Foretaksstrategi 6013
Læringsutbytte
Emnet gir innføring i strategisk analyse og ledelse. Det overordnede målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for strategisk analyse, strategisk tnekning og tilnærming og dermed gjøre dem kvalifisert for å banbefale og delta i strategiske prosesser i en virksomhet.
Foretaksstrategi bygger på og anvender kunnskap og ferdigheter fra de øvrige økonomisk-administrative emnene, og det skal bidra til at studenten ser de ulike fagområdene i sammenheng:
- strategibegrepet i et historisk perspektiv
- hvordan strategier kan bidra til å nå mål om verdiskaping, effektivitet og lønnsomhet
- strategiske prosesser og perspektiver, hvorav ledelsesperspektivet er sentralt
- hvilke teorier og antakelser strategiske verktøy bygger på
- konsernstrategier og strategiske forretningsområder
- strategisk markedsføring, differensiering, valg av målgrupper, posisjonering, profilering og E-strategier
- kunne kunne bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- kunne gjennomføre strategisk analyse for en forretningsenhet med fokus både på omgivelses- og markedsfaktorer og virksomhetens interne ressurser.
- kunne anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomiskø-administrative fag som inngår i utdanningen. Den strategiske analysen skal gjennomføres ved hjelp av trinnene i strategiprosessen.
- strategi i dynamiske omgivelser, innovasjon og læring
- samfunnsansvar og etikk
Innhold
De elementene som skal dekkes er:
- Strategiprosesser - den strategiske ledelsesprosessen
- Visjon, forretningsidé(er), verdier og mål
- Strategiske forretningsområder
- Strategianalyser (eksterne faktorer - omgivelser, interne faktorer - ressurser) og strategiske muligheter
- Differensiering, valg av målgrupper, posisjonering og profilering, samt porteføljeanalyser
- Strategievalueringer og -valg
- Konsernstrategier
- Strategi og etikk
Arbeids- og læringsformer
3-4 timer forelesing pr uke i vårsemesteret.
Vurderingsformer
Studenten skal selv skrive et case basert på et godkjent tema og skal i forbindelse med dette gjøre sine egne vurderinger. Arbeid og innlevering skjer gruppevis, men faglærer kan godkjenne individuell innlevering. Arbeidet skal dokumenteres skriftlig. Andre del er en skriftlig sluttprøve uten hjelpemidler, 3 timer. Hver del teller 50 % av sluttkarakteren. Alle delprøver må være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Helge Kaasin <helge.kaasinSPAMFILTER@hit.no> - 10.11.2011