Reiselivsgeografi og GIS 6075
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne:
- Ha kunnskap om de viktigste turistrømmene i verden og forlaringsmekanismene bak disse samt oversikt over viktige attraksjoner av global, regional og nasjonal verdi. Videre ha kjennskap til hvordan GIS på ulike måter kan anvendes i planlegging og gjennomføring av reiser.
- Ha ferdigheter til å komponere ulike feriepakker til ulike markedssegmenter på nasjonalt og internasjonalt nivå.
Innhold
- Reiselivsressurser og etterspørsel
- Klimatiske forholds betydning
- Transporttilbudet
- Globaliseringen av turismen
- Regionale aspekter ved turismen i Europa
- Afrika og Midt-Østen
- Asia og Stillehavet
- Amerika
- Framtidsaspekter
- Bruk av GIS i reiselivet
Arbeids- og læringsformer
Det vil bli undervist 3-4 timer pr. uke i vårsemesteret. Undervisningen vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, prosjektarbeid, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporter/innleveringer. Deler av undervisningen vil ha obligatorisk frammøte.
Vurderingsformer
Hjemmeoppgave, gruppe, med framføring innen GIS/GPS som teller 30 % av den endelige karakteren. Skriftlig prøve (individuell), 4 timer (70 %). Hjemmeoppgave, gruppe, i GIS må kvalifisere til bestått for å kunne gå opp til sluttprøve. Graderte karakterer. For å få godkjent vurdering i emnet, må alle delprøver være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ragnar Prestholdt <Ragnar.PrestholdtSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Bergit Grivi - 12.04.2012