Profesjonskunnskap barnehage 15PROB

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne:

- gjøre greie for særtrekk ved barnehagen som arena for læring og oppvekst i et historisk og samtidig perspektiv
- begrunne barnehagens innhold i relasjon til grunnleggende ferdigheter og skolefag
- barnehagen i lovverk og rammeplaner
- lede reform- og utviklingsarbeid i barnehagen
- veilede personale i barnehage og barnehagetjeneste
- reflektere over barnehagen i et internasjonalt perspektiv

Innhold

Med barnehage forstås her de institusjoner som gir tilbud til barn før de begynner i skole i en alder av om lag 6 år. Barnehage som profesjonsrettet valg skal gi studentene mulighet til å spesialisere seg i lederoppgaver innenfor barnehagefeltet. Det kan være som styrer i barnehage, som leder av barnehagetjenesten i en kommune eller forsknings- og utviklingsoppgaver knyttet til barnehage som aktuell arena for læring og oppvekst.

Arbeids- og læringsformer

Seminar, gruppearbeid, feltarbeid

Vurderingsformer

Individuell skriftlig oppgave 8-10 sider. Gradert karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bjørn Magne Aakre <Bjorn.AakreSPAMFILTER@hit.no> - 13.02.2012