Masteroppgave i pedagogikk 30MASTO
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
- gjøre greie for teorier om hva kunnskap er og hvordan den etableres, dens begrensninger og muligheter
- velge ut og bruke ulike metoder i eget forskningsdesign
- kvalitetssikre egen og andres forskning
- anvende etiske standarder som må oppfylles ved forberedelse og gjennomføring av forskningsprosjekter
- operasjonalisere oppstart og framdrift av eget forskningsarbeid, og vurdere eget arbeid kritisk
- utøve kritisk refleksjon omkring kravene til vitenskapelighet
Innhold
Mastergradsoppgaven kan leveres som monografi eller som artikkelmanus og den fullføres i fjerde semester. Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid der studentene viser innsikt i aktuell forskning og relevant teori og metoder som har betydning for oppgavens problemstilling. Studenter kan arbeide individuelt eller i gruppe på to. Masteroppgaven kan leveres som en individuell dokumentasjon eller som fellesdokumentasjon. Der to studenter leverer en felles masteroppgave, utarbeides det spesielle kriterier for å dokumentere den enkeltes selvstendige innsikt og forskningskompetanse. Hver student får oppnevnt en veileder på bakgrunn av sin prosjektbeskrivelse for oppgaven. Det er en fordel å begynne å forberede seg på arbeidet med masteroppgaven så tidlig som mulig i studiet. Det vil bli arrangert spesielle kurs for arbeidet med masteroppgaven.
Arbeidet med masteroppgaven skal gjøre studentene i stand til å vurdere hvilke pedagogiske utfordringer og problemstillinger som kan belyses gjennom forskning. Etter studiet skal studentene også kunne gå inn som deltagere i ulike forskningsopplegg, eller analysere kritisk hvilke bidrag eksisterende forskning kan yte for å løse de pedagogiske utfordringer som vedkommende møter i sitt arbeid.
Arbeids- og læringsformer
Egen forskning støttet av veiledning
Vurderingsformer
Masteroppgave 70-80 sider. Gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bjørn Magne Aakre <Bjorn.AakreSPAMFILTER@hit.no> - 13.02.2012