Forebyggende og tidlig innsats 30PUBFTI

Læringsmål

Mål for studieprogrammet:

Å øke studentenes kunnskap innen å kunne planlegge, tilrettelegge og gjennomføre forebyggende arbeid med førskolebarn generelt, og med blikk for barn som kan være ”gråsonebarn” eller i risikogruppe

Videre studiemuligheter:

Studiet kan være med å gi innpass for innpass i masterstudier som krever minimum 60 stp. i pedagogikk.

Innhold

Studiet er bygget opp slik at studentene skal møte et innhold som bidrar til måloppnåelse. Innholdet vil bli presentert slik at studentene vil møte flere innholdskomponenter samtidig. Det faglige innholdet vil du møte i obligatorisk litteratur, gjennom forelesninger og gruppearbeid, hos medstudenter og ikke minst i deg selv.

Sentrale innholdskomponenter vil være:

  • pedagogens holdninger og rolle
  • syn på barn/barndom
  • barnehagens organisering og fysisk miljø
  • mangfold og kjønnsperspektiv
  • kartlegging/metoder
  • overgangen barnehage-skole
    • læring og lek
    • tverrfaglig
  • livslang læringsperspektiv
  • lover, forskrifter og retningslinjer og andre offentlige dokumenter med relevans for forebyggende og tidlig innsats

Vurderingsformer

Refleksjonsoppgave:

Oppgitt tema skal drøftes og belyses.

Oppgaven og mulige oppgaveløsninger drøftes og besvares i gruppe. Gruppa fungerer også som et veiledningsforum. I tillegg vil det bli gitt veiledning av faglig tilsatt.

Arbeidet skal munne ut i en skriftlig besvarelse.

Vurdering er bestått/ikke bestått

Eksamen:

Studentene skal gjøre et individuelt utviklingsarbeid fra egen arbeidsplass i siste semester. Det gis gradert karakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Alle delemner må være bestått for at hovedemnet skal få bestått karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no> - 02.03.2011