Karriereveiledning 30KVEIL
Innhold
Studiet er et deltidsstudium fordelt på to moduler, hver på 15 studiepoeng.
Modul 1: Karriereveiledning -sentrale prinsipper og veiledningsmetoder
Modul 2: Karriereveiledning - nettverksbygging og systemperspektiv
Modul 1: Karriereveiledning - sentralt prinsipper og veiledningsmetoder
• Veiledning
• Yrkesvalgprosessen og yrkesvalgteorier
• Arbeidslivskunnskap og utdanningsstruktur
• Hjelpemidler for karriereveiledning
I denne modulen skal studentene tilegne seg kunnskap og utvikle innsikt i de ulike premissene for veiledningsprosessen. De skal skaffe seg grunnleggende teoretiske og praktiske erfaringer i de sentrale områdene knyttet til karriereveiledningsfeltet. De skal utvikle innsikt i ulike veiledningstradisjoner og planlegge, gjennomføre og vurdere egen veiledning. De skal utvikle sin kommunikative kompetanse og bevissthet på egen veilederrolle overfor enkeltpersoner og grupper.
Mål
Studentene skal
• Tilegne seg grunnleggende kunnskap om veiledning som verktøy i yrkes- og utdanningsprosessen
• Kjenne til ulike yrkesvalgteorier
• Utvikle ferdigheter i å analysere og forstå studie- og yrkesvalgprosessen og kunne identifisere ulike behov for støtte ved studie- og yrkesvalg
• Tilegne seg kunnskap om arbeid som virksomhet, om karakteristiske trekk ved arbeidsmarkedet og om forholdet mellom arbeid og læring
• Gjøre seg kjent med aktuelle mål og virkemidler innen dagens arbeidsmarkedspolitikk
• Kjenne ulike informasjonskilder for yrkes- og utdanningsvalg
• Gjøre seg kjent med og kunne bruke ulike hjelpemidler og testverktøy til bruk ved yrkes- og utdanningsveiledning
• Skaffe seg oversikt over lover og forskrifter som gir rettigheter ved yrkes - og utdanningsveiledning
• Skaffe seg oversikt over Norges og andre lands organisering og tradisjoner av yrkes – og utdanningsveiledningen
Innhold
Karriereveiledning
• Ulike veiledningsformer og modeller
• Samtalen som verktøy og kommunikasjonsmåte
• Veiledningsstrategier og tradisjoner, veiledningsteknikker og veiledningsfaser
• Etiske perspektiver
• Analyse og refleksjon over egen praksis. Roller, relasjoner, ansvar, makt
• Kollegaveiledning og tverrfaglig veiledning
Yrkesvalgprosessen og yrkesvalgteorier
• Ulike teorier om yrkesvalg
• Sosial- og utviklingspsykologiske grunnutfordringer
• Spenninger mellom individ og samfunn: sosiologiske og sosialpoliske perspektiver på utdanning og yrke
Arbeidslivskunnskap og utdanningsstruktur
• Kjennskap til yrkes- og utdanningsveiledning i ulike etater og virksomheter
• Utviklingstendenser i arbeidsliv og innen utdanning og betydningen av dette for den enkeltes kompetanse og ferdigheter
• Livslang læring, livskvalitet og arbeid
• Lover og avtaleverk
Hjelpemidler for karriereveiledning
• Tester og kartleggingsmateriell i et veiledningsperspektiv
• IKT som kommunikasjonsmedium og veiledningsverktøy
• Internett som informasjonskilde, kildekritikk og muligheter
• Organiseringen av yrkes- og utdanningsveiledning i Norge og andre land
Modul 2: Karriereveiledning - nettverksbygging og systemperspektiv
• Veiledningsformer
• Kartleggingsverktøy
• Karriereveiledning av mennesker med ulik bakgrunn
• Strategiarbeid og systemforståelse
Denne modulen vektlegger at studentene skal bidra til nettverksbygging innen egen sektor og på tvers av sektorer. Studentene skal utfordres faglig og personlig i forhold til utvikling av veiledningskompetanse og utforming av egen rolle som veileder i forhold til kompetanseheving og kvalitetsutvikling i egen organisasjon.
Modulen legger vekt på ulike menneskers sosiale og kulturelle bakgrunn i arbeid og utdanning, og studentene skal kunne anvende kunnskapen om dette til å forstå og analysere egen og andres organisasjoner. De skal utvikle forståelse for faktorer som påvirker muligheter for organisasjonsendring, og de skal kunne utvikleplaner for hvordan karriereplanlegging kan integreres i forskjellige deler av en organisasjon. Studentene skal skaffe seg innsikt i samarbeid og nettverksarbeid og kunne anvende dette til å utvikle strategier for samarbeid mellom skole, etat og arbeidsliv. Modulen tar opp utfordringer for grupper med spesielle behov for yrkes- og studieveiledning.
Som i forrige modul inngår arbeid med ulike veiledningsmetoder som en fordypning og videreføring av veiledningsmetodikken i modul 1. Bruk av videoopptak av veiledningssituasjoner vil kunne være et verktøy for trening i å vurdere egen veiledning.
Modul 2 bygger på temaene i modul 1 i dette studiet eller i tilsvarende studium.
Mål
Studentene skal
• Utvikle forståelse for hva som påvirker endringer i en organisasjon
• Utvikle forståelse for forutsetninger, strategier og metoder for samarbeid mellom organisasjoner og enheter
• Utvikle kunnskap, forståelse og etisk bevissthet i forhold til eget arbeid med karriereveiledning
• Gjøre seg kjent med og prøve ut ulike kartleggingsverktøy
• Få innsikt i yrkesvalgproblematikk knyttet til flerkulturelle grupper
• Få innsikt i særlige behov som må ivaretas ved karriereveiledning av mennesker med ulike funksjonshemminger
• Få innsikt i og kunne vurdere ulike organisasjonsformer for karriereveiledning
Innhold
Veiledningsformer
• Utdyping av ulike veiledningsmetoder
• Karriereplanlegging
• Refleksjon over eget ståsted som karriereveileder teoretisk, verdimessig, filosofisk, etisk, metodisk og praktisk
• Barrierer og dilemmaer ved veiledning
Kartleggingsverktøy
• Tester, karriereplaner, yrkespedagogisk kartlegging
Karriereveiledning av mennesker med ulik bakgrunn
• Karriereveiledning i et kjønnsperspektiv
• Karriereveiledning i flerkulturelt perspektiv
• Karriereveiledning overfor personer med funksjonshemming
• Kartlegging av realkompetanse
Strategiarbeid og systemforståelse
• Aksjonslæring
• Organisasjon og karriereveiledning
• Partnerskap og tverretatlig samarbeid
• Karriereveiledning i det globale samfunn
Arbeids- og læringsformer
Arbeidsformer
Det legges vekt på praksisrelevans med spesiell vekt på å gi studentene oppgaver omkring egne endringsprosesser og endringsprosesser i egen organisasjon (aksjonslæring). Refleksjon over egne observasjoner og egen praksis må prege arbeidsmåtene.
Utvikling av forståelse og ferdigheter i veiledning forutsetter at studentene deltar i varierte arbeidsformer: øvelser, gruppearbeid, forelesninger, framlegg og drøfting i plenum. Studentene må ha tilgang til veiledningssituasjoner i hele studieperioden. Deltakelse og veiledning i nettverksgrupper er en vesentlig arbeidsform i studiet.
Mellom samlingene skal deltakerne arbeide med studieoppgaver som vil knyttes til temaer på samlinger og til arbeid ved egen arbeidsplass.
Kontakten mellom deltakerne og høgskolen skjer bl.a. gjennom bruk av skolens elektroniske læringsplattform.
Arbeidskrav modul 1
• Deltakelse i nettverksgruppe
• Deltakelse på fellessamlinger
• Trening på veiledning i studentgruppen og på egen arbeidsplass
Utarbeide en kort rapport fra arbeid i nettverksgruppa
Arbeidskrav modul 2
• Deltakelse på fellessamlinger
• Skrive og dele logg med refleksjon over egen utvikling
• Reflektere over egen og andres veiledning
• Refleksjon over egen utvikling
• Gjennomføring av pålagte oppgaver i periodene mellom fellessamlingene
Vurderingsformer
Vurdering underveis
Denne foregår både ved tilbakemeldinger og veiledning på studentenes arbeid og utvikling og gis av kursansvarlig eller annen fagansvarlig. Det legges opp til at studentene får vurdere seg selv og hverandre på individ- og gruppenivå.
Eksamen
Den formelle vurderingen som danner grunnlag for endelig karakterutskrift, skal omfatte følgende eksamener:
• Modul 1: Karriereveiledning – sentrale prinsipper og veiledningsmetoder, 15 studiepoeng
• Modul 2: Karriereveiledning - nettverksbygging og systemperspektiv, 15 studiepoeng
Formell vurdering Modul 1 – individuell mappe
Eksamen består av individuelle- og gruppebaserte oppgaver etter gitte kriterier.
Karakterskala: Bestått/ikke bestått
Formell vurdering Modul 2 – skriftlig rapport
Eksamen består av en rapport som kan gjennomføres individuelt eller i gruppe (2-5 studenter).
Prosjektet skal dokumenteres skriftlig eller på annen måte etter angitte kriterier og presenteres på avsluttende dokumentasjonsseminar.
Karakterskala: Bestått/ikke bestått
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Torodd Hagen <Torodd.HagenSPAMFILTER@hit.no>,Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no> - 27.02.2012