Praktisk veiledning 15PVEIL

Læringsutbytte

En student med fullført 15 studiepoeng i studiet praktisk veiledning skal ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap.

Kunnskap

Studentene skal:

  • Kunne gjøre rede for teorier og tilnærmingsmåter hentet fra ulike veiledningstradisjoner.
  • Kunne gjøre rede for kommunikasjons- og samspillsteorier relatert til veiledning.
  • Kunne drøfte etiske dilemmaer og maktforhold knyttet til veiledningssamtalen.

Ferdigheter

Studentene skal:

  • Kunne planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssamtalen
  • Kunne gjennomføre veiledningøkter ved å lytte, utfordre, støtte, ta i bruk ulike perspektiver for skape framdrift i et veiledningsforløp.
  • Kunne gjennomføre veiledning i lys av ulike kontekster.

Generell kompetanse

Studentene skal

  • Vise evne til å tilpasse veiledningen til veisøkers forutsetninger og behov
  • Kunne gjennomføre en analyse over og reflektere rundt utvikling av egen veiledningsprosess i studiet
  • Kunne identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning for å kunne videreutvikle bevissthet rundt egen praksis i veiledning

Innhold

  • Innføring i veiledningstradisjoner og veiledning som fagfelt
  • Overgang fra utdanning til yrke
  • Kommunikasjon og samspill i veiledning
  • Analyse av kontakt, kontrakt og kontekst i veiledning
  • Etikk og veiledning
  • Veiledning i et didaktisk perspektiv

Dette innebærer at enheten består av både teori om veiledning og øvelse i det å veilede ut fra ulike strategier.

Arbeids- og læringsformer

Læringsformene på studiesamlingene veksler mellom forelesing, seminar og øvelser i veiledning. Individuell veiledning vektlegges, men det gjennomføres også gruppeveiledning. Det tilrettelegges for at studentene får øvelse i å observere, planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning.

Det foregår veiledningsarbeid i nettverksgrupper mellom samlingene. Studentene bør etablere et yrkesfaglig veiledningsforhold tidlig i studiet, som gjennomføres i hele studieperioden. Arbeid i netverksgrupper skal mimimum omfatte 30 timer.

Vurderingsformer

Arbeidskrav

Det er obligatorisk deltakelse på på studiesamlingene, i nettverksgruppene og i veiledningsøvelsene. Deltakelsen skal være på minst 80 % for å kunne gjennomføre eksamen.

  • Studentene skal lede minst 5 veiledninger i løpet av studieperioden. Veiledningene skal dokumenteres med logger etter nærmere angitte kriterier i semesterplanen.
    • Studenter som i sitt arbeid veileder studenter og nyutdannede skal prioritere disse gruppene.
  • Godkjent logg fra arbeidet i nettverksgruppene
  • Godkjenning av studentens muntlige veiledningskompetanse. Veiledningen vil bli vurdert ut fra følgende kriterier:
    • evne til å kommunisere
    • evne til å følge opp og utfordre veisøker
    • evne til framdrift i et veiledningsforløp

Vurderingskomponenter

Kandidaten skal utarbeide en skriftlig fagtekst på 2500 ord i form av en hjemmeeksamen.

  • Fagteksten vil bli vurdert ut fra følgende kriterier:
    • Kandidaten skal redegjøre for prosesser i utviklingen av egen veiledningsrolle.
    • Teksten skal bygge på egne erfaringer som veileder drøftet i lys av relevante teorier og prinsipper i veiledning

Fagteksten vurderes til bestått/ikke bestått.

Studentens arbeidskrav og den skriftlige rapporten må begge være godkjent for at studiet skal være bestått.

.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Gry Hjortdal <Gry.HjortdalSPAMFILTER@hit.no>,Elin Ødegård <Elin.OdegardSPAMFILTER@hit.no> - 30.12.2011