Moteledelse 6084

Læringsutbytte

xxxx

Innhold

Emnet gir en innføring i generelle prinsipper fra motebransjen, og setter disse i et historisk perspektiv fra perioden 1950 til i dag. Studentene får en innføring i de ulike leddene i produktutvikling og salgskjedene sett i et markedsorientert lys. Videre vektlegges diskusjon av globalisering og miljøspørsmål som har preget bransjen i den senere tid. Pensum består av to grunnleggende lærebøker samt en artikkelsamling. Ved siden av den obligatoriske litteraturen anbefales studentene å sette seg inn i fagets støttelitteratur. Denne litteraturen består av sakprosa og en skjønnlitterær tekst som bidrar til å gi studentene en mer helhetlig innsikt i fagområdet. Undervisningen vil også bruke eksempler hentet fra støttelitteraturen, samt case fra virkeligheten. Studenten vil gjennom møte med litteraturen utvikle et begrepsapparat og direkte anvendbare kunnskaper til bruk innen fagområdet.

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger og seminarer, samt caseoppgaver og ekskursjoner. Forelesningene og seminarene vil gi bakgrunn og oversikt over generelle prinsipper fra fagområdet, mens caseoppgavene og ekskursjonene vil legge vekt på å aktivisere studentene og gi eksempler fra virkeligheten. Som en del av underveisvurderingen skal studentene levere både en skriftlig oppgave og holde en muntlig presentasjon. Disse kan begge gjennomføres i grupper på maks 3 personer.

Vurderingsformer

En skriftlig gruppeoppgave med avsluttende fremføring teller til sammen 40%. Avsluttende individuell skriftlig eksamen teller 60%. Både underveisvurderingen og sluttprøve må være bestått for å få bestått karakter i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Per Esko Hestetun - 17.04.2012