Bre, grunnkurs 1462
Læringsutbytte
Kunnskap
Kunnskap om å ferdes i grupper/taulag i henhold til gjeldene sikkerhetskrav og ferdselsnormer, på breer med lett til moderat vanskelighetsgrad
Kunnskap om turplanlegging i henhold til prinsippet om â€tur etter evneâ€
Kunnskap om utstyr og riktig bruk av dette under brevandring og under redning
Kunnskap om anerkjente metodesett for redning
Kunnskap om glasiologi
Kunnskap om vær og vind i høyfjellet
Kunnskap om brevandringens historie
Ferdigheter
Vise og forklare stegjernsteknikk og taulagsteknikk under forflytning
Vise og forklare redningsteknikker i henhold til anerkjent metodesett
Vise og forklare bruk av kart og kompass på bre
Generell kompetanse
Ivareta egen og gruppens sikkerhet på bre, med tanke på å skape trygge læringsrom
Ha bevissthet om didaktikk og metodikk knyttet til opplæring av nybegynnere på bre
Kompetanse til å formidle sikre turnormer, prosedyrer, organisering og arbeidsmåter i forhold til nybegynnere
Evne til å formidle natur og kulturtema knyttet til brevandring
Ha kompetanse til å planlegge, og gjennomføre turer og kurs på breer av lett til moderat vanskelighetsgrad
Vise at man kan fremstå som taulagets leder hvis situasjonen krever det
Innhold
- Brevandring på lett til middels krevende bre
- Gange i lett blåis, riktig og hensiktsmessig bruk av stegjern og isøks, sikringsmidler på is, taulagsrutiner
- Redning på snø og is. 2:1 og 6:1 taljesystem, rigge standplassforankring/rapellfeste
- Taulager i moderat blåis; finne veien i isen, naturlige sikringer, styreforankringer, leding av taulaget
- Topptur med orientering og veivalgsmomenter
- Glasiologi, breen som landskapsformer
Kurset er, i innhold og nivÃ¥, sammenliknbart med Norsk Fjellsportforums â€Grunnkurs Breâ€. Høyskolen i Telemarker godkjent som arrangør pÃ¥ NivÃ¥ I i NF. Studentene vil fÃ¥ kursbevis for dette etter gjennomført emne
Arbeids- og læringsformer
5 forelesninger
7 dager med veileder
6 dager egenferd
Vurderingsformer
100 % deltagelse i det praktiske. Graderte karakterer i det praktiske teller 60 % av karakteren. 3 dagers hjemmeeksamen, teller 40 % av karakteren. Det blir gitt karakter etter en femtrinns bokstavskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Vurderingsformen er valgt for å prøve studentenes kunnskaper, jf. punktene om læringsutbytte over.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Fredrik Christoffersen <fredrik.christoffersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 26.06.2013