Billedkunst 20BILLEDK

Læringsutbytte

Studenten skal ved sluttført studium :

- anvende ulike medium og teknikker som tegning, maleri, skulptur, grafikk og digitale verktøy til å visualisere og utrykke ideer, løse problemstillinger og skape bilder og tredimensjonale objekter.

- behersker fagbegreper, kan diskutere faginnhold og kommunisere ulike perspektiv til fagområdet.

- identifisere reflektere over billedkunstfaglige tilnærmelsesmåter og perspektiv.

- kjenne til estetisk praksis og forholde seg til estetiske teorier.

- vise innsikt til sitt skapende arbeid og i anvendelsen av de ulike formale virkemidler som for eksempel form, flate, farge, volum, proporsjoner etc.

- gjennomføre en skapende prosess fra ide basis/ ide- utvikling og arbeid med råmateriale, via eksperimentering, videreforedling til å skape ferdig produkt.

- anvende tegning som uttrykksmiddel og benytte grunnleggende bildekompetanse fra tegnemediet i øvrige medier som maleri, grafikk, skulptur, tegning og digital billedbehandling.

- forholde seg til maleriet som medium og kan skape et uttrykk gjennom det. Har kunnskap om ulike malemedier/bindemidler og behersker noen av dem. Har kjennskap til fargelære/teori en del nøkkelverker innenfor maleriets historie/samtid.

- har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykk som fenomen. Kan forholde seg til høytrykk, dyptrykk og flattrykk, og har forståelse for de grunnleggende trykkteknikker. Kjenner til grafikkens utspring, utvikling og viktige tendenser innenfor grafikk som uttrykksform.

- Har erfaringer fra tredimensjonalt arbeid og kan realisere og utrykke seg tredimensjonalt gjennom skulptur/objekt. Har kjennskap til en rekke samtidige tilnærmelsesmåter til skulpturelt arbeid.

- benytte noen digitale tilnærmelsesmåter til eget billed uttrykk, - og som medspiller og verktøy i de øvrige mediene som tegning, maleri og grafikk.

Innhold

Det sentrale i dette emnet er studentenes egne skapende aktiviteter og kreative prosesser.Ut i fra dette utøvende arbeidet fokuseres det også på å opparbeide en evne til bevisthet og refleksjon rundt innhold, idegrunnlag og formalestetikk.Dette skal knyttes til ulike uttrykksformer innenfor det 2 og 3 dimensjonale billedområdet og inkluderer tegning, maleri, skulptur , grafikk ,fotografi og digitale medier. Studiet skal ha en teoretisk forankring der veksling mellom skapende virksomhet og teoristoff gir grunnlag for å forstå, vurdere og videreutvikle ideer innen billedkunst området.

Arbeids- og læringsformer

Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom skapende arbeid i ulike medium og teori . Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner,work shop, seminar, kollokvier, prosjektarbeid og visuelle presentasjoner. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud inngår i studiet.

Store deler av studiet har krav om obligatorisk fremmøte. Dette skal angis i årsplan/semesterplan/periodeplaner.

Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedsmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.

Mappeoppgaver

Studiearbeidet struktureres gjennom gitte mappeoppgaver utformet av lærerteamet. For hver oppgave er det definert læringsmål som korresponderer med innhold i det aktuelle delemne og arbeidsområde. Mappeoppgavene formidler studiets forventninger til studentene om en aktiv og jevn innsats gjennom studieåret. Mappeoppgavene vil synliggjøre progresjon og struktur i studiet. Oppgaver som gis tidlig i studiet, skal bygge opp basisferdigheter og gi forutsetninger for å løse stadig mer komplekse oppgaver.

Gjennom arbeid med mappeoppgavene underveis i studiet får studenten veiledning og tilbakemelding på fremlagt arbeid, utstillinger og presentasjoner, skisser, studier og skriftlige refleksjoner. I mappene dokumenteres studentens arbeidsprosess, resultat og refleksjon gjennom skriftlige og praktiske arbeider, og slik bygger studentene etter hvert opp et bevisst forhold til sin egen utviklings- og læringsprosess innenfor fagfeltet.

Vurderingsformer

Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt karakteren bestått/ikke bestått på emnet.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Gunhild Lien <gunhild.lienSPAMFILTER@hit.no> - 21.12.2011