Matematikk 10FPMAT

Læringsutbytte

En kandidat med fullført 10PFMAT skal ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper.
Studenten skal ha kunnskap om:

  • Grunnleggende tallbegreper
  • Tallsystemer
  • Geometriske grunnbegreper
  • Måling
  • Symmetri og mønster

Ferdigheter.
Studenten skal kunne:

  • Gjenkjenne Bishops seks fundamentale matematiske aktiviteter i barnas lek og læring
  • Gjenkjenne former og mønstre som en møter på i hverdagen
  • Løse og forklare enkle matematiske problemer
  • Løse enkle matematiske operasjoner i ulike tallsystemer

Kompetanse.
Studenten skal:

  • Kunne vurdere og uttale seg om et barns matematiske kompetansenivå
  • Kunne tilrettelegge for situasjoner og aktiviteter som kan være med på å utvikle barnas matematiske kompetanse
  • Kjenne til og kunne vurdere utstyr som brukes i matematikkopplæringen
  • Kunne kommunsere med barna om matematiske problemstillinger på barnas nivå

Innhold

Matematikk er en viktig del av vår kultur, både som vitenskap og som redskap innenfor forskjellige områder i samfunnet, ikke minst i andre vitenskaper. Matematikk spiller også en sentral rolle innen mange former for skapende virksomhet. Derfor er matematikk et sentralt fag i førskolen og i førskolelærerutdanningen. Gjennom studier i matematikk vil studentene møte faget i flere sammenhenger. I tillegg til rene kunnskaper i matematikk settes et spesielt fokus på fagets egenart og barns læring av matematikk. Målområdene er beskrevet i større detalj i R06. Matematikkurset 10FPMAT skal gi studentene kunnskaper innenfor feltene:

  • Grunnleggede tallbegrep
  • Additive tallsystemer og posisjonssystemer, med historisk vinkling
  • De fire regnearter
  • Geometriske grunnbegreper
  • Måling
  • Symmetri og mønster
  • Formlikhet og kongruens
  • Grunnleggende tenkning om begrepet matematisk kompetanse
  • Utforskning, eksperimentering og problemløsning som arbeidsmåte
  • Kommunikasjon og matematikk som språk
  • Bishops seks fundamentale matematiske aktiviteter
  • Grunnleggende vitenskapsteori

Arbeids- og læringsformer

Rammeplanen R06 sammen med foreliggende fagplan danner grunnlag for valg av matematiske emner og fremdriftsplan. Faget vil til dels bli organisert i samarbeid med studentene, og arbeidsformene skal være slik at studentene får erfaring med matematikkfaget fra både praksisfeltet og teori. Undervisngen vil inneholde:

  • Oppgaver, skriftlige og muntlige
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Eksperimentering og utforsking
  • Tverrfaglige aktiviteter
  • Fagdidaktisk veiledning knytta til praksis

For studenter i den fleksible førskolelærerutdanningen (FFL), vil undervisningen gjennomføres i samlingsukene (spesifiseres nærmere i semesterplanen).

Vurderingsformer

Obligatoriske arbeider
For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha godkjent følgende arbeidskrav:

  • En logg som viser observasjon av matematiske aktiviteter i barnehagen, knyttet til et bestemt alderstrinn.
  • Et skriftlig arbeid som omhandler en aktivitet innenfor områdene tall og tallregning eller geometri, relatert til barnehagen.
  • En muntlig aktivitet, for eksempel knyttet til tverrfaglig prosjektarbeid.

    Eksamen
    En 4 timers skriftlig individuell eksamen som teller 10studiepoeng. Tillatte hjelpemidler: Kalkulator

Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bjørn Lauritzen <Bjorn.LauritzenSPAMFILTER@hit.no> - 01.03.2012