eForretning og Sosiale medier 6118

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal studentene ha kunnskaper om elektronisk forretningsdrift, sosiale medier, kommunikasjon og samhandling relatert til konkrete behov og problemstillinger i ulike typer organisasjoner/virksomheter. Studentene skal ha teoretisk forståelse og ferdigheter i å vurdere av hvordan elektronisk forretningsdrift og sosiale medier kan integreres i en virksomhets forretningsstrategi.

Innhold

Strategi, økonomi og markedsføring på Internett. Elektronisk forretningsdrift og sosiale medier som sentral del av bedriftens forretningsstrategi. Krysspublisering og gjenbruk av data. Forretningsutvikling gjennom Internett, og Internett i markedskommunikasjon. Tilstedeværelse, synlighet og annonsering på Internett. Fundamenter til et godt nettsted, designprinsipper, bildebruk, gode tekster og navigering. Søkemotorer, emnekataloger, søkemotoroptimalisering, søkeordsabonnering, annonser og kampanjer på Internett. Kundeveiledning, kundedialog, selvbetjening og leverandørsamarbeid på Internett. Online forretningsdrift, salg og kommunikasjon på Internett, forretningsmodeller for Internett. Juridiske og etiske aspekt ved nettsatsninger og sosiale medier. Standarder og offentlige krav til utforming og funksjonalitet for lovlige nettsteder. Personvern, informasjonssikkerhet og rettsikkerhet. Krav til leverandører ved utvikling av nettsteder.

Arbeids- og læringsformer

Emnet gjennomføres ved 6 samlinger á 4 timer. 2 obligatoriske oppgaver og en større caseoppgave skal utføres av deltakerne mellom samlingene.

Vurderingsformer

En individuell, skriftlig besvart caseoppgave/hjemmeeksamen, og en muntlig presentasjon av besvarelsen. Graderte karakterer. Det blir gitt et antall obligatoriske oppgaver som skal være godkjent før man kan gå opp til eksamen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Ingrid Sundbø <ingrid.sundboSPAMFILTER@hit.no> - 31.10.2011