VUKVEIL Karriereveiledning, nettbasert m/samlinger, bachelor
Innledning
Veiledning er et vidt begrep, og omhandler moderne temaer som mentor, coaching, workshop, teamwork etc. Utdanningsdirektoratet gir føringer om kompetansekrav til rådgivere og retten til nødvendig rådgiving innen yrkesveiledning.
Arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
- Nettverksbygging og kompetanseutveksling mellom personer med veiledningsoppgaver innenfor både offentlig og privat sektor
Formål med Karriereveiledning:
- Yrkesveiledning og utdanningsveiledning overfor ulike mennesker.
- Verktøy til egenutvikling hos veiledningssøkere.
- Stimulere den enkelte til utforske, utvikle og uttrykke sine egne interesser og muligheter.
- Rådsøker selv skal kunne ta selvstendige valg og legge planer for egen utdannings - og yrkeskarriere.
Livsfaseperspektiv i veiledning innenfor yrkes- og utdanningsfeltet:
- Behov innenfor feltet i grunnopplæringen, innen høyere utdanning og i arbeidslivet.
- I et raskt skiftende arbeidsmarked vil det oppstå behov for å imøtekomme krav om omstillinger.
- Funksjonshemning, rehabilitering etter sykdom og tospråklig bakgrunn, veiledning spesielt innsiktet mot deres behov.
Lenker til utdanningsdirektoratet ang. Karriereveiledning: |
Eleven skal gradvis bli bevisst sine eigne interesser, dugleikar og verdiar, og få kunnskap, sjølvinnsikt og evne til sjølv å kunne ta avgjerd om yrkes- og utdanningsval. Rådgivinga skal også utvikle eleven sine evner til å vurdere moglege konsekvensar av val og førebyggje feilval. Frå 8.– 13. årstrinn skal rådgivinga leggjast opp som ein prosess". ---------- Både OECD-undersøkelsen av rådgivningen og evalueringsrapporten fra delt rådgivningstjeneste i 2003 viser at elevene får informasjon om utdanning og yrker, men at individuell rådgivning synes å mangle. Endringene har også sammenheng med føringer i St.meld. nr 16 (2006-2007) for livslang læring. … og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring. (ref. lenke ovenfor). |
Kompetanse og kompetansekriterier for rådgivere, Udir 29.06.2009 |
4 Anbefalt formell kompetanse og veiledende kompetansekriterier for rådgivere i skolen (ref. lenke ovenfor, Udir).
|
Arbeidsformer og organisering i Karriereveiledning:
For mer informasjon, se link til studieplan i tabellen nedenfor.
Arbeidsformer:
- Studiet Karriereveiledning er praksisorientert
- Det tas utgangspunkt i deltagernes egne erfaringer i veiledningssituasjoner.
- På samlingene legges det opp til veksling mellom øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger.
- Mellom samlingene skal deltagerne arbeide med studieoppgaver knyttet til samlingenes tematiske innhold og deltagernes arbeid ved egen arbeidsplass.
Det tas forbehold om evt. endringer
Målgruppe og opptakskrav
Studiet er tenkt for yrkes- og utdanningsveiledere som ønsker å utvikle sin kompetanse innen veiledning i grunnopplæringen (grunn- og videregående opplæring), høgskoler, i NAV-området, innen voksenopplæring og opplæring i bedrifter og offentlig sektor.
Studiet vil også egne seg for personer som ønsker å kvalifisere seg for å arbeide med yrkes- og utdanningsveiledning.
Opptakskrav: 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning eller realkompetanse som utdannings-/yrkes- karriereveileder, rådgiver eller lignende.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Studieplan Karriereveiledning
|
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Torodd Hagen <torodd.hagenSPAMFILTER@hit.no>,Tone Marit Tesdal <tone.m.tesdalSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Tone Marit Tesdal - 27.02.2012