070 Barnevern i et flerkulturelt samfunn, bachelor

Innledning

Fagplanen for Bachelor i barnevern i et flerkulturelt samfunn ved Høgskolen i Telemark er utarbeidet på grunnlag av flg. dokumenter

  • Rammeplan og forskrift for 3-årig barnevernspedagogutdanning, fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 1. desember 2005
  • Lov om universiteter og høgskoler nr. 15 av 1. april 2005
  • St. meld. nr. 27 (2000-2001) "Gjør din plikt - Krev din rett" - Kvalitetsreform av høgre utdanning
  • Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 30.06.2006, med hjemmel i Lov om Universitet og høgskoler
  • Fastsettelse av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning 20.03.2009
  • Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Telemark fastsatt av styret 15.12.05, sist endret 16.06.2009
  • Kvalitetshåndbok for utdanningsvirksomheten ved HIT, fastsatt av styret 28.08.06
  • Strategisk plan for Høgskolen i Telemark 2010 - 2014, fastsatt av styret 25.11.10
  • Fagplan for Bachelor i barnevern ved Høgskolen i Telemark av 13.05.05
  • NOU 2009:8, Kompetanseutvikling i barnevernet

Denne fagplanen er å forstå som studentens kontrakt om utdanningsplan med lærestedet, og inneholder sentrale beskrivelser av hvordan denne kontrakten skal oppfylles. Studentene godkjenner sin utdanningsplan - forstått som gjeldende fagplan - med forbehold om endringer. I tillegg er fagplanen et informerende arbeids- og styringsverktøy for instituttets fagligpedagogiske virksomhet og fordeling av rammeplanens studiepoeng.

Det åpnes ikke for enkeltvurdering for privatister i noen del av studiet.

Fagplanen for bachelorgradsstudium Barnevern i et flerkulturelt samfunn ved Høgskolen i Telemark er vedtatt av Dekan ved avdeling helse- og sosialfag.

Den stadige omorganiseringen av tjenestetilbudet til utsatte barn og unge og deres familier, og den generelle avinstitusjonaliseringen innenfor offentlig tjenesteproduksjon, påvirker barnevernspedagogens yrkesrolle. Dette stiller store krav til samfunnsforståelse, kulturforståelse, tverrfaglighet og fleksibilitet hos barnevernspedagoger. Barnevern i et flerkulturelt samfunn, bachelor, skal utdanne brukerorienterte og reflekterte yrkesutøvere som er kvalifisert for å utføre forebyggende arbeid, sosialpedagogisk arbeid og praktisk barnevernsarbeid i samarbeid med tjenestemottakere.

Det inngår i Høgskolen i Telemark sine satsningsområder å være internasjonalt orientert. I Institutt for sosialfag kommer dette blant annet til uttrykk gjennom utviklingen av internasjonale, globale og flerkulturelle perspektiver i fag- og studieplaner, og via deltakelse i ulike utdannings- og forskningsprogrammer. Studenter i tredje studieår ved bachelorutdanningene får mulighet til å søke internasjonale praksisstudier. Institutt for sosialfag bygger det internasjonale perspektivet på profesjonenes yrkesetiske retningslinjer. Barnevernspedagogen har et særlig ansvar for risikoutsatte og marginaliserte grupper, ivareta den menneskelige verdighet, vise solidaritet og påvirke samfunnsutviklingen i retning av et rettferdig og inkluderende samfunn nasjonalt og internasjonalt.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet henvender seg til mennesker med interesse for og evne til ivaretakelse av andre menneskers verdighet, behov, ressurser og muligheter. Opptakskravet er generell studiekompetanse. Søkere som ikke fyller kriteriene for generell studiekompetanse, men som fyller 25 år i løpet av opptaksåret, kan søke opptak etter egne regler knyttet til en realkompetansevurdering.

Samarbeid, demokrati, medbestemmelse og studentvelferd er et viktig anliggende for Høgskolen i Telemark. Enkelte studenter vil kunne ha varierende behov for tilrettelegging ved studiestart, gjennom studietiden og i forbindelse med eksamen. Høgskolen i Telemark har egen handlingsplan for studenter med funksjonshemning. Den bygger på prinsippet om at mennesker med funksjonshemning skal ha de samme muligheter, rettigheter og plikter som resten av befolkningen. Studiesituasjonen skal så langt som mulig legges til rette for studenter med særskilte behov. Tilretteleggingen medfører ikke en reduksjon av de faglige krav som stilles ved det enkelte studium.

Mål for studieprogrammet

Rammeplanen for barnevernspedagogutdanningen framholder tverrfaglig samarbeid som nødvendig for å løse de sammensatte utfordringene i helse- og sosialsektoren.Det legges derfor opp til 30 studiepoeng som er felles for alle helse- og sosialarbeiderutdanningene i Norge. Rammeplanens verdigrunnlag i felles helse- og sosialfaglig yrkeskompetanse er definert som respekt for livets ukrenkelighet, respekt for menneskets egenverd og solidaritet med de svakstilte. Formålet med en felles innholdsdel i de helse- og sosialfaglige profesjonsutdanningene er tilegnelse av en felles referanseramme og et bedre samarbeid innenfor helse- og sosialtjenestene.

Hensikten med første studieår er at studentene tilegner seg grunnleggende kunnskap om barndom, oppvekst og barnevern i et flerkulturelt samfunn. Studentene skal ha forståelse for sammenhenger mellom samfunnsmessige forhold og sosiale problemer som påvirker barn, unge og deres pårørende. Studentene skal utvikle begynnende ferdigheter i sosialpedagogisk arbeid og bruk av aktiviteter i kommunikasjon og samarbeid med barn, unge, deres familier og nettverk. Studentene skal kjenne lover som omhandler barn og unge generelt og lov om barnevernstjenester spesielt. Etter gjennomført studieår skal studentene med utgangspunkt i aktuelle brukergrupper kunne drøfte og begrunne faglige handlingsvalg forankret i relevant teori. Det vektlegges å møte brukere med empati og respekt ut fra perspektivet om likeverd uavhengig av alder, kjønn, klasse, etnisitet, kultur, livssyn og virkelighetsforståelse.

Hensikten med andre studieår er å bygge videre på kunnskaper, ferdigheter og kompetanse fra første studieår slik at studentene under veiledning kan planlegge og gjennomføre praktisk metodisk arbeid med utsatte barn og unge. Studenten skal ha grunnleggende kunnskap om tiltaksarbeidet i barnevernet, utviklet evnen til å vurdere omsorgskompetanse og kunne arbeide med mennesker med ulik virkelighetsoppfatning i ulike kulturelle kontekster. Studenten skal begrunne faglige valg med utgangspunkt i relevant teori og kunne dokumentere eget arbeid. Respekt for menneskets integritet og rettigheter står sentralt.

Hensikten med tredje studieår er å bygge videre på kunnskaper, ferdigheter og kompetanse fra tidligere studieår og utvikle et kritisk perspektiv og en reflekterende holdning til posisjoner og yrkesutøvelser innen egen profesjon. Studenten skal på selvstendig grunnlag kunne utføre profesjonelt barnevernfaglig arbeid, og kunne dokumentere, begrunne og kritisk vurdere arbeidet. Studenten skal ha et kritisk perspektiv på barnevernspedagogens mulighet til å påvirke livsvilkår for utsatte barn og unge og ha innsikt i hvordan livsvilkår påvirkes av lokale, nasjonale og internasjonale forhold. Studentene skal kunne bidra til og delta i tverrfaglig samarbeid fra individ- til systemnivå, kunnne virke som premissleverandør for beslutninger i hjelpeapparatet og overfor politiske myndigheter og ha forståelse for vitenskapens betydning for eget faglig arbeid.

Læringsutbytte

Barnevernspedagogene skal som læringsutbytte ha forsvarlige kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som grunnlag for å yte tjenester til utsatte barn og unge, deres familie og nærmiljø. Yrkesutøvelsen skal bygge på likeverd, respekten for enkeltindividets integritet og sette selvbestemmelse og brukermedvirkning i fokus. Barnevernspedagogens sluttkompetanse bygger på sammenhengen mellom teori- og praksisstudier gjennom utdanningen.

Spesifisert læringsutbytte for hvert emne er beskrevet under emnebeskrivelsene.

Skikkethetsvurdering i høyere utdanning
Det skal foregå en løpende skikkethetsvurdering av alle studenter gjennom hele studiet, jfr. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning (FOR 2006-06-30 nr 859). Skikkethetsvurdering inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som helse- og sosialpersonell.

Ved eventuell begrunnet tvil om en student er skikket kreves det en særskilt skikkethetsvurdering, hvor forvaltningslovens regler og forskriftens krav til saksbehandling kommer til anvendelse.

Studenten skal gjøres kjent med sin taushetsplikt og signere taushetserklæring ved studiestart.

Videre studiemuligheter

Bachelorgradstudium i barnevern gir grunnlag for opptak til masterstudier

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emneoversikt
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
070-E1 Innføring i barnevernets arbeidsfelt 20,00 O 20          
070-E2 Utvikling og identitet 10,00 O 10          
070-E3 Samfunnsmessige rammebetingelser 10,00 O   10        
070-E4 Sosialpedagogisk arbeid og bruk av
aktiviteter
10,00 O   10        
070-E5 Praktisk barnevernsarbeid i det
kommunale og statlige barnevern
10,00 O   10        
070-E6 Praksisstudier: Metodisk
barnevernsarbeid
30,00 O     30      
070-E7 Vurdering av omsorgskompetanse 15,00 O       15    
070-E8 Tiltaksarbeid i barnevernet 15,00 O       15    
070-E9 Kritisk refleksjon 30,00 O         30  
070-E10 Praksisstudier: Faglig fordypning og
bacheloroppgave
30,00 O           30
Sum: 30 30 30 30 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

STUDIETS VARIGHET, OMFANG, NIVÅ.

Barnevern i et flerkulturelt samfunn er normert til en studieprogresjon på 3 år og har et omfang på 180 studiepoeng. Bachelorgraden danner grunnlag for masterstudier. Studieprogrammet kombinerer ulike kunnskapsområder, og studentene skal gjennom utdanningen tilegne seg en samlet kompetanse basert på praktiske og teoretiske studier.

Rammeplanens krav til det faglige innholdet i barnevernspedagogutdanningen er slik:

1. Samfunnsvitenskapelige emner

1A. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk *

1B. Vitenskapsteori og forskningsmetode *

1C. Sosiologi og sosialantropologi**

33 studiepoeng

15 studiepoeng

6 studiepoeng

12 studiepoeng

2. Juridiske emner

2A. Rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett **

2B. Barnevernrett og andre sentrale rettsområder

15 studiepoeng

9 studiepoeng

6 studiepoeng

3. Psykologiske og helsefaglige emner

3A. Generell-, utviklings- og sosialpsykologi

3B. Klinisk psykologi og psykisk helsearbeid

3C. Pediatri og sosialmedisin

33 studiepoeng

15 studiepoeng

12 studiepoeng

6 studiepoeng

4. Pedagogiske emner

4A. Generell- og spesialpedagogikk

4B. Sosialpedagogikk

24 studiepoeng

12 studiepoeng

12 studiepoeng

5. Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge

5A. Etikk og yrkesrolle

5B. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning

5C. Barnevernstiltak

5D. Miljøarbeid

5E. Aktivitetsfag

5F. Arbeid med grupper, organisasjoner og nettverk

75 studiepoeng

12 studiepoeng

15 studiepoeng

9 studiepoeng

15 studiepoeng

15 studiepoeng

9 studiepoeng

* Emnene inngår helt eller delvis i felles innholdsdel for helse-og sosialfagutdanningene

** Emnene inngår helt eller delvis i felles innholdsdel for barnevernspedagog-, sosionom og vernepleierutdanningene

Rammeplanens krav til faglig innhold er organisert inn i fagplanen for Barnevern i et flerkulturelt samfunn, bachelor. Fagplanen er organisert i 10 emner hvor progresjonen i emnene framkommer gjennom beskrivelser av læringsutbyttet i hvert enkelt emne. Studiepoengene fra rammeplanen er fordelt inn i emnene.

Det må påregnes noe utgifter til studieaktiviteter innen kreativt metodisk arbeid med bruk av aktiviteter og kulturtiltak.

Studiets oppbygging og innhold

Det er lagt inn krav om vurderingsoppgaver og arbeidskrav til hvert emne, og alle kravene må være utført og godkjent som del av eksamen i emnet. Det er resultatene fra de fastsatte vurderingsoppgavene i hvert emne som føres på vitnemålet og emnekarakter er forutsetning for å følge studieprogresjonen. Studiet er et heltidsstudium, og emnene tas i den rekkefølgen som fremkommer i fagplanen.

Studiets oppbygging

1. studieår. Barndom, oppvekst og barnevern i et flerkulturelt samfunn 60 stp.

Emner

Studiepoeng

1. Innføring i barnevernets arbeidsfelt

20 stp

2. Utvikling og identitet

10 stp

3. Samfunnsmessige rammebetingelser

10 stp

4) Sosialpedagogisk arbeid og bruk av aktiviteter

10 stp

5) Praktisk barnevernsarbeid i det kommunale og statlige barnevern

10 stp

2. studieår. Metodisk barnevernsarbeid 60 stp.

Emner

Studiepoeng

6. Praksisstudier: Metodisk barnevernsarbeid

30 stp

7. Vurdering av omsorgskompetanse

15 stp

8. Tiltaksarbeid i barnevernet

15 stp

3. studieår. Den reflekterende barnevernspedagog 60 stp.

Emner

Studiepoeng

9. Kritisk refleksjon

30 stp

10. Praksisstudier: Faglig fordypning og bacheloroppgave

30 stp

Praksisstudier og ferdighetstrening utgjør minimum 42 studiepoeng, hvorav minimum 30 studiepoeng skal være direkte klientrelatert. Praksisstudier og ferdighetstrening er obligatorisk, og kunnskapsgrunnlaget for praksis har sitt grunnlag i alle de tre studieårene. Praksisstudiene må være gjennomført og bestått for å få emnekarakter og fortsette studieforløpet.

Pensum

Til hvert studieår er det lagt opp inntil 80 sider pensum pr. studiepoeng.

Retningslinjer for godkjenning av selvvalgt pensum og fordeling av antall sider mellom obligatorisk og selvvalgt pensum framkommer av emneplanen.

Obligatorisk og selvvalgt pensum skal bygge på nasjonal og internasjonal anerkjent faglitteratur.

Internasjonalisering

Høgskolen legger til rette for at studenter kan søke om å ta deler av 3. studieår som praksisstudier i utlandet. Alle studenter kan i prinsippet søke, forutsatt at studiekravene er oppfylt og studenten har oppnådd karakteren C eller bedre.

Nærmere informasjon finnes på høgskolens hjemmesider.

Arbeids- og læringsformer

Innholdet i barnevernspedagogutdanningen omfatter teoretisk fagkunnskap, prosessuell og erfaringsbasert kunnskap og utvikling av relasjonskompetanse. Målene for studiekvalitet knyttes til utviklingen av studentenes etiske bevissthet og evne til selvstendig, kritisk og systematisk tenkning, forståelse og handling. Teoristudier og praksisstudier integreres og gjenspeiles i valg av studieformer og undervisningsmetoder. Studiet er organisert med et bredt og variert utvalg av fagligpedagogiske virkemidler med vekt på studentenes egenaktivitet og samhandling i tilegnelsen av teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og utvikling av en reflekterende barnevernspedagog som studiets sluttkompetanse. Alle undervisnings- og læringsformene er forankret i de didaktiske målområdene kognitive mål, holdnings- og ferdighetsmål med basis i forskningsbasert undervisning. Undervisningsformene er forelesninger, arbeid i grupper, ferdighetstrening, feltarbeid, praksisstudier, prosjektorganisert undervisning og omfattende bruk av veiledning, både individuell og gruppebasert. Det forventes at studentene jobber i grupper gjennom hele utdanningsforløpet.

Praksisstudienes plass i utdanningen er både pedagogisk begrunnet som studieform, og faglig begrunnet som studieinnhold i en praksisorientert utdanning. Praksisstudier og ferdighetstrening organiseres slik at faglig progresjon fremmes. Denne studieformen skal bidra til at studentene øker sin forståelse for sammenhengen mellom praktisk arbeid, teoretisk kunnskap og relevant forskning. Praksisstudiene må være gjennomført og bestått for at det kan gis emnekarakter.

Forholdet mellom teori/praksis

PRAKSISSTUDIER

Navn

Plassering

Praksisstudier: Metodisk barnevernsarbeid

3. semester

Praksisstudier: Faglig fordypning og bacheloroppgave

6. semester

Praksisstudier skal være gjennomført og bestått i overensstemmelse med gjeldende reglement, og vurderingen bestått er en forutsetning for at studenten kan gis emnekarakter. For praksisstudier i utlandet siste studieår gjelder i hovedsak de samme forventninger, krav og retningslinjer som fremkommer i denne delen av fagplanen, med unntak av noen særlige tilpassninger til internasjonale forhold som finnes i egne retningslinjer.

Studentens læringsmål skal formuleres i en læringskontrakt mellom student, veileder og praksisplass. Gjennom læringskontrakten skal progresjonen i praksisstudier og mellom de to periodene ivaretas, og læringskontrakten skal inneholde tid for veiledning og evaluering. Studentens arbeidsoppgaver skal være varierte og ligge innenfor det barnevernsfaglige arbeidsområdet. Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver for studenten skal planlegges av student og veileder i fellesskap. Arbeidsoppgavene skal stå i forhold til studentens læringsmål og arbeidsplassens målsetting og oppgaver.

Arbeidstid. Studenten skal som hovedregel ha 30 timer pr. uke i praksisstudier. På arbeidssteder hvor det følges en døgnkontinuerlig turnus, bør det være en rimelig fordeling mellom dagarbeid og kveldsarbeid. Retningsgivende er 2 kvelder pr. uke og ikke mer enn hver 3. helg. Nattarbeid skal ikke inngå i studentens arbeidstid.

Ved fastsetting av arbeidstid som avviker fra dette reglementet, skal det avtales med den enkelte student på forhånd. Studenten kan ikke pålegges overtid eller ekstravakter uten at han/hun selv samtykker i det. Det skal i så fall ytes godtgjørelse for arbeidet. Nattarbeid blir regnet som ekstra tjeneste.

Veiledning: For hver student oppnevnes en praksisveileder. Praksisveileder skal ha utdanning på minimum høgskolenivå, og om mulig dokumentert veilederkompetanse. Studenten skal gis minimum en veiledningstime pr. uke med praksisveileder. Avtale om tidspunkter for veiledning skal fastsettes i læringskontrakten. For praksisstudier i utlandet, se egne retningslinjer.

Veiledningen skal tilrettelegges slik at studenten aktivt kan reflektere over faglige og etiske problemstillinger i forhold til egne læringsmål og studieprogresjon, og få anledning til å reflektere over og vurdere personlig kompetanse i praksisstudier. Studenten har ansvar for å forberede aktuelle problemstillinger til veiledning. Dette gjøres i god tid før avtalt veiledningstime, og bør leveres veileder skriftlig. Både student og praksisveileder skal forberede seg til veiledningstimene.

Høgskolen har ansvar for oppfølging av studenter i praksisstudier. Hvis student eller veileder har behov for flere besøk enn hva som er avtalt, skal høgskolen imøtekomme dette. Høgskolen legger til rette for refleksjonsgrupper under praksisstudiene.

Studenten bør få fortløpende tilbakemelding på egen fungering i praksis. Studenten skal ha en mer omfattende halv- og heltidsevaluering sammen med praksisveileder. Når det er naturlig bør også andre ansatte medvirke. Praksisveileder skal, i samråd med studenten, skrive en avsluttende evalueringsrapport som sendes skolen ved praksisstudienes avslutning.

Nærvær: Praksisstudiene er obligatorisk. For praksisstudier er nærværsplikten 80 % uavhengig av fraværsgrunn, og samlet fravær må ikke overstige 20 %. Deltakelse i skolens vedtektsfestede organer og utvalg oppnevnt av disse, samt studentorganisasjonens lokalstyre/sentralstyre, landsstyre/landsmøte regnes ikke som fravær dersom dette kan dokumenteres. Ved avbrudd i praksis pga. sykdom eller andre tvingende grunner, må minst halvparten av praksisperioden være gjennomført og evaluert før studenten kan fortsette studiet. Den resterende del av praksis skal tas igjen snarest mulig. Ved avbrudd i praksisperioden bør den delen som tas igjen på et seinere tidspunkt, helst fullføres på det opprinnelige praksisstedet. For praksisstudier i utlandet vil andre løsningsmuligheter gjelde dersom nærværsplikten av ulike årsaker ikke kan overholdes. Se egne retningslinjer.

Retningslinjer for vurdering av praksisstudier: Godkjenning/underkjenning av praksisstudier er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Ved slutten av den innholdsbestemte delen av praksisstudiene skal det foreligge en evalueringsrapport fra praksisveileder. Praksisveileder skal i samråd med studenten skrive rapporten. Denne regelen kommer også til anvendelse ved avbrudd i praksisstudier. Rundskriv om skikkethetsvurdering i høyere utdanning skal legges til grunn for vurderingen.

På bakgrunn av evalueringsrapporten eller annen dokumentasjon, bestemmer høgskolen ved ansvarlig lærer for studenten om praksisstudiene skal godkjennes. Praksisrapporten sendes høgskolen med underskrift fra både veileder og student. Dersom det reises tvil om at praksisstudiene kan godkjennes, skal det arrangeres et møte mellom de berørte parter (student, veileder og høgskolen) og/eller eventuelt andre som har betydning for saken. Et slikt møte må avholdes senest tre uker før praksisstudiene avsluttes. Dersom det avdekkes vesentlig svikt hos kandidaten etter denne fristen, skal det gis melding uten ugrunnet opphold, og kandidaten kan likevel få underkjent perioden (jfr. Eksamensforskriften § 11.pkt 10).

Når det er grunnlag for tvil om godkjenning av praksis, skal det utarbeides en skriftlig plan for korrigeringer av de omstendigheter som gir opphav til tvilen. Planen skal inneholde spesifikke tiltak og ansvarsforhold for iverksetting av slike tiltak. Planen fungerer også som formell advarsel til studenten om at denne står i fare for ikke å få praksisstudiene godkjent. Partene skal bli enige om tidspunkt for et evalueringsmøte for å vurdere effekten av de korrigerende tiltakene. Det føres protokoll fra møtet. Det er høgskolen som konkluderer med om praksisstudiene er bestått eller ikke.

Ved underkjenning av praksisstudier gis det adgang til å kontinuere en gang. Ved kontinuasjon følges de vanlige prosedyrer for utplassering i praksis. I alminnelighet vil det si å følge høgskolens tider for praksisutplassering dersom ikke annet avtales.

Vedtak om underkjenning av praksisstudier kan ikke påklages med mindre det foreligger formelle feil. Dette innebærer at man ikke kan klage på den vurdering som ligger til grunn for vedtak om underkjenning.

Ved praksisstudier internasjonalt er det utviklet egne kriterier.

Vurderingsformer

De tre studieårene har emner som utdyper studieårets særskilte fokus. Det er knyttet arbeidskrav og vurderingsoppgaver til hvert emne, og det er emnekarakterer som føres på vitnemålet.

Eksamensforskriften gir flg. definisjoner av vurdering i studiet:

Vurdering: Begrepet vurdering brukes om fastsetting av karakter, derunder bestått/ikke bestått i et emne eller på en bestemt prøve eller oppgave.

Eksamen: Som eksamen regnes det samlede vurderingsgrunnlag som fører fram til en karakter.

Delkarakter benyttes som betegnelse på enkeltkarakterer som danner grunnlag for emnekarakteren, og fastsettes på grunnlag av vurdering av prøve eller oppgave som benyttes underveis i eller ved slutten av et emne. Delkarakterer føres ikke på vitnemål.

Emnekarakter er karakteren for et hovedemne, og skal føres på vitnemål. Karakteren framkommer som et vektet gjennomsnitt av delkarakterene i vedkommende emne, der slike delkarakterer benyttes. jfr. Forskrift om eksamen ved HIT - §2.

Det er resultatene fra de fastsatte vurderingsoppgavene og arbeidskravene i hvert emne som danner grunnlaget for emnekarakter. Som hovedregel legges det til rette for 2 forsøk på hver vurderingsoppgave i studieåret. Dersom det arrangeres nytt forsøk har også studenter som ønsker å forbedre karakteren adgang til å melde seg opp til forsøket (Jfr. eksamensforskriftens § 6.6). Fagplanen forutsetter emnekarakterer for å kunne følge studieprogresjonen. Det betyr som hovedregel at dersom studenter ikke får bestått på de vurderingsoppgaver som ligger i hvert emne etter 2. forsøk i studieåret, må vedkommende gå ut av studieprogrammet og fortsette med neste kull.

Etter lov om universiteter og høgskoler kan en student avlegge inntil 3 forsøk på hver vurderingsoppgave i løpet av studiet. I særlige tilfeller kan dekan etter begrunnet søknad gi adgang til et fjerde forsøk (jfr.eksamensforskriftens § 3.4).

Oversikt over vurderingsoppgaver i bachelorgradsstudium Barnevern i et flerkulturelt samfunn:

Emner

Vurderings oppgaver

Vurderings form

Antall studiepoeng

1. studieår BARNDOM OG OPPVEKST I ET FLERKULTURELT SAMFUNN 60 stp

Emne 1

Barnevernets arbeidsfelt

Inntil tre arbeidskrav

Gradert karakter

20 stp

Emne 2

Utvikling og identitet

Inntil to arbeidskrav

Gradert karakter

10 stp

Emne 3

Grunnlagskunnskap om forvaltningen

Gradert karakter

10 sp

Emne 4

Bruk av aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid

Inntil to arbeidskrav

Gradert karakter

10 sp

Emne 5

Praktisk barnevernsarbeid

Inntil tre arbeidskrav

Gradert karakter

10 stp

2. studieår METODISK BARNEVERNSARBEID 60 stp.

Emne 6

Praksisstudier: Metodisk barnevernsarbeid

Inntil tre arbeidskrav

Gradert karakter

30 stp

Emne 7

Vurdering av omsorgskompetanse

Inntil tre arbeidskrav

Gradert karakter

15 stp

Emne 8

Tiltaksarbeid i barnevernet

Inntil to arbeidskrav

Gradert karakter

15 stp

3. studieår DEN REFLEKTERENDE BARNEVERNSPEDAGOG 60 stp.

Emne 9

Kritisk refleksjon

Inntil seks arbeidskrav

Gradert karakter

30 stp

Emne 10

Faglig fordypning.

Bacheloroppgave og muntlig høring

Gradert karakter

30 stp

Til hvert emne er det lagt inn arbeidskrav og vurderingsoppgave som til sammen utgjør grunnlaget for emnekarakteren.

Arbeidskrav framkommer av emneplanen og alle arbeidskrav må være godkjent for at emnet kan godkjennes. Dersom arbeidskravene ikke er gjennomført og godkjent legges ikke vurderingsoppgaven til sensur, og det gis ikke emnekarakter i emnet. Emnekarakter er en forutsetning for å følge studieprogresjonen.

Vurderingsoppgaver inneholder de oppgaver som danner grunnlaget for emnekarakterene. Det kan benyttes ulike vurderingsformer - jfr. §7 i Forskrift om eksamen ved HIT. Krav til vurderingsoppgaver er spesifisert under hvert emne. Omfang på skriftlige arbeider er oppgitt i antall ord, og det beregnes +/- 10%. Oppgavene leveres som hovedregel ved avslutning av hvert emne.

Følgende graderte karakterskala benyttes:

Symbol

Betegnelse

Generell, kvalitativ beskrivelse av vurderingskriterier

A

Fremragende

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Viser stor

grad av selvstendighet

B

Meget god

Meget god presentasjon som ligger over gjennomsnittet.

Viser evne til selvstendighet

C

God

Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder

D

Nokså god

Prestasjon under gjennomsnittet, med en del vesentlige mangler

E

Tilstrekkelig

Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer

F

Ikke bestått

Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene

Skillet mellom bestått karakter og ikke bestått skal beskrives som absolutte krav. Kriterier for bestått karakter skal gjenspeile faglig mestring i emnet, tilpasset det aktuelle studienivå. Kravene til bestått skal ikke gjøres avhengig av endringer i studentens forutsetninger for å gjennomføre emnet. For å få vurderingen bestått må studenten vise tilstrekkelig kunnskap og til en viss grad forstå og kunne anvende kunnskapen på en faglig forsvarlig måte. Kandidaten må kunne gjøre rede for sentrale faglig etiske fordringer og vise relevant forståelse for faget og dets ansvarsområde.

Skikkethet for utøvelse av yrket blir fortløpende vurdert underveis i studiet, både formelt og uformelt (jfr. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning fastsatt av kunnskapsdepartementet 30.06.2006).


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 02.04.2011