Digital grafisk design 15DIGGRAF

Læringsutbytte

Kandidaten skal

  • benytte aktuell programvare innenfor fagområdet
  • anvende kunnskap om ideutvikling innenfor illustrasjon og designprosesser
  • forklare todimensjonal designteori og designhistorie
  • forståelse for og ferdigheter om designelementer og virkemidler
  • vise forståelse for hvordan bilder brukes i reklame som gjenstand for påvirkning

Innhold

  • Adobe Illustrator og Adobe InDesign*
  • Bruk av verktøy i tegneprogrammene: vektorgrafikk, laghåndtering m.m.
  • Komposisjonsprinsipper i grafisk design og illustrasjon, designelementer layout, print m.m.
  • Reklameanalyse, vurdering og analyse av reklamebilder
  • typografi: Historie, funksjon, form m.m.

* Versjonen som er tilgjengelig ved studiestart. Studentene kan benytte andre versjoner/programmer, men det vil ikke bli gitt opplæring innenfor disse.

Arbeids- og læringsformer

Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger.
Det har et omfang på ca 380 arbeidstimer, og av dem ca 80 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer.

Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen.

Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via Fronter og epost.

Det vil bli gitt undervisning, foredrag, eller forelesningsnotater i løpet av semesteret. Deltakelse i samlinger/nettsamlinger og arbeid med innleveringsoppgaver er en del av arbeidskravet i emnet. Besvarelser legges i fronter til oppsatte frister for godkjenning/kommentering. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.

Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon.

Vurderingsformer

Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon.

I emnet skal studentene levere 4 individuelle oppgaver og en gruppeoppgave. Alle oppgavene som inngår i emnet, må være bestått for å få vitnemål.

Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.

Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jostein Sandven - 22.12.2011