Seiling, praktisk fordypning I 1457
Læringsutbytte
Kunnskap
Kunnskap om turplanlegging i henhold til prinsippet om tur etter evne
Kunnskap om å seile med en gruppe, sikkerhet og ferdselsnormer
Kunnskap om hva det innebærer ”å være sjøklar”
Kunnskap om ansvarsforhold, arbeidsfordeling, turnormer og sikkerhetsprosedyrer
Kunnskap om tradisjonelle bruksbåter (spri, gaffel og råseil), utstyr og riktig bruk av dette under seiling og roing
Kunnskap om kystnatur og kystkultur
Kunnskap om vær, vind, strøm, avdrift med relevans for seiling og roing innaskjærs
Kunnskap om bruksbåtens historie
Ferdigheter
Vise og forklare prosedyrer og grunnferdigheter tilknyttet bruk av tradisjonelle bruksbåter (spri- og gaffelseil) ved kysten
Vise at man mestrer å bruke båten
Vise at man kan legge til og fra kai
Vise at man kan ankre opp på en hensiktsmessig måte
Vise og forklare redningsteknikker, egenredning og kammeratredning i forbindelse med seiling av bruksbåter (mann over bord)
Vise og forklare mer krevende kystnavigasjon, langturer, mørkenavigering, vurdere fart, tid, distanse
Vise og forklare hvordan man gjør enkelt vedlikehold: takling, spleising, seillaging, bensling
Generell kompetanse
Analysere og ivareta egen og gruppens sikkerhet på sjøen
Ha kompetanse til å planlegge og gjennomføre turer og kurs med bruksbåter
Være kompetent høvedsmann ombord i tradisjonell bruksbåt ved kystseiling i sommerhalvåret under gode forhold, når flere båter samseiler
Ha forståelse for didaktikk og metodikk knyttet til opplæring av nybegynnere i bruksbåter
Kompetanse til å formidle sikre turnormer, prosedyrer, organisering og arbeidsmåter i forhold til nybegynnere
Evne til å formidle natur og kulturtema knyttet til kysten
Innhold
- Turplanlegging: Hvor går turen, A-plan, B-plan og kriseplan
- Risiko, utstyr etc.
- Sikkerhet, ansvar og konsekvenstenkning ved roing og seiling
- Turnormer, prosedyrer, organisering og arbeidsmåter
- Sjøklar båt
- Ly og leir på kysten
- Roing og seiling
- Gruppedynamikk: Ulike roller og rollefordeling i gruppa
- Navigasjon
- Sjømannskap: Ferdigheter om og utøvelse av godt sjømannskap
- Kystfriluftsliv, sporløs ferdsel, forvaltning av strandsonen
- Veiledning og instruksjon, planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg
Arbeids- og læringsformer
3 forelesninger
7 dager med veileder
6 dager egenferd
Undervisningen, samt studentenes lesing av pensum og øving på egenferdighet, vil bli gjennomført med sikte på å oppnå læringsutbyttet beskrevet over. All praktisk undervisning er obligatorisk
Vurderingsformer
100 % deltagelse i det praktiske. Graderte karakterer i det praktiske teller 60 % av karakteren. Skriftlig eksamen på fire timer teller 40 % av karakteren. Det blir gitt karakter etter en femtrinns bokstavskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Vurderingsformen er valgt for å prøve studentenes ferdigheter, kunnskaper og egenskaper som formidlere, jf. punktene om læringsutbytte over
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no> - 04.01.2013