Matematikk II FB2409

Læringsmål

Studentene skal

  • kunne regne med komplekse tall
  • kunne løse grunnleggende lineæralgebraiske problemer knyttet til blant annet likningssystemer og egenverdier/egenvektorer
  • kjenne til definisjoner og begreper i forbindelse med funksjoner av flere variable og kunne bruke teorien fra funksjoner av flere variable som grunnlag for blant annet ekstremalverdier og usikkerhetsregning (feilregning)
  • kunne utføre kurvetilpasning ved bruk av minste kvadraters metode
  • kjenne til definisjoner og begreper i forbindelse med laplacetransformasjoner
  • kunne bruke laplacetransformasjoner som metode for å løse ordinære differensiallikninger og systemer av slike
  • kjenne til definisjoner og begreper i forbindelse med fourierrekker
  • kunne utvikle funksjoner i fourierrekker

Innhold

  • Regning med komplekse tall på kartesisk, trigonometrisk og eksponensiell form
  • Likninger med komplekse løsninger
  • Lineære likningssystem med anvendelser
  • Matrisealgebra
  • Vektorrom
  • Egenverdier og egenvektorer med anvendelser
  • Funksjoner med to og flere variable. Partielle deriverte. Ekstremalverdier. Differensialer og endelige differenser. Usikkerhetsregning.
  • Minste kvadraters metode for kurvetilpasning
  • Laplacetransformasjoner, transformasjonssetninger, konvolusjon, invers transformasjon. Heavisidefunksjoner. Diracs deltafunksjon.
  • Fourierrekker, ortogonalitet, periodiske funksjoner, fouriersinusrekker og fouriercosinusrekker. Halvperiodiske utvidelser.
  • Enkle bygg-, kjemi- og maskinfaglige anvendelser relatert til fagstoffet

Organisering

Forelesninger og øvinger.
Bruk av dataverktøyet Maple inngår.

Vurderingsformer

1. Individuell skriftlig underveisprøve med vekt 30%.

2. Individuell skriftlig sluttprøve med vekt 70%. Sluttprøven må være bestått for å oppnå bestått karakter i emnet.

Motivasjon
Individuelle prøver vil teste i hvor stor grad den enkelte har oppnådd læringsutbyttene innen kunnskaper og ferdigheter i faget. Prøvene vil i tillegg teste i hvor stor grad man klarer å kommunisere matematikk via en skriftlig besvarelse. Underveisprøven vil måle læringsutbytte hos den enkelte student midtveis i semester. Dette motiverer studentene til å jobbe strukturert med faget gjennom hele semesteret.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Corinne Feremans <corinne.feremansSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Unni Stamland Kaasin - 26.10.2012