978 Tverrfaglig veiledning 1. samlingsbasert, fordypning
Innledning
Studiet tverrfaglig veiledning henvender seg til personer som er ansatt innen helse- og sosialsektoren, barnehage og skole og annen offentlig eller privat virksomhet. Tverrfaglig veiledning kan være med på å bidra til å styrke den enkelte profesjonsutøvers yrkesfaglige kompetanse. Det er et studium for deg som ønsker å få innsikt i og forståelse for hvordan tverrfaglige perpektiver innenfor veiledningfeltet kan påvirke mål, innhold, og arbeidsmåter i veiledning.
Målgruppe og opptakskrav
Studiets målgruppe er fagpersoner som ønsker å utvikle sin kompetanse innen yrkesfaglig veiledning. Studiet kan være aktuelt for ansatte som har veiledningsansvar i arbeidet eller personer som ønsker en karriere innen veiledningsfeltet. Opptakskrav er bachelorutdanning eller tilsvarende på universitets og høgskolenivå. I tillegg kreves minst ett års relevant yrkespraksis etter endt utdanning.
Mål for studieprogrammet
Studentene skal utvikle innsikt i veiledning som fagfelt med utgangspunkt i et tverrfaglig fokus. Studentene skal gjennom studiet får innsikt i hvordan veiledning kan bidra til egen og andres læring i yrket. Studentene skal vise evne til å analysere ulike kontekster og ut i fra det velge strategier for ulike veiedningssamtaler. Gjennom teoriundervisning av faglærere fra barnehage- og skolefeltet og helse- og sosialfeltet samt praktiske øvelser på samlingene, skal studentene utvikle egen veiledningskompetanse.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Studiet er bygd opp med emnene praktisk veiledning og veiledning i tverrfaglige perspektiver hver â 15 studiepoeng. Disse utgjør tilsammen 30 studiepoeng i tverrfaglig veileding. Studiet er bygd opp med obligatorisk fremmøte på samlinger på høgskolen og arbeid i nettverksgrupper mellom samlingene,som også er obligatorisk. Antall samlinger i nettverksgrupper tilsvarer ca. 60 timer.
Arbeids- og læringsformer
Studiet vil bli organisert med studiesamlinger og mellomperioder (tiden mellom samlingene). Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, arbeid i nettverksgrupper, veiledning og observasjon både på studiesamlingene. Studiet vektlegger både individuell- og gruppeveiledning. Observasjon av og tilbakemelding på studentenes veiledning er et sentralt praksiselement i studiet.Studentene møtes i nettverksgrupper i mellomperiodene. Semesterplanen presiserer antall møter. Det er obligatorisk oppmøte til studiesamlingene og nettverksgruppene. Studiet er utpreget deltakeraktivt både på studiesamlinger og i mellomperioder.
Forholdet mellom teori/praksis
Studiets hovedfokus er veiledning mellom og med ulike yrkergrupper. Studiet består av veiledning som er relatert til teori. Studiet har praksiselementer, der studentene planlegger, gjennomfører og vurderer egen veiledning. Studentene skal behandle relevante teoretiske spørsmål ut fra de virkeområder og yrkesfunksjoner som studentene representerer. Studentene må selv etablere et yrkesfaglig veiledningsforhold utover samlingene tidlig i studiet, og de må ha tilgang til veiledningssituasjoner i eget yrke, primært med egne kolleger i hele studieperioden.
Vurderingsformer
Det er knyttet arbeidskrav og ulike vurderingsformer til studiet. Arbeidskravene må være utført innen fastsatt frist og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se emnebeskrivelsene for mer informasjon.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 02.04.2011