Naturfag 2 - Biogeografi, cellebiologi, plantefysiologi, genetikk, fysikk og teknologi & design NAT 504

Læringsmål

Etter fullført naturfag 5. - 10. er sentrale mål at studenten:

- kan videreutvikle elevenes sansing, oppdagerglede og undring knyttet opp mot målområdet forskerspiren.

- kan tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede, kunnskap og engasjement for miljøet.

- kan ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer i planlegging av undervisning og bruke nære og lokale læringsarenaer på en slik måte at fagstoffet konkretiseres.

- kan planlegge, gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. klasse.

I naturfag 5. - 10. vektlegges muntlig framlegg, argumentasjon, lesing og tolking av naturfaglige tekster og skriftlige rapporter fra feltarbeid og eksperimenter. Regning brukes for å registrere og utarbeide resultater fra egne målinger og til å lage tabeller og diagrammer med naturfaglig innhold. Digitale ferdigheter i naturfag knyttes til eksperimenter og feltarbeid, formidling og kommunikasjon og visualisering.

Læringsmål etter NAT 504:

Fysikk: Studentene skal ha grunnleggende kunnskap om elektrisitet, elektronikk og magnetisme. De skal kjenne til relevante forsøk og kunne gjøre enkle beregninger. Studentene skal kjenne til atom- og kjernefysikk og anvendelsen av denne med de miljøproblemer som følger.

Teknologi og design: Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter.

Cellebiologi og plantefysiologi: Studentene skal kunne gjøre rede for fotosyntese og cellerespirasjon. De skal også kunne beskrive hovedtrekkene i andre biokjemiske prosesser i plante- og dyreceller. Studentene skal kunne forklare hvordan transporten av vann og næringsstoffer i planter foregår. De skal kunne skissere vekstprosessene i planter.

Genetikk: Studentene skal kunne gjøre rede for celledeling, noen hovedtrekk i Mendels genetikk, gener, kromosomer og sentrale prinsipper i hvordan egenskaper arves. Studentene skal kunne forklare hovedtrekkene i proteinsyntesen og prinsippene i kloning, samt beskrive viktige bruksområder for genteknologi.

Biogeografi: Biologisk mangfold, økologi og miljøforvaltning.

Organisering

Arbeidsformene veksler mellom forelesning, veiledning, praktiske oppgaver individuelt og i gruppe og skriftlige oppgaver. Feltstudiet består av en 3-4 dagers ekskursjon.

Det er obligatorisk frammøteplikt under praktiske oppgaver.

Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanene ved starten av hvert semester.

Arbeidskrav

Gjennomført feltkurs

Biogeografi: Rapport fra feltkurs

Fysikk med fysikkdidaktikk: 1 oppgave

Arbeidskrav vil bli definert nærmere i semesterplanen.

Vurderingsformer

Rapporter og oppgaver vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Skriftlig eksamen med gradert karakter

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Liv Fagertun <Liv.FagertunSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 12.08.2011