Kritisk refleksjon 070-E9

Læringsutbytte

Læringsutbytte i emne 9 er at studentene

Kunnskaper

  • har innsikt i aktuelle diskurser i eget fagfelt
  • har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode som grunnlag for vurderinger i eget fagfelt
  • har kunnskap om det barnevernfaglige forskningsfeltet

Ferdigheter

  • kan vurdere juridiske problemstillinger og etiske dilemmaer knyttet til bruk av tvang i velferdsretten
  • kan vurdere organisasjonsmessige og politiske føringer for utvikling av velferdstjenester
  • kan vurdere barnevernfaglig arbeid i lys av kulturell kompleksitet
  • kan vurdere tverrfaglig samarbeid i lys av faglige standarder og brukermedvirkning
  • orienterer seg mot arbeidet med praksisstudier og bacheloroppgave i emne 10

Kompetanse

  • kan vurdere kunnskapskilder og diskurser som former innholdet i barnevernfaglig arbeid
  • viser en kritisk reflekterende holdning i vurdering av faglige problemstillinger

Innhold

Innholdet i emnet tar utgangspunkt i en fordeling av rammeplanens krav til studiepoeng og vil være veiledende for emneplanens presiseringer.

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk - 5 stp, Vitenskapsteori og forskningsmetode - 2 stp, Sosiologi og sosialantropologi - 3 stp, Rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett - 2 stp, Generell-, utviklings- og sosialpsykologi - 2 stp, Klinisk psykologi og psykisk helsearbeid - 2 stp, Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning - 3 stp, Barnevernstiltak - 1 stp, Miljøarbeid - 3 stp, Aktivitetsfag - 1 stp, Arbeid med grupper, organisasjoner og nettverk - 3 stp.

Organisering

Studiegrupper er det bærende element i emne 9. Arbeidsmåter og organisering framkommer i emneplanen.

Vurderingsformer

Emnekode: 070-E9: Kritisk refleksjon - vurderingsoppgave

Studentene skal besvare én av to gitte oppgaver med utgangspunkt i forventet læringsutbytte i emne 9. Individuell besvarelse. 2500 - 3000 ord. Graderte karakterer.

Det er inntil seks arbeidskrav knyttet til emnet. Arbeidskravene må være utført før gjennomføring av emnet kan godkjennes.

Arbeidskrav framkommer av emneplanen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 07.06.2011