954 Drama (førskolelærer), bachelor

Innledning

Studiet tar sikte på å gi innsikt i dramapedagogisk arbeid i barnehage for å kunne stimulere barns estetiske utvikling og evne til å uttrykke seg i dramatisk form.

Kunnskap om lek, dans, teater og pedagogikk utgjør grunnlaget for dramafaget. Fokus i studiet er hvordan lek og teaterkunst kan forenes i dramapedagogikken.

Studiet gir fordypning i utvalgte arbeids- og uttrykksformer innenfor dramapedagogisk arbeid med barn og erfaring med egen dramatisk framstilling.

I det praktiske og metodiske arbeidet vil studentenes egenutvikling stå sentralt.

Målgruppe og opptakskrav

Fordypningsemne er for studenter i siste studieår ved førskolelærerutdanning med godkjent 10 studiepoeg drama, og videreutdanning for førskolelærere.

Studiet kvalifiserer for dramapedagogisk arbeid med barn i barnehagealder.

Mål for studieprogrammet

Se emneplan

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har etter fullført kurs kunnskap om:

  • estetisk samspill og dramaaktiviteter
  • barns drama-estetiske uttrykk
  • dramatisk formgiving

Ferdigheter

Studenten kan etter fullført kurs:

  • benytte dramapedagogiske metoder i barnehagen
  • planlegge, lede og stimulere barn i ulike aldre til estetisk samspill og dramaaktiviteter
  • anvende dramafaglig kompetanse i barns møte med scenekunst
  • bidra til utvikling av barns egne estetiske uttrykk
  • uttrykke seg gjennom kropp og stemme i dramatisk spill og formidling

Generell kompetanse

Studenten skal etter fullført kurs:

  • framstå som førskolepedagog med dramafaglig profil
  • ha evne til å reflektere over egen og andres dramafaglige kompetanse
  • ha en bevisst holdning til scenekunst for barn

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30DRAMA Drama 30,00 O 15 15        
Sum: 15 15 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Se emneplan

Internasjonalisering

Flerkulturelle perspektiver ivaretas i emnet.

Arbeids- og læringsformer

Se emneplan

Forholdet mellom teori/praksis

Oppgaver i studiet vil kreve samarbeid med praksisfeltet.

Vurderingsformer

Se emneplan

Skikkethet

Det foregår løpende skikkethetsvurdering gjennom hele studiet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kari Strømmen <Kari.StrommenSPAMFILTER@hit.no>,Jan Ragnar Setsaas <Jan.R.SetsaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 10.02.2012