Samfunnsvitenskapelig metode 6011
Læringsutbytte
Etter endt kurs skal studenten:
- kunne se forskjellen på og formulere ulike typer problemstillinger med utgangspunkt i et undersøkelsestema
- forstå problemstillingens innvirkning på hva som er hensiktsmessige metodevalg i en undersøkelse
- forstå forskjellen på intensive og eksetensive undersøkelsesopplegg
- ha oversikt over etiske problemstillinger i samfunnsforskningen
- kunne formulere ulike undersøkelsesdesign
- forstå kunnskapens begrensninger og rekkevidde i sosial virkelighet
- være i stand til å anlysere kvalitative og kvantitative informasjon
- unngå å gjøre feilslutninger på bakgrunn av undersøkelsens funn
Innhold
Emnet er delt inn i følgende tre temabolker:
Metoderefleksjoner
- Hva kjennetenger samfunnsvitenskapelig metode?
- Hvordan formulere gode og relevante problemstillinger?
- Betydning av teori i undersøkelsen.
- Forholdet mellom teori og empiri.
- Valg av undersøkelsesmetode.
- Praktisk gjennomføring av en undersøkelse.
Kvalitative metodeteknikker:
- Hvordan samle inn data ved hjelp av observasjon?
- Hvordan samle inn data ved hjelp av intervju?
- Framgangsmåter for bruk av kvalitative data?
Kvantitative metodeteknikker
- Hva er kvantitative data?
- Hvordan samle inn kvantitative data ved hjelp av strukturerte spørreskjema?
- Hvordan gjennomføre enkle analyser av kvantitative data?
- Hvordan gjennomføre mer kompliserte analyser av kvantitative data?
Arbeids- og læringsformer
3 timer forelesning i uka i høstsemesteret.
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen på 4 timer. I løpet av kurset skal studentene også besvare en obligatorisk innleveringsoppgave. Den må bestås for å kunne gå opp til skriftlig slutteksamen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Karl Johan Gloppen <Karl.j.GloppenSPAMFILTER@hit.no> - 07.12.2011