30SPESP2 Spesialpedagogikk påbygging 2, nettbasert m/samlinger

Innledning

Med forbehold om endring av Modul 2 og 3 innen 1. april 2012

Delvis nettbasert studie i spesialpedagogikk, bygger på 60 stp spesialpedagogikk e.l.

Denne fordypningsenheten bygger på 3-årig høyere utdanning, med min. 30 stp pedagogikk / eller spesialpedagogikk. I tillegg kreves min. 30 stp spesialpedagogikk.
Hver modul går over ett semester.

Studiet organiseres som delvis nettbasert med ca 3 fysiske samlingsdager (dagtid, Notodden) - per modul.

Hver av de tre modulene à 10 studiepoeng,

  • Sosiale- og emosjonelle lærevansker (Modul 1)
  • Språk-, lese og skrivevansker (Modul 2)
  • Migrasjonsrelaterte lærevansker (Modul 3)

Kan taes enkeltvis og uavhengig av hverandre.

Undervisning og læring foregår

  • via klasserom på nett (Fronter)
  • på fysiske samlinger (Notodden)
  • ved selvstudium

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppe: Lærere, førskolelærere, barnevernspedagoger, vernepleiere o.l. Se opptakskrav.

Opptakskrav: 3-årig høyere utdanning, med min. 30 stp pedagogikk / eller spesialpedagogikk. I tillegg kreves min. 30 stp spesialpedagogikk.

Mål for studieprogrammet

Å videreutvikle studentenes kunnskap og evne til refleksjon knyttet til funksjons- og lærevansker som disse modulene representerer sett i et interaksjonsperspektiv.

Målsettingen er at studenten skal utvikle sin

  • fagkompetanse,
  • didaktiske kompetanse,
  • sosiale kompetanse,
  • endrings- og utviklingskompetanse,
  • samt yrkesetiske kompetanse.

Dette innebærer at studenten skal tilegne seg nye kunnskaper, nye ferdigheter og utvikle holdninger i faget.

Læringsutbytte

Det spesialpedagogiske arbeidsområdet er og vil bli et sentralt arbeidsfelt i den inkluderende barnehage og skole, og andre lærings- og omsorgstilbud. Dette studiet vil først og fremst rette seg mot arbeid med barn og ungdom.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Studieplan Spesialpedagogikk påbygging 2
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H)
30SPESP2-001 Sosiale og emosjonelle lærevansker 10,00 O      
30SPESP2-002 Språk-, lese og skrivevansker 10,00 O      
30SPESP2-003 Migrasjonsrelaterte lærevansker 10,00 O      
Sum: 10 10 10
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Internasjonalisering

Nei

Arbeids- og læringsformer

Studiet vil veksle mellom samlinger med forelesninger/seminar, nettbaserte diskusjoner og individuelt arbeid med bla en obligatorisk arbeidsoppgave, der et muntlig framlegg kan inngå. Semesterplan vil angi nærmere omfang av obligatoriske komponenter.

Vurderingsformer

Det arrangeres 4 timers skriflig prøve etter hver modul. *) Se også alternativ vurdering for 30 stp – nedenfor

Eksamen kan avlegges når obligatoriske krav er godkjent/vurdert til bestått.

*) Alternativ vurderingsform ved 30 stp:

Alle arbeidskrav må være bestått før man kan avlegge en 6 timers skriftlig prøve som samler alle 3 modulene.

Hvilken vurderingsform som skal benyttes må avtales/avklares ved studiestart, evt. så tidlig som mulig etter oppstart.

Det tas forbehold om evt. endringer og tilstrekkelig antall søkere for igangsettelse.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <tone.m.tesdalSPAMFILTER@hit.no>,Anne Grethe M. Lauritzen <anne.g.lauritzenSPAMFILTER@hit.no> - 20.02.2012