Kropp, helse og bevegelse 1401
Læringsmål
Emnet tar sikte på å utforske forholdet mellom kropp, helse og bevegelse. Studentene skal gjennom forelesninger og essayskriving skaffe seg en dypere forståelse for relasjonen mellom kropp, helse og bevegelse.
Videre sikter emnet mot å gi innsikt i og inspirasjon til å jobbe ut fra et tverrvitenskaplig og samlende perspektiv, hvor studentene utfordres til å utforske kroppen og bevegelsen i et helhetsperspektiv.
Studentene skal også stimuleres til en analytisk og kritisk reflekterende holdning til samfunns- og forvaltningsmessige strukturer.
Innhold
- Historiske, samfunnsmessige og politiske perspektiver på fysisk aktivitet, friluftsliv og helse
- Kroppen som objekt – fysiologiske og samfunnsfaglige perspektiv
- Kroppen som subjekt – fenomenologiske og psykologiske perspektiv
- Forvaltningsmessige og pedagogiske utfordringer knyttet til arbeidet med kropp, helse og bevegelse
- Kritiske perspektiver på kropp, idrett, forvaltning, politikk mm
Organisering
Emnet er organisert som en forelesningsrekke over 10 uker.
Vurderingsformer
4 timers skriftlig evaluering - graderte karakterer.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 08.11.2012