Utefag 30UTEFAG

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • tilegne seg teoretisk kunnskap om og praktiske erfaringer med ulike naturtyper og bevegelsesmiljø, og utvikle kunnskap om og forståelse for vekselvirkninger mellom naturen og mennesket
  • tilegne seg teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne stimulere barn til leik, undring, glede og mestring i naturen med utgangspunkt i barns egne forutsetninger
  • tilegne seg kunnskap for å kunne skape et prosessorientert læringsmiljø, og utvikle selvstendighet, ansvar og kreativitet
  • videreutvikle fagdidaktisk kompetanse, kritisk refleksjonsevne og innsikt i pedagogisk utviklingsarbeid relatert til samvær med barn i naturen
  • tilegne seg større innsikt i forholdet mellom barn og naturmiljø
  • tilegne seg større innsikt i den motoriske utviklingen hos barn og i samspillet mellom barns motoriske utvikling og bevegelser i naturen
  • tilegne seg kunnskap om hvordan en naturlekeplass bygges opp og anvendes

Ferdigheter

  • ferdigheter til å gjennomføre praktiske aktiviteter med barn i et naturområde/referanseområde til ulike årstider
  • ferdigheter og erfaring med planlegging, utstyrsvalg, bekledning og overnatting ute med barn
  • praktiske ferdigheter i å kjenne til og å tilrettelegge for tema spor og sportegn med barn
  • ferdigheter i å planlegge og utføre fysisk aktivitet med barn og kunne vurdere motorisk utbytte
  • ferdigheter i å bygge opp en naturlekeplass med bevegelsesforsterkere
  • ferdigheter i vurdere snø og skredfare

Generell kompetanse

  • planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere praktiske aktiviteter ute med barn hele året
  • kjenne til naturmiljø på fjellet, i skogen og ved kysten
  • vurdere uteområders anvendelighet i forhold til lek og læring
  • vurdere barns motorikk i forhold til alder
  • vurdere sikkerhet i barns lekemiljø
  • akademisk skriveprosess (bacheloroppgave)

Innhold

Utefag er bygd opp med fire delemner:

NATUREN OG MENNESKET

I delemnet naturen og mennesket blir det lagt vekt på økologisk forståelse for hvordan naturen fungerer og ulike former for liv, livsprosesser og grunnlaget for livet på jorda. Erfaringer med å ferdes i natur, forståelse av økologi og økofilosofi og noe innsikt i samisk kultur er sentralt.

  • økologi: de vanligste biotopine i Norge, livsforhold i ulike typer naturmiljø
  • grunnleggende krefter og prosesser i naturen som former landskap og livsmiljø
  • sentrale emne innen økologisk filosofi knyttet til sammenhengen menneske – natur og kultur
  • friluftsliv i et kulturhistorisk perspektiv, lover og regler for ferdsel i natur
  • feltmetodikk og friluftslivspedagogikk, friluftslivsaktiviteter for barn

BARN– BEVEGELSE - NATUR

  • leik og læring i naturen
  • bruk av naturmateriale
  • barnekultur og kjønnsrolleproblematikk i forhold til fri og organisert lek i naturen
  • motorisk utvikling hos barn, og stimulering til motorisk læring gjennom lek i naturen
  • praktisk utviklingsarbeid med barn i naturen til ulike årstider

BARNEHAGEN OG SKOLENS UTEOMRÅDE OG NÆRMILJØ

Det er viktig å kunne vurdere et uteområdes egnethet i forhold til leik og læring.

  • referanseområde
  • naturleikeplasser og nærmiljø i barnehagen
  • trygghet og utfordringer
  • friluftsliv og turer i nærmiljøet
  • førstehjelp og kameratredning

BACHELOROPPGAVE

  • bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet

Fagdidaktikk er knyttet til alle delemnene.

Arbeids- og læringsformer

Fordypningsenheten er samlingsbasert med 4 todagers samlinger (torsdag/fredag) hvert semester. Mellom samlingene foregår gruppearbeid, individuelt arbeid og regional undervisning og veiledning (Porsgrunn, Notodden, Drammen og datastøttet) ved behov.

Arbeid med bachelor oppgave.

Arbeid med 2 individuelle mappeoppgaver, en med innlevering før jul og en med innlevering før påske. Mappeoppgavene inneholder teoretisk, praktisk og fagdidaktisk arbeid med barn.

Undervisningsformer:

  • 3 dager feltarbeid med overnattinger i høstfjellet
  • 2 dagers feltarbeid i vinterfjellet
  • 3 dagers feltarbeid med overnattinger ved kysten
  • feltdager i skog og ved vann og vassdrag
  • forelesninger
  • feilederstyrt og studentstyrt gruppearbeid
  • individuelt arbeid, praktisk og metodisk
  • ferdighetstrening
  • veiledning i arbeid med bacheloroppgave
  • praktisk-metodisk arbeid med barn

Studentene må regne med utgifter til feltarbeid.

Vurderingsformer

Studentene vurderes gjennom studiet ved arbeidskrav som skal godkjennes, bacheloroppgave og gjennom avsluttende prøver og eksamen.

Arbeidskrav:

For at studentene skal kunne avlegge eksamen må følgende krav være oppfyllt:

  • Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning
  • Feltarbeid med tilhørende journaler og artsprøver må være godkjent
  • Godkjente mapper og fagpraksis
  • Godkjent ferdighetsprøver innenfor utvalgte emner
  • 5 godkjente fagpraksisdager med barn
Eksamen består av:

a) individuell praktisk-muntlig eksamen. Graderte karakterer (15stp)

b) bachelor oppgave. Graderte karakterer (5stp (+5stp innenfor pedagogikk)

c) 2 individuelle praktisk-skriftlige mappeoppgaver. Graderte karakterer (til sammen 5stp)

d) feltarbeid i høstfjellet med feltrapport og artsprøve, vurdert til bestått (5stp)

Alle punktene a, b, c og d må vurderes til bestått for godkjent studium.

Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F der A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises dessuten til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Robert Larsen <Robert.LarsenSPAMFILTER@hit.no>,Roar Kråkenes <Roar.KrakenesSPAMFILTER@hit.no> - 20.01.2012