Pedagogikk og elevkunnskap - Bacheloroppgave PEL 104
Læringsutbytte
Bacheloroppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der studentene skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Oppgaven innebærer at problemstillingen skal reflektere sentrale praktiske, faglige og/eller pedagogiske utfordringer i grunnskolens virksomhet. Hensikten med oppgaven er å gi en helhetlig og sammenhengende framstilling av og forståelse for sentrale spørsmål i profesjonsutøvelsen. Gjennom undervisning i temaene og arbeidet med oppgaven skal studenten opparbeide seg reflektert og kritisk kompetanse om skolens virksomhet.
Etter endt emne skal studenten:
Kunnskap
- ha innsikt i sentrale forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolen
- redegjøre for sentrale praktiske faglige og pedagogiske utfordringer i grunnskolens virksomhet
- redegjøre for emnet som den enkelte har fordypet i gjennom bacheloppgaven
Ferdigheter
- kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og skoleutvikling
- kan anvende vitenskapeteoretiskmetodisk kunnskap i utforming av egen bacheloppgave
- tilegne seg ferdigheter i akademisk skriving
Generell kompetanse
- på et forskningsmessige grunnlag vise faglig og kritisk refleksjon om viktige spørsmål knyttet til skolens virksomhet
- kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger
Innhold
Bacheloroppgaven skal være forankret i studentenes fag fra de tre første årene. Oppgaven skal være et individuelt arbeid, men kan være en del av et større forskningsprosjekt. Eksempelvis kan den knyttes sammen med andre studenters oppgaver eller faglæreres forskningsarbeid.
Det vil bli arrangert et obligatorisk kurs i vitenskapsteori og forskningsmetoder, som kunnskapsbase og generell forberedelse til oppgavearbeidet.
Oppgaven skal rette seg mot læringsarbeid på 1. – 7. trinn i grunnskolen.
Høgskolens retningslinjer for bacheloroppgaven i GLU ligger til grunn for arbeidet.
Arbeids- og læringsformer
Studenten får inntil 3 timers veiledning til bacheloroppgaven. Veiledning vil foregå i grupper og individuelt. I gruppeveiledning er det en forutsetning at studenten bruker egen veiledningsfaglig innsikt til å bidra overfor de andre i gruppen. Veiledningen vil i hovedsak bli gitt av faglærer fra det faget som har hovedfokus i oppgaven, men andre faglærere kan også være aktuelle veiledere.
Oppgaven skal ha et omfang på maksimum 20 sider/ca 12000 ord (jfr. forøvrig retningslinjer for akademisk skriving).
Vurderingsformer
Underveisvurdering
Metodekurset og bacheloppgaveseminaret er obligatorisk.
Metodekurset og prosjektplan må være bestått for å kunne levere bacheloroppgaven.
Sluttvurdering PEL 104
Oppgaven er individuell.
Gradert vurdering av bacheloroppgaven.
Sluttkarakter for hvert emne (PEL 101, 102, 103, 104) blir angitt på vitnemålet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Lisabeth Carson <lisabeth.carsonSPAMFILTER@hit.no>,Anne Grimstad Fjeld <anne.g.fjeldSPAMFILTER@hit.no>,Bjørn Aasland <bjorn.aaslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kjersti Ulriksen - 02.07.2012