TBK - Undersøkende praksis 965UPRA

Læringsutbytte

I løpet av emnet Undersøkende praksis skal kandidaten

  • ha ferdigheter i å gjennomføre et tematisk bildeprosjekt
  • vise kommunikativ kompetanse, visuelt, estetisk og praktisk
  • kombinere praktisk og teoretisk bildearbeid som middel i kunnskapstilegnelse
  • vise evne til å se egen bildekulturell bakgrunn som del av en større helhet
  • ha en vid kunstforståelse og innsikt i bilders påvirkning
  • vise kunnskaps- og erfaringsbasert refleksjon over lærerens rolle i Undersøkende praksis

Innhold

Undersøkende praksis er en prosjektmetode for bildearbeid. Gjennom bred bruk og konstruksjon av bilder, undersøker studentene et valgt tema samtidig som de utvikle ferdighetene sine som bildelagere. I dette emnet skal studenten få økt utbytte av omgang med bilder og få utvidet sin kunstorientering. Hun/han skal få styrket sin selvstendighet og bevissthet i forhold til bilders påvirkning. Emnet består av en kollektiv og en individuell del. Emnet kombinerer faglige tradisjoner og området visuell kommunikasjon. Sentralt i det tematiske er det nære, viktige og virkelige. I Undersøkende praksis er teori nødvendig for å forstå praksis, og praksis nødvendig for å forstå teori.

Emnet vil kaste lys over:

  • hvordan man kan gjennomføre et bildeprosjekt
  • hvordan et forsøks- og utviklingsprosjekt innen vårt fagfelt kan gjøres
  • det å visualisere tanker, følelser og ideer
  • barn og unges bildeuttrykk og bildeverden

Emnet vil også at studentene skal:

  • kjenne samspillet mellom gruppe og individ i en temabasert undervisning
  • erfare fremdriften og utviklingen som baserer seg i vekselvirkning mellom handling og refleksjon
  • arbeide aktivt og skapende med bildekulturen
  • studere virkeligheten gjennom tegning og samtidig lære virkeligheten å kjenne gjennom andres bilder
  • analysere og vurdere nye og gamle bilder, egne og andres

Arbeids- og læringsformer

Veksling mellom teori og praksis er grunnleggende. Arbeidsformen er undersøkende, fordypende, bevisstgjørende og personlig. Studenten velger uttrykksmåte, sjanger, teknikker og materialer som egner seg for hans eller hennes prosjekt. Prosjektet er inndelt i faser og i en kollektiv og en individuell del. Det individuelle bildearbeidet, med veiledning, er likevel den viktigste og mest tidkrevende arbeidsformen i emnet. Vurderingsarbeid vil foregå i gruppe, og er en viktig del av undervisningen.

Teoretisk undervisning foregår parallelt med det praktiske arbeidet. Studier av bildekulturen, det være seg samtidskunst, massemediabilder eller kunsthistoriske bilder - er sentral.

Vurderingsformer

Det vil det settes opp arbeidskrav for emnet - som studenten tidlig gjøres kjent med. I disse arbeidkravene kan inngå

  • dokumentert deltakelse i den kollektive fasen
  • dokumentert deltakelse i den teoretiske undervisningen
  • bruk av loggbok/arbeidsbok
  • skriftlig rapport over prosjektet
  • skisser og prosessdokumentasjon
  • ferdige arbeider
  • eksempler fra lærerstyrte øvingsoppgaver
  • dokumentert veiledning

Vurdering og tilbakemelding på studentens arbeid vil foregå i gruppe, muntlig. Både lærerteam og medstudenter er aktive i tilbakemeldingen.

Det gis karakterene bestått/ikke bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Linda Strømme <Linda.StrommeSPAMFILTER@hit.no> - 22.12.2011