Helsesøstertjeneste og yrkesutøvelse 986-E3

Læringsutbytte

Kunnskaplsmål:

  • Har inngående kunnskap om metoder for å kartlegge og vurdere utvikling og helse hos barn og unge
  • Har avansert kunnskap om vanlige sykdomstilstander hos barn og ungdom

Ferdighetsmål:

  • Kan utøve helsesøstertjeneste ut fra forståelse av at det er flere perspektiver på helse, utøve helsesøstertjenesten med utgangspunkt i befolkningens behov og i samarbeid med befolkningen
  • Kan vurdere barn og unges fysiske og psykososiale utvikling i et økologisk og kulturelt perspektiv, og iverksette helsefremmende og forebyggende tiltak
  • Har ferdigheter i å identifisere og forutse behov og stimulere brukernes oppmerksomhet på ressurser og evne til å ivareta egen helse
  • Kan intervenere i familier ved helsetrussel for barn og unge
  • Kan kommunisere med barn, unge og familier fra ulike kulturer og kan gjøre bruk av tolk
  • Kan planlegge, administrere og utvikle helsesøstertjenesten i overensstemmelse med lover, forskrifter, rammebetingelser og lokale forhold
  • Kan vurdere og påvirke ulike faktorer som virker inn på befolkningens helse
  • Kan avdekke og kartlegge risikofaktorer i individ og individets miljø
  • Kan formidle opplysning om risikofaktorer i individ og individets miljø til enkeltpersoner, grupper og lokalsamfunn, og delta i det problemløsende arbeidet med aktuelle yrkesgrupper
  • Har evne til å initiere og delta i forpliktende tverrfaglig og sektorovergripende samarbeid
  • Kan delta aktivt i og påvirke kommunenes helseplanlegging, dokumentere skriftlig og formidle kunnskap om helseforhold til lokale beslutningsmyndigheter og andre etater
  • Er bevisst sine egne verdier og normer, reflektere over og ta standpunkt i forhold til sykepleiefaglige verdier og etiske dilemma, og kunne arbeide etisk forsvarlig
  • Har evne til å videreutvikle sin personlige og faglige kompetanse som helsesøster
  • Har utviklet en personlig og reflektert helsesøsterrolle

Generelle kompetanse:

  • Har kunnskaper og ferdigheter som er nødvendig for å administrere helsestasjons- og skolehelsetjenesten i pakt med samfunnsendringer, prioriteringer og forskning, med faglig tyngde, kvalitet og kritisk innovativt engasjement.

Innhold

Delemne 3.1: Individrettede og befolkningsrettede tiltak i helsefremmende og forebyggende praksis

  • Ulike former for veiledning, rådgiving og undervisning - formidling
  • Helseundersøkelser i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
  • Brukerperspektiv – befolkningsmedvirkning
  • Tverrfaglig og sektorovergripende samarbeid
  • Smittevernarbeid, vaksinasjon
  • Kartlegging av helsetilstand og helsebehov
  • Gruppevirksomhet - i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
    - Selvhjelpsgrupper, nettverks- og lokalsamfunnsarbeid

Delemne 3.2: Organisering og ledelse av helsesøstertjenesten

  • Kvalitetsutvikling
  • Organisasjons- og ledelsesteori
  • Planlegging, saksbehandling og administrering av helsesøstertjenester
  • Dokumentasjonssystemer
  • Premissleverandør for helsesøstertjenesten

Organisering

Det er planlagt 3 samlinger à 3 - 5 dager, 3 studiekrav derav 7 uker veiledet praksis.

Vurderingsformer

986-E3 ST9 Veiledning

Foreldreveiledning
Øvelse i foreldreveiledning med DVD opptak og refleksjonsnotat. Studenten får tilbakemelding og veiledning på opptaket i gruppe.

Omfang 10 minutter opptak.

Vurdering: Bestått/Ikke bestått

986-E3 ST10 Språk, syn og hørsel - punktpraksis

3 dager punktpraksis

Ferdighetstrening i kartleggingsmetoder med barn 2 - 5 år.

Vurdering: Bestått/Ikke bestått

986-E3 ST11 Arbeidsplan for veiledet praksis og praksisgjennomføring
Utarbeidelse av individuelle arbeidsplaner for veiledet praksisperiode.

Arbeidsplan for å oppnå krav til læringsutbytte for praksisperioden må være godkjent før gjennomføring av praksisperioden.

Vurdering: Bestått/Ikke bestått.

Studiekravene i emne 3 må være bestått før oppstart i emne 4

Veiledet praksis må være bestått før oppstart i emne 4

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Berit Margrethe Sandvik <Berit.SandvikSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jane Asdal - 04.04.2011