Samfunnsfag 1 - Ut i verden, trinn 1-7 SAM 102

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

- har kunnskap om sentrale emner innenfor europeisk historie fra antikken til 1800-tallet

- har kunnskap om kart og bruk av kart

- har kunnskap om globalisering; kulturelt, økonomisk, politisk og miljømessig

- har kunnskap om migrasjon, det flerkulturelle samfunnet, urfolk og nasjonale minoriteter

- har kunnskap om politikk og demokratiforståelse

Ferdigheter

Studenten:

- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, tilpasset ulike grupper elever og individuelle behov

- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom debatter og andre muntlige aktiviteter i samfunnsfag

Generell kompetanse

Studenten:

- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn

- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsing i samarbeid med elevene

Innhold

Emnet bygger videre på kurset SAM101 og har fokus på verden utenfor Norge med forankring i kunnskap om norske samfunnsforhold. Emnet inneholder fagemner innenfor historie, geografi og samfunnskunnskap, og fokuserer spesielt på kunnskap om europeisk historie til 1800-tallet, kunnskap om kart og kartbruk, ulike aspekter ved globalisering, om migrasjon, flerkulturalitet, urfolk og nasjonale minoriteter, samt politikk og demokratiforståelse.

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder og oppgaveskriving.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.

Vurderingsformer

Underveisvurdering:

I forbindelse med seminarundervisning skal studentene arbeide i grupper med oppgaver / problemstillinger som legges fram muntlig for resten av klassen. Vurderes til bestått/ikke-bestått.

I forbindelse med den individuelle fagdidaktiske oppgaven skal studentene veilede hverandre i grupper. Det er obligatorisk å gi én skriftlig tilbakemelding til en fagdidaktisk oppgave. Vurderes til bestått/ikke-bestått

Sluttvurdering:

Skriftlig individuell fagdidaktisk oppgave. Teller 1/3 av endelig karakter.

Individuell muntlig eksamen. Teller 2/3 av endelig karakter

I sluttvurderingen gis det gradert karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:

Symbol

Betegnelse

Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier

A

fremragende

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B

meget god

Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

C

god

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

D

nokså god

En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E

tilstrekkelig

Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F

ikke bestått

Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kjersti Ulriksen <kjersti.ulriksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kerstin Bornholdt - 05.07.2012