Generell del - master i formgiving, kunst og håndverk 60MASTGD
Læringsutbytte
Kandidaten skal ved sluttført studium ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Modul 1: Estetisk og skapende område (30 studiepoeng)
- kunne dokumentere og presentere kunnskap innvunnet gjennom teori og skapende og utøvende arbeid
- ha avansert kunnskap og ferdighet om hvordan estetisk visuelle, materielle og funksjonelle virkemidler anvendes i skapende virksomhet
- kunne gjøre rede for ulike tilnærmingsmåter og arbeidsformer i formgivingsprosesser
- kunne undersøke egenarten ved det estetiske som erfaringsområde, og skapende prosesser som erkjennelse
- kunne analysere fagdidaktiske problemstillinger ved kunstfaglig teori og skapende og utøvende arbeid
- ha inngående kunnskap i og ferdighet om hvordan kunstfaglig teori og skapende og utøvende arbeid gjensidig beriker hverandre
Modul 2: Pedagogisk og didaktisk område (12 studiepoeng)
- kunne anvende relevant filosofisk og didaktisk grunnlagstenkning og sentrale begrep muntlig og skriftlig
- ha inngående kunnskap om generell læreplanteori og læreplanutvikling og innsikt i relevante fagplaner
- ha innsikt i kulturforståelse, kulturoverføring og kulturbygging
- kunne kommunisere reflektert og avansert kunnskap om lærerens oppgave som leder av elevers skapende og utøvende arbeid
- kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å begrunne, planlegge og vurdere undervisningsoppgaver
Modul 3: Vitenskapsteoretisk og metodologisk område (18stp)
- ha innsikt i ulike vitenskapstradisjoner
- ha innsikt i relevante forskningsmetoder
- kunne anvende forskningsmetoder i både teoretiske og estetisk skapende prosjekter
- kunne anvende kritisk skjønn og kunne vurdere relevante forskningsrapporter
- kunne systematisere og dokumentere FoU-arbeid
Innhold
Modul 1: Estetisk og skapende område (30 studiepoeng)
Modul 1 er et hovedemne som består av to delemner. Disse skal gjensidig berike hverandre.
a Skapende og utøvende arbeid:
- med basis i én eller flere av uttrykksformene bilde, skulptur og installasjon, bruksform og design, arkitektur og fysisk miljø
- i relasjon til idé, innhold, funksjon og kontekst
- i relasjon til form, farge, rom og komposisjon, dessuten materialer og teknikker
b Kunstfaglig teori
- knyttet til uttrykksformer i samtiden og valgte nedslag i historien
- hovedretninger i samtidskunsten
- kunst som erkjennelsesform: opplevelse, analyse og forståelse
- sansning, tenkning og kommunikasjon
- egenarten ved billedkunst, estetiske objekt, bruksformer og arkitektur knyttet til:
- form, farge, rom og komposisjon
- materiale, teknikk og redskap
Modul 2: Pedagogisk og didaktisk område (12 studiepoeng)
Modul 2 er et hovedemne som består av fire temaer. Modulen bærer i seg formgivings-, kunst- og håndverksfeltets legitimering, premisser og muligheter i oppdragelse og opplæring i et samfunn i stadig endring.
a Didaktiske grunnlagsproblem
- Pedagogiske hovedretninger og didaktiske grunnlagsproblem i formgiving, kunst og håndverk
- Fordypning i sentrale begrep som:
- erfaring og handling
- grunnleggende ferdigheter i fagfeltet
- danning, kunnskap, kulturoverføring
- skapende virksomhet
- estetisk oppdragelse
b Læreplanteori og fagforståelse
- Læreplankonstruksjon og implementering
- Analyse av planer og praksis
- Faghistorie fra senere tid
c Kulturforståelse, kulturoverføring og kulturbygging
- Kulturteori og kulturforståelse
- Kulturoverføring, kunstformidling
- Det flerkulturelle i relasjon til fagfeltet
- Kulturbyggende (skapende) virksomhet
- Den dobbelte didaktikk og identitetsdanning
d Læreren som tilrettelegger av møte mellom kulturstoff og skapende og utøvende arbeid
- Lærerens oppgave i kulturformidling; som planlegger og leder av elevenes skapende og utøvende arbeid
- Relevante perspektiv på læring
- Lærebøker/læremidler
- Veiledning og vurdering
Modul 3: Vitenskapsteoretisk og metodologisk område (18 studiepoeng)
Modul 3 inneholder to temaer der både vitenskapsteorien og metodeinnsikten er rettet mot det egenartede ved formgiving, kunst og håndverk som forskningsområde.
a Kunnskap om sentrale retninger i vitenskapsteorien
Dette bærer i seg oversikt over ulike vitenskapsområder:
- Naturvitenskapelig forskning
- Humanistisk forskning
- Samfunnsvitenskapelig forskning
En utdyping av tilnærmingsmåter:
- Positivisme
- Hermeneutikk
- Fenomenologi
b Kunnskap om sentrale forskningsmetoder for fagfeltet
- Forskningsmetoder fra relevante fagområder
- Formgiving, kunst og håndverk som forskningsområde, strategi og metodebruk
- Design i forskningsprosessen: valg av problemstilling, teorigrunnlag, metoder, analysemåter og dokumentasjonsformer
- Enkel statistikk
Arbeids- og læringsformer
Organisering, arbeids- og undervisningsformer
Generell del av studiet er lagt til første og andre semester. De tre modulene som Generell del består av, har ulik karakter og omfang. Av den grunn varierer organiseringen og arbeidsformene. Modulene skal utfylle hverandre, skal ses i sammenheng med hverandre og/eller integreres. Undervisningen er dels prosjektorganisert og dels organisert etter fagtemaer. Arbeidsformene er forelesninger, fellesdrøftinger, seminar, gruppeprosjekt med veiledning, gruppedrøftinger og ulike former for individuelt arbeid med veiledning. Det foregår en vekslevirkning mellom praktisk, estetisk og skapende arbeid og mer teoretiske studier.
Modul 1: Estetisk og skapende område (30 studiepoeng)
Prosjekter med basis i skapende og utøvende arbeid utgjør hovedtyngden av modulen. Arbeidsformene omfatter blant annet:
- Førstepersons utforsking
- Intuitive og analytiske tilnærmingsmåter
- Problematisering, avgrensing og dokumentasjon av prosess og produkt
- Refleksjon og bearbeiding av kunstfalig teori i relasjon til estetisk skapende arbeid
Det er prosjekt(er) i første semester. I andre semester er det et pilotprosjekt for masteroppgaven. Kunstfaglig teori integreres i prosjektene og studeres dels separat. Faglige perspektiv fra Pedagogisk didaktisk område og Vitenskapsteoretisk og metodologisk område trekkes inn i prosjektene.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter erfaringer med estetisk og skapende arbeid i varierte materialer og uttrykksformer ut fra ulike problemstillinger. Innvunnet innsikt dokumenteres på systematiske måter gjennom formgivingsprosesser, produkt og rapporter. Vekslingen og vekselvirkningen mellom utøvende arbeid og teoretiske tilnærminger knyttet til kunstfaglig teori har som mål å skape en fruktbar syntese. Arbeidet foregår i verksteder, dels under veiledning og fellesdrøftinger.
Teoretiske emner tas opp i forelesninger, seminar, drøftinger og i studentenes individuelle studier av pensumlitteratur.
Modul 2: Pedagogisk og didaktisk område (12 studiepoeng)
Undervisningen i denne modulen strekker seg over første semester. I tillegg tas tema herfra opp i forbindelse med prosjektoppgavene beskrevet under Modul 1 i første og andre semester. Formidlingen skjer dels gjennom forelesninger og drøftinger, dels gjennom individuelle studier.
Modul 3: Vitenskapsteoretisk og metodologisk område (18 studiepoeng)
Forelesninger og drøftinger foregår i første og andre semester. Både vitenskapsteoretiske og metodologiske aspekt er knyttet til skapende og utøvende prosjekter. Deler av fagstoffet ses i relasjon til prosjektoppgavene beskrevet under Modul 1. I første og andre semester får kandidatene fordypning i og direkte erfaring med utvalgte metoder i et FoU-prosjekt. Dette er knyttet til skole og/eller annen formidling. Arbeidsformene omfatter blant annet:
- Innsamling av materiale til eget FoU-prosjekt
- Fordyping i avgrensede metoder til FoU-prosjektet
- Kunnskap om utskriving og dokumentasjon av eget FoU-prosjekt
- Kritisk analyse av en foreliggende forskningsrapport
Viten fra denne modulen integreres i Pilotprosjekt for masteroppgaven beskrevet under Modul 1.
Obligatoriske studier
- Innføring i og faglig tilbakemelding/oppsummering av moduler/prosjekter og utvalgte fagtema. Dette vil framgå av periodeplaner.
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Studieturer
For obligatoriske studier forutsettes minimum 80% deltakelse.
Vurderingsformer
Det utarbeides vurderingskriterier for prosjekter og oppgaver, som viser kandidatens kompetanse i relasjon til studieprogrammets og emnets mål og læringsutbyttebeskrivelser.
Modul 1: Estetisk og skapende område (30 studiepoeng)
Det er prosjekt(er) i første semester, ett av disse vurderes med graderte karakterer, se nedenfor om sluttvurdering, det/de andre vurderes til Bestått gjennom Delvurdering underveis.
Delvurdering underveis
Hvis det er flere enn ett Estetisk skapende prosjekt i første semester vurderes dette/disse til Bestått av faglærer(e) før kandidaten kan gå opp til sluttprøver.
- Eventuelle estetiske skapende prosjekter. Første semester.
Sluttvurdering
Sluttkarakterer som er gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter:
- Ett estetisk skapende prosjekt. Første semester.
- Pilotprosjekt for masteroppgave med muntlig prøve. Andre semester.
Modul 2: Pedagogisk og didaktisk område (12 studiepoeng):
Sluttvurdering
Sluttkarakter som er gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter, gis på grunnlag av:
- Individuell skriftlig oppgave. 3 dager. Første semester.
Modul 3: Vitenskapsteoretisk og metodologisk område (18 studiepoeng):
Delvurdering underveis
Det gis faglige tilbakemeldinger underveis. Delvurderingene skal være vurdert til Bestått av faglærer(e) før kandidaten kan gå opp til sluttprøver.
- FoU-prosjekt utført i grupper: Skriftlig rapport, visuell og muntlig formidling. Første og andre semester. Delvurdering: Bestått/Ikke bestått.
- Seminar knyttet til kritisk analyse av forskningsrapport. Andre semester. Delvurdering. Bestått/Ikke bestått
Sluttvurdering
Sluttkarakter som er gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter, gis på grunnlag av:
- Individuell skriftlig oppgave. 3 dager. Andre semester.
Samlet sluttkarakter
Det gis en samlet karakter for gjennomført Generell del der hver modul må være bestått. Til sammen utløser sluttvurderingen 60 studiepoeng. Disse forutsettes gjennomført før oppstart av arbeidet med masteroppgaven.
Karakteren settes sammen med følgende vekting av de ulike sluttvurderingskarakterene:
Modul 1: Estetisk skapende område
- 25 %= Estetisk skapende prosjekt.
- 30 %= Pilotprosjekt for masteroppgave, med muntlig prøve.
Modul 2: Pedagogisk og didaktisk område
- 20 % = Individuell skriftlig oppgave
Modul 3: Vitenskapsteoretisk og metodologisk område
- 25 % = individuell skriftlig oppgave
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Marte S. Gulliksen <marte.gulliksenSPAMFILTER@hit.no>,Laila B. Fauske <laila.b.fauskeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jostein Sandven - 22.12.2011