Vernepleiefaglig arbeid og funksjonshemning 060-E4
Læringsutbytte
Læringsutbytte i emne 4 er at studentene
Kunnskaper
- har kunnskap om ulike metodiske verktøy i arbeid med mennesker med ulike funksjonsnedsettelser
- forstår hva selvbestemmelse og brukermedvirkning innebærer i samhandling med tjenestemottakere
- har bred kunnskap om forebygging av bruk av tvang, rettsregler og vedtak om bruk av tvang
Ferdigheter:
- kan planlegge praktisk vernepleiefaglig arbeid med utgangspunkt i tjenestemottakers mestring, interesser og behov
- viser begynnende evne til å utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflekterende måte
- kan forankre eget arbeid i relevant lovverk
Kompetanse:
- utvikler forståelse for sammenhenger mellom kunnskap, holdninger og ferdigheter ved ulike metodiske tilnærmingsmåter i samarbeid med tjenestemottaker
- utvikler forståelse for hvordan eget arbeid skal bidra til koordinering og samhandling av tjenesteyting
- utvikler forståelse om hvordan kultur former faglige problemstillinger og vernepleiefaglig arbeid
- utvikler kommunikasjonsferdigheter preget av empati og respekt
- har forståelse av sammenhengen mellom tilpasset kommunikasjon og kognitiv kompetanse
Innhold
Innholdet i emnet tar utgangspunkt i en fordeling av rammeplanens krav til studiepoeng og vil være veiledende for emneplanens presiseringer.
Jus - 2 stp, Vitenskapsteori og forskningsmetode - 1 stp, Generell-, utviklings- og sosialpsykologi - 3 stp, Generell pedagogikk og sosialpedagogikk - 3 stp, Fagets utvikling, ideologi, etikk og yrkesrolle - 2 stp, Ferdighets- og atferdslæring - 2 stp, Velferdsarbeid - 5 stp, Arbeid med grupper, organisasjoner og nettverk - 2 stp.
Organisering
Forelesninger og selvstudium, praktisk ferdighetstrening og opplæring i bruk av aktiviteter og kulturtiltak, gruppearbeid, veiledning og skriftlig og muntlig framstilling.
Vurderingsformer
Emnekode: 060-E4: Vernepleiefaglig arbeid og funksjonshemning - vurderingsoppgave
Individuell hjemmeeksamen. 3000 ord. Graderte karakterer.
Det er inntil tre arbeidskrav knyttet til emnet hvorav minst ett skal gjennomføres i gruppe. Arbeidskravene må være godkjent før gjennomføring av emnet kan godkjennes.
Arbeidskrav framkommer av emneplanen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 31.05.2011