xxxx Humanistiske fag , bachelor
Innledning
Humanistiske fag, også kalt humaniora, er vitenskaper om mennesket. Slike fag beskjeftiger seg med mennesket som kulturvesen og med fenomener som er uttrykk for menneskelig handling og samhandling.
Eksempler på humanistiske fag er: filosofi, historie, idéhistorie, kunsthistorie, litteraturvitenskap og språkfag. Felles for humanistiske fag er at de forsøker å si noe om hvordan mennesker handler, tenker og uttrykker seg i nåtid og fortid.
Institutt for kultur og humanistiske fag (IKH) ved Høgskolen i Telemark tilbyr undervisning og studier i følgende humanistiske fag: engelsk litteratur og språk, norsk litteratur og språk, spansk og latinamerikansk språk og kultur, historie, idéhistorie, examen philosophicum, examen facultatum og lingvistikk (språkvitenskap). Studenter til Bachelorgraden i humanistiske fag kan velge mellom tre ulike fordypninger:
- Engelsk litteratur og språk
- Norsk litteratur og språk
- Historie
Hver fordypning utgjør 80 studiepoeng av bachelorstudiet. Den øvrige delen av studiet består av obligatoriske og valgfrie emner.
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppe:
Studiet er rettet mot dem som har interesse for språk, litteratur eller historie, og mer generelt for tenkning og for mennesket som kulturvesen.
Studiet egner seg for dem som ønsker kompetanse i ett eller flere humanistiske fag med sikte på undervisning i skolen eller annet arbeid innen formidling, eller som ønsker å gå videre med studier på høyere grads nivå.
Opptakskrav:
Generell studiekompetanse.
Mål for studieprogrammet
Bachelorstudiet i humanistiske fag gir innblikk i ulike sider ved det å være menneske, og det stimulerer til kritisk og reflekterende tenkning. Studiet bidrar til forståelse av de ulike sidene ved menneskelig aktivitet, samtidig som du lærer å sette spørsmålstegn ved måter å se verden på. Ved å ta en bachelorgrad i humanistiske fag får studentene også en forståelse for forholdet mellom ulike fag og deres respektive forutsetninger.
Bachelor i humanistiske fag med fordypning i engelsk litteratur og språk:
Fordypningsdelen av studiet gir innsikt i det engelske språkets bruk og struktur, samt i engelskspråklig litteratur og kultur i den engelsktalende verden fra renessansen til vår tid. Det blir særlig lagt vekt på Storbritannia og USA.
Bachelor i humanistiske fag med fordypning i norsk litteratur og språk:
Fordypningsdelen av studiet gir innsikt i nordisk, særlig norsk, språk og litteratur i eldre og nyere tid, forståelse av språket og litteraturen som en sentral del av den nasjonale kulturen, og forståelse av samspillet mellom språk, litteratur og samfunn.
Bachelor i humanistiske fag med fordypning i historie:
Fordypningsdelen gir innsikt i menneskets kulturelle, sosiale, økonomiske og politiske utvikling gjennom tidene, både i og utenfor Norge. Det gir grunnlag for forståelse av forandring og kontinuitet, sett i lys av kjønn, klasse, nasjonalitet og etnisitet. Gjennom studiet skal studenten utvikle en selvstendig, åpen og spørrende holdning i arbeidet med å finne frem til historiske årsakssammenhenger. Studiet bidrar videre til forståelse av vår samtid i lys av kunnskap om vår fortid.
Hva studiet kvalifiserer for:
Studiet gir det nødvendige faglige grunnlag for undervisningskompetanse på skoletrinn 8-10 og på videregående skole. Bachelorstudiet i humanistiske fag sammen med PPU (1-årig pedagogisk studium) gir adjunktutdanning for undervisning i skoleverket
Studiet gir faglig grunnlag for blant annet arbeid i forlag, informasjonsarbeid, arbeid i media, internasjonalt arbeid, arbeid innen reiseliv.
Studiet kvalifiserer til opptak til masterstudiet i kultur ved IKH og til opptak til masterstudier innen relevante fag ved andre institusjoner i inn- og utland (se egne opptakskrav).
Læringsutbytte
Bachelor i humanistiske fag med fordypning i engelsk litteratur og språk:
Ein student med fullførd bachelor i humanistiske fag med fordjuping i engelsk litteratur og språk skal ha følgjande læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap:
- Ha oversyn over hovudtrekka i engelsk grammatikk, det engelske lydsystemet og den historiske utviklinga til det engelske språket
- Reflektere over tilhøvet mellom språkleg form og språkleg innhald
- Kunne gjere greie for hovudtrekka i britisk og amerikansk litteratur og kultur frå 1600 til i dag
- Ha grunnleggande kunnskap om rolla til engelsk språk, litteratur og kultur på verdsbasis
Ferdigheter:
- Tenke analytisk om språk og språklege verkemiddel
- Analysere og kritisere litterære tekstar
- Uttrykke seg skriftleg og munnleg på korrekt og idiomatisk engelsk
- Forstå ulike språklege variantar og stilnivå
- Forstå kulturforskjellar innan den engelskspråklege verda
Kompetanse:
- Evne til å bruke engelsk som eit effektivt kommunikasjonsmiddel i skrift og tale
- Evne til å nytte tillærd engelskkunnskap i nye samanhengar
- Evne til å vidareformidle kunnskapen om engelsk språk, kultur og litteratur, både overfor allmennheten og innen faglige sammenhenger
- Kunne jamføre kultur i den engelsktalande verda med vår eigen kultur
Bachelor i humanistiske fag med fordypning i norsk litteratur og språk:
En student med fordypning i norsk litteratur og språk skal ved sluttført studium ha følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
- God kunnskap om norsk språksystem, norsk språkbruk, norske språkrelaterte samfunnsforhold, norsk språkhistorie og norske dialekter
- Noe kjennskap til tilsvarende forhold som gjelder svensk og dansk, og noe kjennskap til norrønt språksystem
- God oversikt over nordisk, særlig norsk, skjønnlitteratur fra norrøn tid til samtida
- Innsikt i sentrale nordiske forfatterskap
- Bred kunnskap om de litterære hovedsjangrene (epikk, lyrikk og dramatikk)
- Kjennskap til ulike prinsipp for litteraturhistorieskriving
- God kunnskap om skriftnormalene bokmål og nynorsk
Ferdigheter:
- Evne til å skrive bokmål og nynorsk korrekt og godt
- Evne til å skrive velformulerte og sammenhengende skildrende, resonnerende og argumenterende tekster om nordisk språk og litteratur
- Evne til å analysere og drøfte språklige og litterære problemstillinger på en faglig måte
- Evne til å hente inn faglig informasjon og vurdere den kritisk
- Evne til å arbeide aktivt for å styrke sine kunnskaper og ferdigheter i faget
Kompetanse
- Kunne gi opplæring og veiledning til elever, studenter og andre i norsk språksystem, språkbruk og tekstutforming
- Kunne gi opplæring og veiledning til elever, studenter og andre i nordisk, særlig norsk, litteratur
- Kunne kommunisere med allmennheten om faglige problemstillinger innenfor nordistikk
Bachelor i humanistiske fag med fordypning i historie:
En student med fordypning i historie skal ved sluttført studium ha følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
- Oversikt over de sentrale utviklingslinjer i verdenshistorie, europeisk historie, og norsk historie
- Kunnskap om historiske begivenheter og periodiseringen av dem innenfor kronologiske rammer
- Detaljert kunnskap om ett eller flere mer spesifikke historiske temaer
- Kunnskap om og forståelse av metoder som brukes innenfor ulike felter av historiefaget
Ferdigheter:
- Kunne kritisere, kommentere eller redigere tekster og dokumenter i henhold til historiefagets generelle regler for kritikk
- Kunne kommunisere muntlig om faget ved hjelp av dets aksepterte terminologier og teknikker
- Kunne definere forskingsfelt som er egnet til å bidra til historiografisk kunnskap og debatt
- Kunne analysere historiske data, kilder og litteratur, og trekke selvstendige konklusjoner fra slikt materiale
- Kunne organisere kompleks historisk informasjon på logisk konsekvent måte
- Ha kjennskap til og kunne bruke informasjons- og søkeverktøy som bibliografisk materiale, arkivmateriale, elektroniske referanser
Kompetanse:
- Evne til å formidle faglig innhold muntlig og skriftlig både overfor allmennheten og innen faglige sammenhenger
- Evne til å arbeide selvstendig med en gitt problemstilling
- Ha bevissthet om og evnen til å bruke kunnskap, teknikker og perspektiver fra andre fagområder
- Evne til å sette seg inn i nye problemområder og analysere saker fra flere sider
- Ha bevissthet om og respekt for perspektiver som har et annet nasjonalt og kulturelt opphav.
- Ha kritisk bevissthet om relasjonene mellom samtidige begivenheter og prosesser, og fortida.
- Studiet gir det nødvendige faglige grunnlag for undervisning på skoletrinn 8-10 og på videregående skole.
Videre studiemuligheter
Studiet gir det nødvendige faglige grunnlag for undervisningskompetanse på skoletrinn 8-10 og på videregående skole. Bachelorstudiet i humanistiske fag sammen med PPU (1-årig pedagogisk studium) gir adjunktutdanning for undervisning i skoleverket
Studiet gir faglig grunnlag for blant annet arbeid i forlag, informasjonsarbeid, arbeid i media, internasjonalt arbeid, arbeid innen reiseliv.
Studiet kvalifiserer til opptak til masterstudiet i kultur ved IKH og til opptak til masterstudier innen relevante fag ved andre institusjoner i inn- og utland (se egne opptakskrav).
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Humanistiske fag, bachelor - fordypning i historie (Kull 2011)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Humanistiske fag, bachelor - fordypning i engelsk litteratur og språk (Kull 2011)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Humanistiske fag, bachelor - norsk litteratur og språk (Kull 2011)
|
Studiet har tre ulike fordypninger: engelsk litteratur og språk, norsk litteratur og språk og historie.
Bachelor i humanistiske fag med fordypning i engelsk litteratur og språk:
(1) Emner i engelsk litteratur og språk: årsstudium i engelsk (60 stp.) og påbyggingsemner i engelsk (20 stp.)
(2) Examen philosophicum (10 stp.) og lingvistikk (10 stp.)
(3) Obligatoriske og valgfrie emner (80 stp.) innen et eller flere andre fag, for eksempel norsk litteratur og språk, spansk og latinamerikansk språk og kultur, historie, idéhistorie eller innen et ikke-humanistisk fag.
Bachelor i humanistiske fag med fordypning i norsk litteratur og språk:
(1) Emner i norsk litteratur og språk: årsstudium i norsk (60 stp.) og påbyggingsemner i norsk (20 stp.)
(2) Examen philosophicum (10 stp.) og lingvistikk (10 stp.)
(3) Obligatoriske og valgfrie emner (80 stp.) innen et eller flere andre fag, for eksempel engelsk litteratur og språk, spansk og latinamerikansk språk og kultur, historie, idéhistorie eller innen et ikke-humanistisk fag
Bachelor i humanistiske fag med fordypning i historie:
(1) Emner i historie: årsstudium i historie (60 stp.) og påbyggingsemner i historie (20 stp.)
(2) Examen philosophicum (10 stp.) og examen facultatum (10 stp.)
(3) Obligatoriske og valgfrie emner (80 stp.) innen et eller flere andre fag, for eksempel engelsk litteratur og språk, norsk litteratur og språk, spansk og latinamerikansk språk og kultur, idéhistorie eller innen et ikke-humanistisk fag
Internasjonalisering
Høgskolen i Telemark har nært samarbeid og utvekslingsavtaler med utenlandske universiteter og høgskoler, fortrinnsvis i Nord-Amerika og Europa. Studenter kan, i samråd med studieveileder og faglærere, ta ett semester eller studieår i utlandet ved utvalgte institusjoner og få sine studier innpasset i bachelorstudiet i humanistiske fag.
Aktuelle institusjoner i Nord-Amerika er: University of Alberta – Augustana Faculty (Canada), Luther College (Iowa, USA), Augustana College (South Dakota, USA), Franklin College (Indiana, USA), Pacific Lutheran University (Washington, USA).
Studieopphold ved institusjoner i Norden og andre land i Europa kan arrangeres i regi av NORDPLUS (Norden) og ERASMUS (Europa). Aktuelle institusjoner er: Aarhus Universitet (Danmark), Syddansk Universitet (Danmark), University of Gdansk (Polen), Universidad de Alicante (Spania), Universidad de Girona (Spania).
I tillegg tilbyr IKH fag som studenter kan ta i utlandet i regi av Gateway College og Andesstudier.
Arbeids- og læringsformer
Arbeids- og undervisningsformer varierer fra emne til emne. Undervisning kan ha form av forelesninger, ekskursjoner eller seminarer der studentene presenterer egen bearbeidelse av fagstoff. Studentene leverer skriftlige arbeider i form av prøver og/eller innleverte arbeider. Se for øvrig omtale for hvert enkelt emne.
Forholdet mellom teori/praksis
Studier i humanistiske fag er av teoretisk karakter. Samtidig blir det vektlagt at teori skal anvendes på og vurderes i lys av praksis, enten det dreier seg om erfaringer i hverdagslivet eller forskning og annen vitenskapelig virksomhet.
Ett eksempel på dette er det teoretiske studiet av et språk og dets grammatikk, som man så bruker i skrift og tale og i undervisningen av språket. Et annet eksempel er studiet av litteratur og kultur, som gir grunnlag for forståelse av tekst og av andre lands innbyggere og deres omgangsformer og for kommunikasjon på tvers av kulturelle, nasjonale og regionale skiller.
Vurderingsformer
Gjennom studiet blir studentene prøvd på ulike måter, blant annet ved skoleeksamen, skriftlige innleveringer og muntlig prøve. De ulike vurderingsformer skal kartlegge omfanget av kunnskap, forståelse og ferdigheter som studenten har tilegnet seg gjennom studiet (jf. læringsutbytte). Se for øvrig omtale for hvert enkelt emne.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kristin Midtbø <kristin.midtboSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 02.04.2011