transporten av vann og næringsstoffer i planter foregår. De skal kunne skissere vekstprosessene i planter.
Genetikk: Studentene skal kunne gjøre rede for celledeling, noen hovedtrekk i Mendels genetikk, gener, kromosomer og sentrale prinsipper i hvordan egenskaper arves. Studentene skal kunne forklare hovedtrekkene i proteinsyntesen og prinsippene i kloning, samt beskrive viktige bruksområder for genteknologi.
Biogeografi: Biologisk mangfold, økologi og miljøforvaltning.
Organisering
Arbeidsformene veksler mellom forelesning, veiledning, praktiske oppgaver individuelt og i gruppe og skriftlige oppgaver. Feltstudiet består av en 3-4 dagers ekskursjon.
Det er obligatorisk frammøteplikt under praktiske oppgaver.
Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanene ved starten av hvert semester.
Arbeidskrav
Gjennomført feltkurs
Biogeografi: Rapport fra feltkurs
Fysikk med fysikkdidaktikk: 1 oppgave
Arbeidskrav vil bli definert nærmere i semesterplanen.
Vurderingsformer
Rapporter og oppgaver vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Skriftlig eksamen med gradert karakter
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Liv Fagertun <Liv.FagertunSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 12.08.2011