Samfunnsfag 10FPSF
Læringsutbytte
Samfunnsfaget gjør barnehagens rolle som samfunnsinstitusjon tydelig for studenten. Det gir grunnlag for å forstå barn, barndom og barnehagevirksomhet i en større samfunnsmessig sammenheng. Emnet gir studenten kjennskap til samfunnsfaglige begreper, perspektiver og tilnærminger for å kunne analysere politiske og sosiale relasjoner, institusjoner, strukturer og prosesser som er viktige for profesjonsutøvelsen og for å kunne reflektere over egen rolle og praksis.
Kunnskaper
Studenten har etter fullført kurs:
- Evne til å forstå barnehagens fremvekst og grunnleggende aspekter ved barns levekår i et historisk og nåtidig perspektiv
- Kunnskap om barns rettigheter og medvirkning i et demokratisk samfunn
- Forståelse for ulikhet i samfunnet, med fokus på ulike minoritetsgrupper, kjønn, sosiale grupper og Norges urbefolkning
- Kunnskap om forvaltning, administrasjon, lovverk og relevante politiske prosesser
- Kunnskap om ulike familieformer, endringer i samlivsmønsteret og familiens funksjon
Ferdigheter:
Studenten kan etter fullført kurs:
- Vise respekt og toleranse for ulike tradisjoner, kulturer og religioner – forutsatt at de samsvarer med menneskerettighetene og norske lover
- Analysere aktuelle faktorer som har stor innflytelse på barns sosialisering, med spesiell vekt på massemediene og kommersialisering
- Ha et reflektert forhold til de ressurser og utfordringer som et flerkulturelt samfunn representerer
- Reflektere over egne holdninger og forutsetninger i møtet med et komplekst samfunn
- Anvende grunnleggende og sentrale samfunnsvitenskapelige begreper, tilnærmingsmåter og teorier i sin profesjonsutøvelse
Generell kompetanse
Studenten skal etter fullført kurs:
- Evne å kommunisere og samhandle med kommunen og andre offentlige etater og instanser, foreldre, kollegaer, nærmiljø og media
- Kompetanse til å vurdere og nyttiggjøre seg resultat av aktuell samfunnsforskning, og forholde seg til politiske dokumenter og prosesser
- Kvalifikasjoner til å gjennomføre egne undersøkelser til bruk i endrings- og utviklingsarbeid i barnehagen
- Evne til å reflektere over sin egen rolle i barns sosialisering
- Ha kompetanse i ledelse, om barnehageorganisasjonen og et reflektert forhold til egen profesjonsrolle
Innhold
Samfunnsfaget i førskolelærerutdanningen tar utgangspunkt i de akademiske fagene historie, sosiologi, sosialantropologi og statsvitenskap. Vitenskapsteoretiske perspektiver og begreper fra disse fagene inngår i emnet. Emnet gir studenten forståelse for historiske, sosiale og kulturelle sammenhenger som karakteriserer mennesker, deres samhandlinger, og de samfunnsinstitusjoner som påvirker deres hverdag. Emnet gir innsikt i offentlig administrasjon, styringssystemet, politiske prosesser og lovverk.
Samfunnsfaget skaper grunnlag for studenten til å kunne reflektere over egen rolle i barns sosialisering, i samarbeidet med kolleger og foreldre, og i forhold til andre profesjoner og institusjoner som er involvert i å skape den gode barndom. Emnet gir forståelse for barns levekår, endringer i familiers sammensetning og funksjoner, samt kulturelle forskjeller blant barn og deres foreldre.
Dagens samfunn kjennetegnes av raske endringer, omfattende informasjonsflyt, høy mobilitet, globalisering, et økende mangfold av sosiale, kulturelle og etniske grupper. Førskolelærere må være forberedt på de pedagogiske muligheter, utfordringer og etiske dilemmaer som barnehagen møter i et mangfoldig samfunn. Emnet gir studenten grunnlag for å skape et inkluderende barnehagemiljø gjennom å gi kunnskap om variasjoner i samfunnet og ved å bidra til selvrefleksjon og nytenkning.
Arbeids- og læringsformer
Arbeidsformene vil tilpasses og variere med innholdet i emne. Sentrale mål i førskolelærerutdanningen som samarbeidsevne, forståelse for sammenhengen mellom teori og praksisfeltet, aksept for andres verdisyn og evne til å være kritisk til egne standpunkter, reflekteres i de arbeidsformer som benyttes.
Forelesninger, diskusjon, seminar og gruppearbeid er arbeidsformer som vil bli brukt.
Flere av temaene som det blir arbeidet med i samfunnsfag, vil bli belyst av andre fag. Noen områder egner seg godt for tverrfaglig tilnærming. Studentene skal gjennomføre en tverrfaglig obligatorisk prosjektoppgave i gruppe på 3 - 5 studenter. Tema for oppgaven skal godkjennes av faglærer. Oppgaven teller med i endelig vurdering.
Detaljer i forbindelse med organisering av emnet vil bli gitt i semesterplanene.
Vurderingsformer
Endelig karakter settes på grunnlag av:
- prosjektoppgave i gruppe, vektes 40 %
- Individuell skriftlig prøve på 4 timer, vektes 60 %
Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Cathrine Frogh <cathrine.froghSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 04.09.2014