938 Musikk (førskolelærer)
Innledning
Studiet tar sikte på å gi innsikt i musikk som språk og kulturell uttrykksform.
Musikk er et kunst-, håndverk- og vitenskapsfag. Sentrale sider ved faget er opplevelse av estetiske verdier, utvikling av egne uttrykk og musikalsk samhandling med andre. Opplevelser, kunnskapstilegnelse og utvikling av musikalske ferdigheter og musikalsk tenkning er grunnleggende i studiet.
Studiet skal gi økt kompetanse og trygghet for å bruke musikk i yrkessammenheng. Det musikkfaglige og det musikkpedagogiske perspektivet må derfor inngå som kompletterende deler av en helhet
Målgruppe og opptakskrav
Studiet er fordypningsemne for siste årsstudenter ved førskolelærerutdanningen med godkjent 10 studiepoeng musikk , og videreutdanning for førskolelærere.
Praktisk musikkerfaring i ulike sjangre (kor, korps, band e.l.) er en fordel.
Mål for studieprogrammet
Kunne tilrettelegge til rette for og lede musikkaktiviteter innen sang,spill, dans/bevegelse og samspill på instrumenter som er i barnehagen.
Ha kjennskap til barnekultur og barns musikkkulturelle utrykk, samt arbeide med musikk for barn med ulik kulturell bakgrunn
Ha kunnskap om barn og musikalsk læring og motivasjon
Kunne bruke musikk for og med barn som har spesiell behov
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- behersker enkel musikklære, og kan bruke den i eget musikkarbeid innen sang og spill, improvisering og komponering/ arrangering.
- har kunnskap om ulike musikkpedagogiske retninger, og erfaring i å bruke pedagogisk teori i sitt musikkarbeid i barnehagen
- har kunnskap om vår tids musikkultur, og de folkemusikalske og kunstmusikalske tradisjoner og verdier den bygger på.
Ferdigheter
Spill (piano eller gitar), sang og samspill
Studenten:
- har et repertoar på minst 10 sanger/ melodier i noen forskjellige tonearter og med ulik karakter som hun kan akkompagnere på piano eller gitar.
- Hun har også et repertoar i sang som består av ti felles sanger av ulik karakter/ stil.
- har erfaring med samspill på perkusjonsinstrumenter og instrumenter som kan finnes i barnehagen.
Dans og bevegelse
Studenten:
- har erfart sammenhengen mellom kroppslig-motoriske bevegelsesaktiviteter og rytmisk-melodisk bevegelse i musikk.
- har et repertoar av 10 sang- og danseleker/ -aktiviteter som hun kan instruere og bruke med barn i barnehagealder.
Komponering og musikalsk tilrettelegging
Studenten har erfaring med enkelt komposisjonsarbeid, som f.eks. talekor, melodikomposisjon, lyd/ klangkomposisjon og enkel arrangering for samspill.
Generell kompetanse
Studenten:
- har erfaring i å legge til rette for og lede praktiske musikkaktiviteter innen sang, spill, dans/ bevegelse og samspill på instrumenter som kan finnes i barnehagen.
- har god kjennskap til barnekultur og barns musikkulturelle uttrykk, samt arbeid med musikk for barn med ulik kulturell bakgrunn.
- har kunnskap om barn og musikalsk læring og motivasjon.
- kan bruke musikk for og med barn som har spesielle behov.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Se emneomtale.
Internasjonalisering
Flerkulturelle perspektiver ivaretas i emnet.
Arbeids- og læringsformer
Se emneomtale.
Forholdet mellom teori/praksis
Oppgaver i studiet vil kreve samarbeid med praksisfeltet , blant annet en barnehagekonsert
Vurderingsformer
Se emneomtale.
Skikkethet
Det foregår løpende skikkethetsvurdering gjennom hele studiet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Oddbjørn Lunn <oddbjorn.lunnSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 10.02.2012