Matematikk Y2 FY2007
Læringsmål
Studentene skal tilegne seg matematiske ferdigheter som er nødvendige i linjefagene.
Emnet skal gi studentene et grunnlag for å kunne gå videre med emnet Matematikk1.
Få erfaring i å anvende matematikk i ingeniørmessig sammenheng; basert på studentenes faglige bakgrunn.
Kunne vurdere tekniske løsninger ved hjelp av matematiske kunnskaper.
Få grunnleggende ferdigheter i anvendelse av dataprogrammet Maple.
Innhold
Derivasjon. Derivasjon av potensfunksjoner, grunnleggende derivasjonsregler, den andrederiverte. Derivasjon av produkt og brøk. Kjerneregelen. Derivasjon av trigonometriske funksjoner, logaritmefunksjoner og eksponentialfunksjoner. Implisitt derivasjon. Funksjonsdrøfting. Anvendelser i ingeniørmessig sammenheng.
Integralregning: Ubestemt og bestemt integral, substitusjon, delvis integrasjon, delbrøkoppspalting, arealberegning, volumberegning, volum av omdreiningslegeme (skivemetoden), numerisk integrasjon. Anvendelser i ingeniørmessig sammenheng.
Tallfølger og rekker. Tallfølger, aritmetiske rekker, geometriske rekker. Uendelige geometriske rekker og konvergens. Anvendelser i ingeniørmessig sammenheng.
Differensiallikninger. Separable differensiallikninger. Anvendelser i ingeniørmessig sammenheng.
Vektorregning: Vektorer i plan og rom. Vektorkoordinater, skalarprodukt, vektorprodukt, trevektorprodukt, avstander i rommet, rette linjer. Anvendelser i ingeniørmessig sammenheng.
Maple. Anvendelse av dataprogrammet Maple i forbindelse med funksjonsdrøfting, derivasjon, integralregning og numerisk integrasjon.
Organisering
5 timer forelesning og 5 timer øving per uke.
Vurderingsformer
Ett matematikkprosjekt med bruk av Maple som teller 20 %, en skriftlig underveisprøve som teller 30 % og skriftlig sluttprøve (4 timer) som teller 50 %.
Prøvene består av en del uten hjelpemidler og en del med hjelpemidler (ikke Maple).
Sluttprøven må være bestått for å få bestått i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>,Jens H Aarnes <Jens.H.AarnesSPAMFILTER@hit.no> - 12.05.2011