Praktisk veiledning 15PVEIL
Læringsutbytte
En student med fullført 15 studiepoeng i studiet praktisk veiledning skal ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap.
Kunnskap
Studentene skal:
- Kunne gjøre rede for teorier og tilnærmingsmåter hentet fra ulike veiledningstradisjoner.
- Kunne gjøre rede for kommunikasjons- og samspillsteorier relatert til veiledning.
- Kunne drøfte etiske dilemmaer og maktforhold knyttet til veiledningssamtalen.
Ferdigheter
Studentene skal:
- Kunne planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssamtalen
- Kunne gjennomføre veiledningøkter ved å lytte, utfordre, støtte, ta i bruk ulike perspektiver for skape framdrift i et veiledningsforløp.
- Kunne gjennomføre veiledning i lys av ulike kontekster.
Generell kompetanse
Studentene skal
- Vise evne til å tilpasse veiledningen til veisøkers forutsetninger og behov
- Kunne gjennomføre en analyse over og reflektere rundt utvikling av egen veiledningsprosess i studiet
- Kunne identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning for å kunne videreutvikle bevissthet rundt egen praksis i veiledning
Innhold
- Innføring i veiledningstradisjoner og veiledning som fagfelt
- Overgang fra utdanning til yrke
- Kommunikasjon og samspill i veiledning
- Analyse av kontakt, kontrakt og kontekst i veiledning
- Etikk og veiledning
- Veiledning i et didaktisk perspektiv
Dette innebærer at enheten består av både teori om veiledning og øvelse i det å veilede ut fra ulike strategier.
Arbeids- og læringsformer
Læringsformene på studiesamlingene veksler mellom forelesing, seminar og øvelser i veiledning. Individuell veiledning vektlegges, men det gjennomføres også gruppeveiledning. Det tilrettelegges for at studentene får øvelse i å observere, planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning.
Det foregår veiledningsarbeid i nettverksgrupper mellom samlingene. Studentene bør etablere et yrkesfaglig veiledningsforhold tidlig i studiet, som gjennomføres i hele studieperioden. Arbeid i netverksgrupper skal mimimum omfatte 30 timer.
Vurderingsformer
Arbeidskrav
Det er obligatorisk deltakelse på på studiesamlingene, i nettverksgruppene og i veiledningsøvelsene. Deltakelsen skal være på minst 80 % for å kunne gjennomføre eksamen.
- Studentene skal lede minst 5 veiledninger i løpet av studieperioden. Veiledningene skal dokumenteres med logger etter nærmere angitte kriterier i semesterplanen.
- Studenter som i sitt arbeid veileder studenter og nyutdannede skal prioritere disse gruppene.
- Godkjent logg fra arbeidet i nettverksgruppene
- Godkjenning av studentens muntlige veiledningskompetanse. Veiledningen vil bli vurdert ut fra følgende kriterier:
- evne til å kommunisere
- evne til å følge opp og utfordre veisøker
- evne til framdrift i et veiledningsforløp
Vurderingskomponenter
Kandidaten skal utarbeide en skriftlig fagtekst på 2500 ord i form av en hjemmeeksamen.
- Fagteksten vil bli vurdert ut fra følgende kriterier:
- Kandidaten skal redegjøre for prosesser i utviklingen av egen veiledningsrolle.
- Teksten skal bygge på egne erfaringer som veileder drøftet i lys av relevante teorier og prinsipper i veiledning
Fagteksten vurderes til bestått/ikke bestått.
Studentens arbeidskrav og den skriftlige rapporten må begge være godkjent for at studiet skal være bestått.
.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Gry Hjortdal <Gry.HjortdalSPAMFILTER@hit.no>,Elin Ødegård <Elin.OdegardSPAMFILTER@hit.no> - 30.12.2011