Reiselivsgeografi og GIS 6075

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne:

  • Ha kunnskap om de viktigste turistrømmene i verden og forlaringsmekanismene bak disse samt oversikt over viktige attraksjoner av global, regional og nasjonal verdi. Videre ha kjennskap til hvordan GIS på ulike måter kan anvendes i planlegging og gjennomføring av reiser.
  • Ha ferdigheter til å komponere ulike feriepakker til ulike markedssegmenter på nasjonalt og internasjonalt nivå.

Innhold

  • Reiselivsressurser og etterspørsel
  • Klimatiske forholds betydning
  • Transporttilbudet
  • Globaliseringen av turismen
  • Regionale aspekter ved turismen i Europa
  • Afrika og Midt-Østen
  • Asia og Stillehavet
  • Amerika
  • Framtidsaspekter
  • Bruk av GIS i reiselivet

Arbeids- og læringsformer

Det vil bli undervist 3-4 timer pr. uke i vårsemesteret. Undervisningen vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, prosjektarbeid, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporter/innleveringer. Deler av undervisningen vil ha obligatorisk frammøte.

Vurderingsformer

Hjemmeoppgave, gruppe, med framføring innen GIS/GPS som teller 30 % av den endelige karakteren. Skriftlig prøve (individuell), 4 timer (70 %). Hjemmeoppgave, gruppe, i GIS må kvalifisere til bestått for å kunne gå opp til sluttprøve. Graderte karakterer. For å få godkjent vurdering i emnet, må alle delprøver være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Ragnar Prestholdt <Ragnar.PrestholdtSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Bergit Grivi - 12.04.2012