Kunst Kultur Kreativitet 30PUBKKK

Læringsutbytte

Delemne 1: Profesjonsrettet formingsfaglig utdyping

Studenten skal

- ha innsikt i sammenhengen mellom kunst, kultur og barns læring

- oppleve og reflektere over kreativt arbeid med ulike typer materialer

- bruke og vurdere gjenbruksmaterialer i et faglig og økologisk perspektiv

- lære arbeidsmåter og teknikker ved visuell formidling

- bruke digitale verktøy og teknikker

Delemne 2: Fagprofilert pedagogisk dokumentasjon

Studenten skal

- kunne bruke arbeidsmåter og teknikker for visuell formidling av barns kreative arbeidsprosesser og resultater

- bruke digitale verktøy og teknikker i pedagogisk dokumentasjon

- kunne synliggjøre barns læringsstrategier

- gjøre seg kjent med hvordan barn bruker digitale verktøy vite hvilke lover som gjelder for bruk av opphavsrettigheter og innsamling av dokumentasjon om barn i barnehagen

Delemne 3: Utviklingsarbeid i barnehagen

Studenten skal

- ha kunnskap om og erfaring med utviklingsarbeid i barnehagen

- ha kunnskap om ulike metodologiske tilnærminger til utviklingsarbeid i barnehagen

- gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen barnehage og dokumentere dette i rapport og gjennom visuell presentasjon.

Innhold

I studiet blir du som førskolelærer utfordret til å oppdage og verdsette barns kreative uttrykksformer og utvikle din egen evne til kreativ handling. Gjennom kunnskap og refleksjon over det fysiske og visuelle læringsmiljøet gir studiet nye innfalsvinkler til kreativt arbeid med konkrete materialer og digitale verktøy. Innføring i prosjektarbeid og bruk av pedagogisk dokumentasjon blant annet med inspirasjon fra de kommunale barnehagene i Reggio Emilia gir grunnlag for refleksjon over egen praksis.

Arbeids- og læringsformer

Studiet har 4 samlinger på 3-5 dagers varighet. Det blir veiledning via Nefsis, skype eller fronter mellom samlingene.

Det forventes at studentene deltar

  • på samlingene.
  • på nettundervisning i sann tid 8-10 ganger i løpet av to semestre
  • på kollokviegrupper i sann tid
  • i faglig fronter-forum
  • motta veiledning på fronter.

Vurderingsformer

Delemne 1: Mappeinnlevering

Delemne 2: Mappeinnlevering

Delemne 3: Utviklingsarbeid i egen barnehage med dokumentasjon.

Delemne 1+2: Vurderes til bestått/ikke-bestått

Delemne 3: Vurderes med gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Alle delemner som inngår i en endelig karakter må være bestått for at hovedemnet skal få bestått karakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Tone Marit Tesdal - 09.02.2012