Matematikk Y2 FY2007

Læringsmål

Studentene skal tilegne seg matematiske ferdigheter som er nødvendige i linjefagene.

Emnet skal gi studentene et grunnlag for å kunne gå videre med emnet Matematikk1.

Få erfaring i å anvende matematikk i ingeniørmessig sammenheng; basert på studentenes faglige bakgrunn.

Kunne vurdere tekniske løsninger ved hjelp av matematiske kunnskaper.

Få grunnleggende ferdigheter i anvendelse av dataprogrammet Maple.

Innhold

Derivasjon. Derivasjon av potensfunksjoner, grunnleggende derivasjonsregler, den andrederiverte. Derivasjon av produkt og brøk. Kjerneregelen. Derivasjon av trigonometriske funksjoner, logaritmefunksjoner og eksponentialfunksjoner. Implisitt derivasjon. Funksjonsdrøfting. Anvendelser i ingeniørmessig sammenheng.

Integralregning: Ubestemt og bestemt integral, substitusjon, delvis integrasjon, delbrøkoppspalting, arealberegning, volumberegning, volum av omdreiningslegeme (skivemetoden), numerisk integrasjon. Anvendelser i ingeniørmessig sammenheng.

Tallfølger og rekker. Tallfølger, aritmetiske rekker, geometriske rekker. Uendelige geometriske rekker og konvergens. Anvendelser i ingeniørmessig sammenheng.

Differensiallikninger. Separable differensiallikninger. Anvendelser i ingeniørmessig sammenheng.

Vektorregning: Vektorer i plan og rom. Vektorkoordinater, skalarprodukt, vektorprodukt, trevektorprodukt, avstander i rommet, rette linjer. Anvendelser i ingeniørmessig sammenheng.

Maple. Anvendelse av dataprogrammet Maple i forbindelse med funksjonsdrøfting, derivasjon, integralregning og numerisk integrasjon.

Organisering

5 timer forelesning og 5 timer øving per uke.

Vurderingsformer

Ett matematikkprosjekt med bruk av Maple som teller 20 %, en skriftlig underveisprøve som teller 30 % og skriftlig sluttprøve (4 timer) som teller 50 %.

Prøvene består av en del uten hjelpemidler og en del med hjelpemidler (ikke Maple).

Sluttprøven må være bestått for å få bestått i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>,Jens H Aarnes <Jens.H.AarnesSPAMFILTER@hit.no> - 12.05.2011