Destinasjonsutvikling 6074
Læringsutbytte
Etter avsluttet emne skal studentene ha kunnskaper om egenskaper og ledelsesproblematikk ved ulike reiselivsdestinasjoner og utviklingen av noen av destinasjonstypene fram til i dag. Natur- og kulturarv er viktige elementer i dette. Studentene skal tilegne seg kunnskaper om såvel storbykultur som rural turisme samt planleggingsproblematikk knyttet til utvikling av turistdestinasjoner. Forståelse av samspillet mellom offentlige og private aktører er en del av dette i tillegg til forståelsen for konsekvenser av destinasjonsutvikling for lokalsamfunn.
Emnet skal gi studentene ferdigheter som gjør at de kan gå inn som kompetente ressusrpersoner i planlegging og utvikling av destinasjoner.
Innhold
Aktuelle tema vil være:
- Sted, stedsforståelse og stedsutvikling
- PLP
- Destinasjonsledelse
- Opplevelser
- Image/merkevarebygging
- Kortferie/storbyferie
- Naturarvturisme
- Kulturarvturisme, nisjeturisme og sportsturisme
- Suksessfaktorer
- Internett og markedsføring av destinasjoner
- Entreprenørskap og planlegging
Arbeids- og læringsformer
Det vil bli undervist 3 timer pr. uke i høstsemesteret. Undervisningen vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, prosjektarbeid, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporteringer/innleveringer.
Vurderingsformer
Gruppeoppgave med presentasjon og innlevering teller 40 % av karakteren. Emnet blir avsluttet med en skriftlig individuell prøve, 4 timer (60 %). Delprøven må kvalifisere til bestått for å gå opp til avsluttende prøve. Graderte karakterer (A-E).
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ragnar Prestholdt <Ragnar.PrestholdtSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Bergit Grivi - 12.04.2012