Kunst og Håndverk 2 - Håndverk, design, skulptur og arkitektur K&H 104

Læringsutbytte

Kandidaten skal

  • ha allsidige kunnskaper om og erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og andre estetiske virkemidler i arbeid med design, arkitektur, skulptur og miljø.
  • kunne vurdere kvalitet, egnethet og allsidig bruk av ulike materialer og materialkombinasjoner i et miljøperspektiv knyttet til resirkulering og redesign
  • ha allsidige kunnskaper om bruk av digital programvare og digitale medier som gjennomgående verktøy i skapende prosesser fra ide til ferdig kommunisert produkt
  • kunne bruke og vurdere bruken av digitale og interaktive medier som arena for formidling av design, arkitektur, skulptur og miljø
  • ha kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen innen internasjonal skulptur, design og arkitektur i lys av et flerkulturelt samfunn
  • ha kunnskaper om og erfaringer med bruk og vurdering av ulike skulpturer i det offentlige rom, både i forhold til form, innhold og som en del av det fysiske miljøet
  • skal ha erfaringer med og kunnskaper om vurdering av ulike designprodukt satt i sammenheng med form, funksjon og materialbruk og i lys av miljø og bærekraftig utvikling
  • ha kunnskaper om og evne til å beskrive ulike hus og rom sett i lys av funksjonskrav og estetiske kvaliteter
  • allsidige kunnskaper om dokumentasjon av en skapende prosess, knytte sammenhenger til relevant teori og praksis og bruke dette i videreutviklingen av refleksjonsgrunnlaget i den fagdidaktiske kompetansen
  • ha allsidige erfaringer med og kunnskaper om vedlikehold av verktøy og maskiner og med organisering av egnede verksteder og rom for læring med særlig vekt på funksjon og den estetiske dimensjon
  • kunne initiere, planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere faglige og praksisrelaterte utviklingsprosjekt

Innhold

Emnet Håndverk, design, skulptur og arkitektur deles opp i tre deler :

Del 1. Håndverk og design

Del 2. Arkitektur, natur, skulptur og miljø

Del 3. Individuell faglig fordypning

Arbeids- og læringsformer

Store deler av studiet har krav om obligatorisk nærvær. Dette skal angis på årsplan-/semesterplan-/periodeplannivå.

Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.

Vurderingsformer

Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering

Avsluttende vurdering skal knyttes både til utvalgte arbeider fra emnets studieforløp og en gitt avsluttende mappeoppgave

Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ellen K Baskår - 22.05.2012