Veiledning, profesjon og organisasjon 15VEILPO
Læringsutbytte
En kandidat med fullført 15 studiepoeng veiledning, profesjon og organisasjon skal ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studentene skal
- Kunne gjøre rede for begrepet profesjon og undersøke hvordan profesjonsidentitet kan utvikles når en er ny i yrket
- Kunne drøfte hvordan veiledning kan virke som et verktøy og metode for læring i skole og barnehage.
- Kunne trekke egne slutninger på hvordan veiledning kan være et verktøy for å utvikle kollektive læringsprosesser i barnehage og skole
Ferdigheter
Studentene skal kunne:
- drøfte kritisk veiledningsprosesser for å videreutvikle egen og andres veiledningspraksis
- støtte ulike læringsprosesser i organisasjoner.
- Anvende fleksible tilnærminger til veiledning ut fra individuelle og organisatoriske forutsetninger
Generell kompetanse
Studentene skal
- Kunne støtte og utfordre nyutdannede og studenter i egen læring
- Vise evne til å delta i kollektive læringsprosesser på egen arbeidsplass
- Kunne reflektere over og analysere relevante etiske problemstillinger innen veiledningsfeltet.
- Vise evne til å analysere og forholde seg til et mangfold av relasjoner
Innhold
- Veiledning i lys av læringsteorier
- Forskning knytta til veiledning av nyutdannede i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- Profesjonsidentitet og deltakelse i profesjonelle læringsfellesskap
- Videreføring av kommunikasjon og samspill
- Veiledning som verktøy for kollektive læringsprosesser i organisasjoner som barnehage og skole
- Etikk
Arbeids- og læringsformer
Emnet vil bli organisert med studiesamlinger og mellomperioder. Læringsformene på studiesamlingene veksler mellom forelesninger, seminar, gruppearbeid og veiledning. Gruppeveiledning vektlegges, men det gjennomføres også individuell veiledning. Veiledning knyttet til et utviklingsarbeid på egen arbeidsplass er et praksiselement. Semesterplanen presiserer former for utviklingsarbeid. Læringsformene i mellomperiodene veksler mellom gjennomførte veiledninger med nyutdannede lærere eller kolleger på egen arbeidsplass, deltakelse i nettverksgrupper og deltakelse i metaveiledning gitt av lærerne på studiet..
Praksis:
Praksis vil bestå av følgende elementer:
- Lede individuell og gruppeveiledning fortrinnsvis med nyutdannede førskolelærere og lærere, men også kolleger på egen arbeidsplass der veilederen ikke har ansvar for nyutdannede.
- Deltakelse i nettverksgrupper med gruppeveiledning og arbeid med studiets arbeidskrav
Vurderingsformer
Arbeidskrav:
- Det er obligatorisk deltakelse på studiesamlingene, i nettverksgruppene og i veiledningsøvelsene.
- Deltakelsen skal være på minst 80% for å kunne melde seg opp til eksamen.
- Studentene skal lede minst 4 veiledningsforløp i løpet av studieperioden.
- Veiledningsforløpene skal dokumenteres med 2 logger etter gitte kriterier.
- Nettverksgruppen skal sammen ha et faglig framlegg som bygger på gjennomført utviklingsarbeid.
- Framlegget skal inneholde efaringer som drøftes opp mot relevant teori.
Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Vurdering:
Studentene skal utarbeide en skriftlig fagtekst på 4000 ord i form av en hjemmeoppgave. Teksten skal bygge på erfaringer fra eget veiledningsarbeid som drøftes i lys av relevant teori i studiet. Det åpnes for at fagteksten kan leveres som gruppeoppgave.
- Frist for innlevering settes i semesterplanen.
- Studentene får veiledning på problemstillingen.
Besvarelsen vurderes med gradert karakter fra A til F der A er beste beståtte karakter, E er dårligste karakter, og F innebærer Ikke bestått.
Evaluering av emnet:
Emnet vil bli evaluert av studentene midtveis og ved slutten av emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Gry Hjortdal <Gry.HjortdalSPAMFILTER@hit.no>,Elin Ødegård <Elin.OdegardSPAMFILTER@hit.no> - 30.12.2011