Praksisstudier: Miljørettet vernepleiefaglig arbeid 061-E5
Læringsutbytte
Kunnskaper
- har kunnskap om hva miljørettet vernepleierfaglig arbeid innbærer i praksis
Ferdigheter
- kan under kyndig veiledning planlegge, dokumentere gjennomføre og evaluere eget arbeid
- kan under veiledning praktisere veiledning overfor tjenestemottakere
- kan identifisere etiske verdikonflikter og har etisk handlingskompetanse i samhandling med tjenestemottakere og medarbeidere
Kompetanse
- har utviklet sin forståelse for hva profesjonelt vernepleiefaglig arbeid innebærer og kan under veiledning anvende dette i praksis
- reflekterer over etiske problemstillinger, har etisk handlingsberedskap og kan identifisere etiske verdikonflikter
- har forståelse for den rettslige regulering av brukermedvirkning, frivillighet og tvang,
Innhold
Innholdet i emnet tar utgangspunkt i en fordeling av rammeplanens krav til studiepoeng og vil være veiledende for emneplanens presiseringer.
Generell pedagogikk og sosialpedagogikk - 2 stp, Pleie og omsorg - 5 stp, Ferdighets- og atferdslæring - 5 stp, Velferdsarbeid - 2 stp, Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning - 2 stp.
Arbeids- og læringsformer
Selvstudium, gruppearbeid, praksisstudier, skriftlig og muntlig framstilling og veiledning. Praksisstudiene er veiledet med 1 time veiledning pr. student pr. uke fra praksisfeltet, og oppfølging individuelt og i refleksjonsgrupper fra høgskolens kontaktlærer.
Vurderingsformer
Emnekode: 061-E5: Miljørettet vernepleiefaglig arbeid - vurderingsoppagve
Vurderingsoppgaven tar utgangspunkt i praksisstudiene i vernepleiefaglig arbeid Individuell skriftlig oppgave . 3000 ord. Bestått/ikke bestått
Det er inntil fire arbeidskrav knyttet til emnet hvorav et arbeidskrav er godkjenning av praksisstudier. Arbeidskravene må være godkjent før gjennomføring av emnet kan godkjennes.
Arbeidskrav framkommer av emneplanen
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 22.02.2012