Samfunnsfag 1 - Norge i verden, trinn 1-7 SAM 102
Læringsmål
Samfunnsfag i grunnskolen omfatter fagdisiplinene historie, geografi og samfunnskunnskap. Opplæringen i samfunnsfag setter søkelyset på mennesket og menneskelige samfunn i tid og rom.
Emnet SAM 102 skal utvikle kompetanse til å undervise i samfunnsfag på 1.-7. trinn. Det bygger på emnet SAM 101 og legger vekt på Norges plass i en større verden. Studiet skal kvalifisere til å kunne arbeide selvstendig med både fagspesifikke og didaktiske utfordringer.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten:
-har kunnskap om globalisering - kulturelt, økonomisk, politisk og miljømessig
-har kunnskap om europeisk historie fra rennesansen og frem til 1814
-har kunnskap om barns rettigheter, demokrati, politiske og økonomiske deltagelse
- har kunnskap om Norge i verden fra 1750 og frem til 1905
-har kunnskap om samene, flerkulturelle samfunn og migrasjon
- har kunnskap om europeisk geografi og om europeisk integrasjon (EU)
-har kunnskap om internasjonalt samarbeid
FERDIGHTER
- Kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- Kan bruke faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 5.-10. trinn
- Kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv
GENERELL KOMPETANSE
- Kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- Kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
Innhold
Emnet bygger videre på kurset SAM101 og har fokus på Norges plass i verden. Emnet inneholder fagemner innenfor historie, geografi og samfunnskunnskap. Innenfor historiefaget omfattes norsk 1800-talls historie og europeisk historie. Innenfor geografi
Organisering
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder bl.a. IKT og oppgaveskriving.
I forbindelse med seminarundervisningen skal studentene i gruppe arbeide med oppgaver / problemstillinger som innleveres skriftlig og legges fram for resten av klassen.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Dette gjelder seminartimer med framlegging, deltakelse på ekskursjoner / feltarbeid o.a. timer av praktisk og fagdidaktisk karakter. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.
Vurderingsformer
- Seminaroppgave i gruppe med skriftlig og muntlig fremlegging. Teller 1/3 av endelig karakter
- Muntlig eksamen. Teller 2/3 av endelig karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 24.06.2011