448 Forurensning og miljø, bachelor

Innledning

Verden står i dag overfor store miljøproblemer som er skapt av menneskets inngrep i naturlige kretsløp. Klimaforandringer, befolkningsøkning, bruk av jord- og vannressurser krever faglig kompetanse for å få til en bærekraftig utvikling. Kunnskap om forurensning og effekten dette har på miljøet blir stadig viktigere innen forvaltning og planlegging.

Bachelorstudiet i forurensning og miljø gir kompetanse for å arbeide som miljøkonsulent i offentlig og privat virksomhet. Arbeidsoppgaver kan være knyttet til drift av vannverk, kloakkrenseanlegg, avfallsanlegg, miljøstasjoner m.m. Det legges stadig større vekt på at kommunene kan håndtere godkjennings- og tilsynsoppgaver etter forurensningsloven og sentrale forskrifter når det gjelder avfall, støy, radonstråling, forurenset grunn og drikkevann. I dette inngår også arbeidsmiljøproblematikk, risikovurderinger, byggesaksbehandling og ulike planleggingoppgaver. Arbeid med denne typen oppgaver er også aktuelle i fylkesmennenes miljøvernavdelinger og private konsulent- og ingeniørfirmaer.

Det er i dag svært få andre utdanninger i Norge som dekker disse viktige samfunnsoppgavene.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet er lagt opp for studenter med interesse for arbeid innen offentlig og privat virksomhet i forbindelse med forurensning av jord, vann og luft og andre spesielle miljøbetingede forhold, som for eksempel støy, inneklima og stråling m.m.

Opptakskrav er generell studiekompetanse/realkompetanse.

Mål for studieprogrammet

Studiet er en tverrfaglig utdanning og gir innsikt i fysiske, kjemiske og biologiske miljøfaktorer som kan ha negative effekter på helse og miljøl. Studiet gir kompetanse i å kunne forebygge slike forhold og sikre et godt miljø for nåværende og fremtidige generasjoner. Det gir grunnkunnskaper innen basale fagområder og praktisk kunnskap i forvaltning og planlegging. Studentene får kompetanse i å bruke offentlig regelverk i forvaltningsoppgaver, planlegging og konsekvensutredninger. De får også kompetanse i å bruke digitale kart (GIS) som arbeidsredskap.

Studiet skal legge grunnlag for et aktivt og realistisk samfunnsengasjement innen det aktuelle fagområdet og formidle ulike verdisyn i forbindelse med dette. Det skal sette studentene i stand til å håndtere verdiladede og kontroversielle spørsmål knyttet til bruk og forvaltning av natur og miljø.

Videre studiemuligheter

Studiet gir grunnlag for opptak på Masterstudium i natur-, helse- og miljøvern.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Valgemner

Emner merket V kan skiftes ut med andre, som enten er forhåndsgodkjente eller kan godkjennes etter søknad. Dette skal avklares med instituttet. Andre emner enn de som står oppført nedenfor er normalt ikke koordinert timeplanmessig med hverandre, slik at studenten må undersøke muligheten for et eventuelt bytte i god tid.

I enkelte valgemner kan undervisning være på engelsk, dersom det er utenlandske studenter som melder seg på emnet. Eksamnesbesvarelser eller obligatoriske semesteroppgaver vil alltid kunne leveres på norsk.

Forbehold: I spesielle tilfelle kan et valgemne i emnetabellen over bli byttet ut med et annet emne. Dette vil eventuelt skje i samråd med studentene og på en slik måte at det faglige nivået blir opprettholdt.

Internasjonalisering
Innenfor studieprogrammet er det mulig å ta 30 studiepoeng (ett semester) ved utdanningsinstitusjoner utenfor Norge. Normalt bør dette gjøres i 5. eller 6. semester. Det finnes samarbeidsavtaler og finansieringsordninger for dette, som studentene bør gjøre seg kjent med. Mer informasjon: http://www.hit.no/nor/HiT/AA-studere-ved-HiT/AA-studere-i-utlandet/Utveksling-fra-HiT/Hvor-kan-jeg-reise/HiTs-avtalepartnere


Emnetabell Forurensing og miljø, bachelor
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
4006 Klima, energi og miljø 10,00 O 10          
4100 Matematikk for økologar 10,00 O 10          
4011 Biologi og miljø 1 10,00 O 10          
4012 Biologi og miljø 2 10,00 O   10        
4010 Menneske og natursyn 10,00 O   10        
4009 Geologi og landskap 10,00 O   10        
4215 Miljørett og forvaltning 10,00 O     10      
4255 Mikrobiologi 10,00 O     10      
4101 Generell kjemi 10,00 O     10      
4503 Ferskvannsøkologi 10,00 O       10    
4216 Grunnvann og forurensning 10,00 O       10    
4102 Arealforvaltning og kommunal planlegging 10,00 O       10    
4259 Støy og luftforurensing 10,00 V         10  
4256 Vannforsyning, avløp og avfall 10,00 V         10  
4209 Project Assignment 10,00 V         10  
5700 Digitale geodata 10,00 V         10  
4267 HMS, Internkontroll, risiko- og
sårbarhetsanalyser
10,00 V           10
4111 Organisk kjemi og genteknologi 10,00 V           10
5702 Geografisk analyse 10,00 V           10
4209 Project Assignment 10,00 V           10
Sum: 30 30 30 30 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Første studieår gir grunnleggende kunnskaper om klima, geologi, biologi og økologi. I andre og tredje studieår gjennomgås sentrale tema knyttet til forurensing og miljø. Eksempler er ufordringer knyttet til vannforsyning, avløps- og avfallsbehandling, støy, inneklima, stråling, mm. Miljølovverk, miljørettet helsevern, arealplanlegging og bruk av digitale kart er også en viktig del av studiet.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen er basert på forelesninger, feltkurs, ekskursjoner og laboratorieøvelser. Studentene blir fulgt opp med veiledning gjennom studiet. Praktiske prosjekt blir vektlagt i læringsprosessen. De ulike arbeids- og undervisningsformene er omtalt i de enkelte emneomtalene.

Fravær inntil 20% fra en obligatorisk del av et emne vil bli akseptert dersom det blir meldt fra om fraværet på forhånd. Ved fravær større enn 20% vil ikke studenten få godkjent denne delen av emnet. Studenten vil i så fall ikke ha krav på fortrinnsrett til plass på felt-/laboratoriekurset neste gang det blir satt opp.

Vurderingsformer

I de fleste emnene vil det være både underveisvurdering og sluttvurdering.
I mange emne vil semesteroppgaver og lignende være del av vurderingen. Aktuelle vurderingsformer går fram av emneomtalene.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anette N. Fredly <Anette.N.FredlySPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Anette Norheim Fredly - 10.11.2010