Integrert sykepleievitenskap 3 051-E12

Læringsutbytte

Ved gjennomgått emne skal studenten:

KUNNSKAPER

  • ha bred kunnskap om organisering av kommunale helse- og omsorgstjenester, psykisk helsevern og rusbehandling
  • ha kunnskap om hva folkehelse innebærer på individ-, kultur- og samfunnsnivå
  • ha kunnskap om utviklingen av sykepleie som fag og vitenskap, dets egenart og plass i samfunnet
  • ha bred kunnskap om sykepleierens ansvar, oppgaver og funksjoner i kommunale helse- og omsorgstjenester, psykisk helsevern og rusbehandling
  • ha kunnskap om ulike tilstander og komplekse sykdommer, mennesker med kronisk eller langvarig funksjonssvikt og psykiske sykdommer
  • ha kunnskap om hvordan sykepleievitenskap, naturvitenskap og samfunnsvitenskap utgjør det samlede og integrerte grunnlaget for sykepleieutøvelse
  • ha kunnskap om utviklings- og forskningsarbeid innenfor sykepleiefagets ulike kunnskapsområder knyttet til mennesker med kronisk eller langvarig funksjonssvikt eller psykiske sykdommer

FERDIGHETER

  • anvende og begrunne sykepleieutøvelse i lys av sykepleiens samlede og integrerte kunnskapsgrunnlag
  • kunne anvende forskningsbasert kunnskap som er relevant for teoretiske problemstillinger og aktuelle målgrupper i kommunale helse- og omsorgstjenester og psykisk helsevern
  • kunne anvende sykepleiens kunnskapsgrunnlag i simulerte og komplekse pasientsituasjoner
  • beherske verktøy for etisk refleksjon knyttet til rettigheter og prioriteringer
  • beherske dokumentasjon knyttet til sykdomsprosesser og behandling i kommunale helse- og omsorgstjenester og psykisk helsevern

GENERELL KOMPETANSE

  • ha innsikt i overordnede helsepolitiske målsettinger, rammer, prioriteringer og lovverk, inklusiv samhandling og tverrfaglig eller tverrsektorielt samarbeid
  • ha innsikt i hvordan helsefremmende og forebyggende perspektiver påvirker intervensjoner i kommunale helse- og omsorgstjenester og psykisk helsevern
  • ha innsikt i brukerperspektiv, pasient- og pårørenderettigheter og pasient- og brukerkunnskapens plass i kunnskapsbasert praksis
  • vurdere sykepleiefaglig problemløsning, nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor kommunale helse- og omsorgstjenester og psykisk helsevern

Innhold

Innhold

Sykepleiens historie og tradisjon III

- utvikling av sykepleie som fag og vitenskap - et historisk perspektiv

Sykepleierens ansvar og funksjoner III

- sykepleierens funksjoner - helsefremmende- og forebyggende, behandlende og lindrende, habiliterende og rehabiliterende, undervisende, administrativ og fagutviklende funksjon i kommunale helse- og omsorgstjenester, psykisk helsevern, psykisk helsevern og rusbehandling

  • ledelse i sykepleiefaget
  • nytenkning og innovasjon i sykepleiefaget
  • faglig, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

-Sykepleiens etiske grunnlag III

- menneskerettigheter

- lovverk som styrer kommunale helse- og omsorgstjenester, psykisk helsevern og rusbehandling

- etiske dilemmaer, refleksjoner og argumentasjon i kommunale helse- og omsorgstjenester, psykisk helseverb og rusbehandling

Sykepleiens vitenskapelige grunnlag III

- sykepleievitenskapeligeperspektiver på kommunale helse- og omsorgstjenester, psykisk helsevern og rusbehandling

- anvendelse av forskning i praksis ( KBP trinn 5)

Kontekst- og pasientkunnskap

- velferdsstatens organisering, styring og prioriteringer

  • velferdsstatens styring og organisering av kommunale helse-og omsorgstjenester, psykisk helsevern og rusbehandling
  • helsepolitiske prioriteringer i kommunale helse-og omsorgstjenester, psykisk helsevern og rusbehandling, herunder velferd, faglighet og rekruttering
  • folkehelse på individ-, kultur- og samfunnsnivå
  • pasientsikkerhet, kvalitetssystemer og internkontroll
  • helserett og pasient- og brukerrettigheter

- samfunnsfaglige perspektiver på aldring og eldre

  • forholdet mellom samfunnsutvikling og eldre som gruppe
  • positivt og negativt syn på aldring

- samfunnsfaglige perspektiver på psykisk sykdom og mennesker med psykiske sykdommer

  • forholdet mellom samfunn, samfunnsutvikling og psykisk sykdom
  • recovery og resiliens

- samfunnsfaglige perspektiver på aldring og psykiske sykdommer hos mennesker med minoritetsbakgrunn

- det aldrende mennesket

  • biologisk, psykologisk og sosial aldring
  • sentrale fenomener og begreper knyttet til aldring og alderdom
  • sentrale diagnoser og symptomtilstander hos eldre
  • grunnleggende og komplekse behov for sykepleie ved helsesvikt og sykdom hos eldre

- det psykisk syke mennesket

  • biologiske, psykologiske og sosiale perspektiver på psykisk sykdom
  • sentrale fenomener og begreper knyttet til psykisk sykdom
  • sentrale diagnoser og symptomtilstander hos mennesker med psykiske sykdommer
  • grunnleggende og komplekse behov for sykepleie ved psykisk sykdom
  • pasientens subjektive opplevelse og erfaring med psykisk helse og psykiske sykdommer

Metoder og intervensjoner III

- pedagogikk og kommunikasjon

  • pedagogisk teori og kommunikasjonsteori knyttet til undervisning og veiledning til pasienter, pårørende og kolleger i kommunle helse- og omsorgstjenester, psykisk helsevern og rusbehandling

- e-helse og velferdsteknologi

  • beslutningsprosesser og dokumentasjon av sykepleie i kommunale helse- og omsorgstjenester, psykisk helsevern og rusbehandling
  • telesykepleie

- avanserte sykepleieferdigheter i kommunale helse- og omsorgstjenester, psykisk helsevern og rusbehandling

- beredskaps/katastrofeøvelse

Arbeids- og læringsformer

Litteraturstudier, digitale læringsressurser, forelesninger, seminar og arbeid i læringsgrupper.

Vurderingsformer

Individuell skriftlig prøve under tilsyn - 5 timer. Vurderes med gradert karakter

Arbeidskrav:

Arbeidskrav spesifiseres i emneplan.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Elin Nordbø - 15.07.2014