317 Reiseliv, bachelor

Målgruppe og opptakskrav

Studiet retter seg mot alle som ønsker en markedsorientert reiselivsutdanning der økonomi- og administrasjonsfag utgjør et vesentlig grunnlag. Studiet vil videre passe godt i kombinasjon med andre utdanninger i Norge og i utlandet. Opptakskrav til studiet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Mål for studieprogrammet

Studiet skal gi studentene solide kunnskaper innen økonomi, organisasjonsfag, språk og markedsføring.Spesialiseringa i reiselivsfag vil gi studentene innsikt i praktisk relaterte problemstillinger knyttet til reiselivsvirksomhet. Studiet vil kvalifisere til stillinger på leder-/mellomledernivå i små og mellomstore reiselivsvirksomheter, reisemålsselskap og offentlige institusjoner.

Videre studiemuligheter

Studiet kvalifiserer for videre masterstudium i inn- og utland.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


1. studieår - 2011/2012
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
5416 Reiseliv og samfunn 15,00 O 7,5 7,5        
6002 Markedsføring 7,50 O 7,5          
6051 Internasjonal politikk og
samfunnsforhold
7,50 O 7,5          
6003 Informasjonsbehandling 7,50 O 7,5          
6042 Innføring i økonomi 15,00 O   15        
6006 Forretningsjus 7,50 O   7,5        
Sum: 30 30 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

2. studieår - 2012/2013
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
6043 Reisemålsutvikling 15,00 O     7,5 7,5    
6020 Forretningsengelsk 15,00 O     7,5 7,5    
6010 Organisasjonsfag I 7,50 O     7,5      
xxxx Valgemne 7,5 stp 7,50 O     7,5      
6044 Reiseliv og miljø 7,50 O       7,5    
6013 Foretaksstrategi 7,50 O       7,5    
Sum: 0 0 30 30 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

3. studieår - 2013/2014
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
6045 Reiselivsmarkedsføring/reiselivsgeografi 7,50 O         7,5  
6046 Tverrkulturell kommunikasjon 15,00 O         15  
6083 Ecotourism Theories and Consepts 7,50 O         7,5  
5415 Praksis, reiseliv 30,00 O           30
5971 Studieopphold i utlandet, reiseliv 30,00 O           30
6047 Markedsanalyse og prosjektarbeid,
reiseliv
15,00 O           15
xxxx Valgemne(r), 15 stp 15,00 O           15
Sum: 0 0 0 0 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Valg av emner 6. semester

I 6. semester i studiet kan studentene velge mellom 3 ulike alternativer:
I Praksis, 30 stp eller II Studier i utlandet, 30 stp eller III Studier ved høgskolen: Markedsanalyse og prosjektarbeid og Valgemner på tilsammen 30 stp.



Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
6048 Markedskommunikasjon 7,50 V 7,5  
5951 Nordic-Baltic Perspectives on Marketing 7,50 V 7,5  
6011 Samfunnsvitenskapelig metode 7,50 V 7,5  
6021 Arbeidsrett 7,50 V   7,5
6027 Sustainability Management 7,50 V   7,5
6024 Personaladministrasjon og -ledelse 7,50 V   7,5
6070 Økoturisme metoder og praksis 7,50 V   7,5
6022 Spesialpensum 7,50 V 7,5 7,5
Sum: 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet er knyttet opp mot 3-årig bachelorstudium i økonomi og administrasjon, og en del av emnene er felles med dette studiet.

Hele studiet er på 180 studiepoeng fordelt med 30 studiepoeng på hvert semester. Studiet gir tittelen Bachelor i reiseliv.

Studiet er delt opp i emner som til vanlig varer 1 til 2 semester med 3-6 undervisningstimer pr uke. Hvert emne gir studiepoeng som tilsvarer den arbeidsmengda emnet krever.

Valgemner
I studieplanen er det satt opp forslag til valgemner, men studentene kan velge valgemner relativt fritt innenfor høgskolens studieprogram, se også studieplaner for andre studium ved høgskolen. Timeplan og eksamensplan kan begrense dette valget noe. I noen sammenhenger vil det være viktig å velge rette valgemner med tanke på opptak til andre studium.

Ekskursjoner med arbeid før og etter er en viktig del av studiet og må sees på som obligatoriske. Studentene må regne med å betale hele eller deler av disse ekskursjonene selv.

Arbeids- og læringsformer

Det blir benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer i emnene som inngår i studieplanen, for eksempel forelesninger, emne/seminar, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og ekskursjoner. Tradisjonelle forelesningsformer kan bli supplerte med aktiv bruk av e-post, internett og databaserte modellverktøy.

Forholdet mellom teori/praksis

Studiet har en teoretisk basis, men det vil bli lagt vekt på å benytte praktiske eksempler i undervisninga. I siste semester i det tredje studieåret vil det være mulig å velge mellom en praktisk variant og to mer teoretiske varianter. Studiar/praksis i dette semesteret kan foregå utenlands.

Vurderingsformer

Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Høgskolen benytter varierte evalueringsformer. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 26.02.2011