Matematikk II FB2409
Læringsmål
Studentene skal
- kunne regne med komplekse tall
- kunne løse grunnleggende lineæralgebraiske problemer knyttet til blant annet likningssystemer og egenverdier/egenvektorer
- kjenne til definisjoner og begreper i forbindelse med funksjoner av flere variable og kunne bruke teorien fra funksjoner av flere variable som grunnlag for blant annet ekstremalverdier og usikkerhetsregning (feilregning)
- kunne utføre kurvetilpasning ved bruk av minste kvadraters metode
- kjenne til definisjoner og begreper i forbindelse med laplacetransformasjoner
- kunne bruke laplacetransformasjoner som metode for å løse ordinære differensiallikninger og systemer av slike
- kjenne til definisjoner og begreper i forbindelse med fourierrekker
- kunne utvikle funksjoner i fourierrekker
Innhold
- Regning med komplekse tall på kartesisk, trigonometrisk og eksponensiell form
- Likninger med komplekse løsninger
- Lineære likningssystem med anvendelser
- Matrisealgebra
- Vektorrom
- Egenverdier og egenvektorer med anvendelser
- Funksjoner med to og flere variable. Partielle deriverte. Ekstremalverdier. Differensialer og endelige differenser. Usikkerhetsregning.
- Minste kvadraters metode for kurvetilpasning
- Laplacetransformasjoner, transformasjonssetninger, konvolusjon, invers transformasjon. Heavisidefunksjoner. Diracs deltafunksjon.
- Fourierrekker, ortogonalitet, periodiske funksjoner, fouriersinusrekker og fouriercosinusrekker. Halvperiodiske utvidelser.
- Enkle bygg-, kjemi- og maskinfaglige anvendelser relatert til fagstoffet
Organisering
Forelesninger og øvinger.
Bruk av dataverktøyet Maple inngår.
Vurderingsformer
1. Individuell skriftlig underveisprøve med vekt 30%.
2. Individuell skriftlig sluttprøve med vekt 70%. Sluttprøven må være bestått for å oppnå bestått karakter i emnet.
Motivasjon
Individuelle prøver vil teste i hvor stor grad den enkelte har oppnådd læringsutbyttene innen kunnskaper og ferdigheter i faget. Prøvene vil i tillegg teste i hvor stor grad man klarer å kommunisere matematikk via en skriftlig besvarelse. Underveisprøven vil måle læringsutbytte hos den enkelte student midtveis i semester. Dette motiverer studentene til å jobbe strukturert med faget gjennom hele semesteret.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Corinne Feremans <corinne.feremansSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Unni Stamland Kaasin - 26.10.2012