IKT i læring - innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi IKT 301
Innhold
Studentene skal etter å ha fullført emnet:
- kunne bruke filbehandling, e-post og ha gode ferdigheter i bruk av relevante verktøyprogram: Tekstbehandling, e-post, lage websider, regneark, presentasjonsprogram, video-og bilderedigering, Web 2.0 (programvare på Internett),
- utvikle informasjonskompetanse i forhold til bruk av Internett i undervisning og læring og kjennskap til digital historiefortelling
- kunne anvende IKT som hjelpemiddel i planlegging og administrasjon av eget studium, for lærerarbeid, kunne bruke LMS (learning management systems) administrativt og pedagogisk.
- god kjennskap til internetts organisering
- kunne arbeide i digitale læringsmiljø, bruke digitalt utstyr i læringssituasjoner og annen kommunikasjon over internett
- kunne anvende multimediautstyr grafikk, bilde, lyd og video
- programvare for lyd, bilde og videoredigering
- ha kjennskap til relevant fri programvare og nettressurser
- kunne installere programvare som er aktuell til bruk i barnehagen og skoleverket
- beherske grunnleggende begreper knyttet til IKT
- gjøre rede for datamaskinens oppbygging og virkemåte
- kunne produsere digitale læremidler
- beherske digital kommunikasjon på ulike arenaer og bli daglige og personlige IKT brukere
Arbeids- og læringsformer
Studie organiseres som nettforelesninger med samlinger, nærmere detaljer gis i semesterplanen
Vurderingsformer
Arbeidsmappe
For å kunne fremstille seg til eksamen må det foreligge en godkjent arbeidsmappe med følgende komponenter:
- Tekstbehandling
- Presentasjonsprogram
- Regneark
- Lage websider og publisere på Internett, Web 2.0
- Digital historiefortelling
- Lage og redigere film
- Bildebehandling
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen av 6 timers varighet. Eksamen organiseres som en praktisk prøve med bruk av PC.
Hjelpemidler: Internett er tilgjengelig, men det er ikke tillatt å kommunisere med andre.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Hans-Olav O. Johnsen <hans.o.johnsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 28.03.2012