Kunst og håndverk 2 - Bildearbeid, grafisk design, visuell kommunikasjon og entreprenørskap K&H 103
Læringsutbytte
Studenten skal:
- ha allsidige kunnskaper om og erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og estetiske virkemidler, både analoge og digitale, og vurdere kvalitet, egnethet og bruk av utlike virkemidler knyttet til allsidig arbeid med bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
- ha kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen i internasjonal bildekunst, grafisk design og visuell kommunikasjon i nyere tid
- ha allsidige kunnskaper om og erfaringer med å dokumentere en skapende prosess knyttet til relevant teori og til praksis som refleksjonsgrunnlag i videreutvikling av fagdidaktisk kompetanse
- ha allsidige erfaringer med å planlegge, utvikle, gjennomføre og vurdere form, innhold og formidlingsstil i ulike fysiske og digitale presentasjoner og utstillinger
- ha kunnskap om sentrale teorier knyttet barnekulturens visuelle ytringsformer
Innhold
Emnet er bygd opp av tre delmål
Del 1 Kunstorientering og bildearbeid i utvalgte materialer og teknikker
Del 2 Grafisk design og visuell kommunikasjon
Del 3 Entreprenørskap og innovasjon i kunst og håndverk
Arbeids- og læringsformer
Studenten skal videreutvikle erfaringene med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer som gir læringsutbytte i forhold til kravene i gjeldende læreplan i kunst og håndverk for 1. – 7. trinn i grunnskolen. Studiearbeidet skal preges av en vekselvirkning mellom teori og praktisk arbeid. Studentene skal videreutvikle sin handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar og visuelle presentasjoner. Bruk av aktuelle utstillinger inngår i studiet.
Studiearbeidet struktureres gjennom gitte mappeoppgaver utformet av faglig ansvarlige. Mappeoppgaven skal definere arbeidskrav,progresjon, struktur og læringsmål.
Gjennom arbeid med mappeoppgavene får studenten veiledning og tilbakemelding på fremlagt arbeid fra ulike deler av prosessen. Gjennom studiearbeidet skal studentene videreutvikle et bevisst forhold til sin egen utviklings- og læringsprosess i emnet.
Store deler av studiet har krav om obligatorisk nærvær. Dette skal angis på årsplan-/semesterplan-/periodeplannivå.
Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.
Vurderingsformer
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering
Avsluttende vurdering skal knyttes både til utvalgte arbeider fra emnets studieforløp og en gitt avsluttende mappeoppgave
Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ellen K Baskår - 22.05.2012