Norsk 3 - Dramatikk i skolen. Henrik Ibsen - Jon Fosse. NOR 505
Læringsutbytte
Studenten skal kunne
- redegjøre for læreplanens begrep om sammensatte tekster i skolen
- redegjøre for ulike teorier om drama og teater som sammensatt tekst
- forklare sentrale dramateoretiske begreper, og beskrive viktige linjer i dramatikkens historie
- analysere et utvalg av Henrik Ibsens og Jon Fosses dramatekster, ved hjelp av dramateoretiske modeller og begreper
- diskutere og vurdere ulike skuespilloppsetninger, ved hjelp av teaterfaglige begreper
- ta etiske standpunkt til bruken av dramaturgiske virkemidler i moderne drama og teater
- gjøre rede for dramatikkens rolle i skolen (etter gjeldende læreplan)
- vurdere forskjellig didaktisk materiale, og bruken av dette i drama- og teaterundervisningen
- planlegge og evaluere undervisning i dramatikk innenfor grunnskolens norskfag
Innhold
Studentene vil studere et utvalg dramatekster av Henrik Ibsen og Jon Fosse, sammen med et utvalg didaktiske tekster knyttet til dramalitteraturformidling av Ibsen og Fosse. I tillegg vil studentene få innblikk i forskjellig pedagogisk materiale, dessuten publikasjoner om Ibsen og Fosse gitt ut for barn og unge. Det vil bli arrangert ekskursjoner til Teater Ibsen i Skien, Ibsen-museet på Venstøp, og Det Norske Teateret/ Nasjonalteateret i Oslo. Studentene vil få møte skuespillere og regissører, og blant annet få drøfte den didaktiske tenkningen bak teaterets eget pedagogiske materiale.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger og seminarer (på campus eller internett). Det forventes at studenten bidrar aktivt på seminarene.
Vurderingsformer
I løpet av semesteret skal studenten gjennomføre et muntlig drama- og/ eller teaterfaglig arbeid, som vurderes til bestått eller ikke bestått.
I tilknytning til denne muntlige framføringen/sceniske produksjonen, skal studenten levere et skriftlig arbeid om drama- og/eller teaterdidaktikk, på ca. 4000 ord. På denne semesteroppgaven gis det bokstavkarakter A–F, der A er beste karakter og F betyr ikke bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Mette Solberg <Unni.SolbergSPAMFILTER@hit.no> - 10.02.2012