938 Musikk (førskolelærer)

Innledning

Studiet tar sikte på å gi innsikt i musikk som språk og kulturell uttrykksform.

Musikk er et kunst-, håndverk- og vitenskapsfag. Sentrale sider ved faget er opplevelse av estetiske verdier, utvikling av egne uttrykk og musikalsk samhandling med andre. Opplevelser, kunnskapstilegnelse og utvikling av musikalske ferdigheter og musikalsk tenkning er grunnleggende i studiet.

Studiet skal gi økt kompetanse og trygghet for å bruke musikk i yrkessammenheng. Det musikkfaglige og det musikkpedagogiske perspektivet må derfor inngå som kompletterende deler av en helhet

Målgruppe og opptakskrav

Studiet er fordypningsemne for siste årsstudenter ved førskolelærerutdanningen med godkjent 10 studiepoeng musikk , og videreutdanning for førskolelærere.

Praktisk musikkerfaring i ulike sjangre (kor, korps, band e.l.) er en fordel.

Mål for studieprogrammet

Kunne tilrettelegge til rette for og lede musikkaktiviteter innen sang,spill, dans/bevegelse og samspill på instrumenter som er i barnehagen.

Ha kjennskap til barnekultur og barns musikkkulturelle utrykk, samt arbeide med musikk for barn med ulik kulturell bakgrunn

Ha kunnskap om barn og musikalsk læring og motivasjon

Kunne bruke musikk for og med barn som har spesiell behov

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • behersker enkel musikklære, og kan bruke den i eget musikkarbeid innen sang og spill, improvisering og komponering/ arrangering.
  • har kunnskap om ulike musikkpedagogiske retninger, og erfaring i å bruke pedagogisk teori i sitt musikkarbeid i barnehagen
  • har kunnskap om vår tids musikkultur, og de folkemusikalske og kunstmusikalske tradisjoner og verdier den bygger på.

Ferdigheter

Spill (piano eller gitar), sang og samspill

Studenten:

  • har et repertoar på minst 10 sanger/ melodier i noen forskjellige tonearter og med ulik karakter som hun kan akkompagnere på piano eller gitar.
  • Hun har også et repertoar i sang som består av ti felles sanger av ulik karakter/ stil.
  • har erfaring med samspill på perkusjonsinstrumenter og instrumenter som kan finnes i barnehagen.

Dans og bevegelse

Studenten:

  • har erfart sammenhengen mellom kroppslig-motoriske bevegelsesaktiviteter og rytmisk-melodisk bevegelse i musikk.
  • har et repertoar av 10 sang- og danseleker/ -aktiviteter som hun kan instruere og bruke med barn i barnehagealder.

Komponering og musikalsk tilrettelegging

Studenten har erfaring med enkelt komposisjonsarbeid, som f.eks. talekor, melodikomposisjon, lyd/ klangkomposisjon og enkel arrangering for samspill.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har erfaring i å legge til rette for og lede praktiske musikkaktiviteter innen sang, spill, dans/ bevegelse og samspill på instrumenter som kan finnes i barnehagen.
  • har god kjennskap til barnekultur og barns musikkulturelle uttrykk, samt arbeid med musikk for barn med ulik kulturell bakgrunn.
  • har kunnskap om barn og musikalsk læring og motivasjon.
  • kan bruke musikk for og med barn som har spesielle behov.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30MUSIKK Musikk 30,00 O 15 15        
Sum: 15 15 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Se emneomtale.

Internasjonalisering

Flerkulturelle perspektiver ivaretas i emnet.

Arbeids- og læringsformer

Se emneomtale.

Forholdet mellom teori/praksis

Oppgaver i studiet vil kreve samarbeid med praksisfeltet , blant annet en barnehagekonsert

Vurderingsformer

Se emneomtale.

Skikkethet

Det foregår løpende skikkethetsvurdering gjennom hele studiet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Oddbjørn Lunn <oddbjorn.lunnSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 10.02.2012