Verdier, læring og ledelse 1313
Læringsutbytte
Kunnskap: Kurset skal gi kunnskap om forskningsstatus innenfor temaområdet verdier, læring og ledelse.. Kurset skal gi innsikt i hvilke kunnskapsformer, hvilke former for verdier og hvilke former for ledelse som idrett, kroppsøving og friluftsliv aktualiserer, og kunne sette denne innsikten i relasjon til de pedagogiske og epistemologiske grunnspørsmålene.
Ferdigheter: Studenten skal kunne analysere komplekse problemstillinger knyttet til temaområdet verdier, læring og ledelse innenfor idrett, kroppsøving og friluftsliv, og gjøre disse tilgjengelige for en forskningsmessig tilnærming.
Generell Kompetanse: Studentene skal gjennom kurset, sammen med annen undervisning i masterstudiet, kunne drive forskning og utviklingsarbeid innenfor praktisk pedagogisk virksomhet innen idrett/ kroppsøving/friluftsliv.
Innhold
Fordypingsemnet kretser rundt pedagogiske og psykologiske tema. Grunntemaet er: Hvordan kan vi gjennom pedagogisk virksomhet bidra til å etablere gode, også i betydningen moralsk gode læringsklima, og bidra til etableringen av godt-fungerende relasjoner (trener-utøver, lærer-elev, veileder-elev/student og godt-fungerende team).
* Utviklingen av idretts-psykologi og idrettscoaching som fagfelt, relatert til idrett, kroppsøving og friluftsliv.
* Lærings- og sosialiseringsteori med vekt på motivasjon, mestring og det sosiale læringsmiljø, brukt på våre fag- og praksisområder.
* Gruppeprosesser, relatert til idrett, kroppsøving og friluftsliv
* Mental trening, visualisering, indre samtale, motivasjon og spenningsregulering.
* Pedagogikk i idrett, kroppsøving og friluftsliv, og idrett, kroppsøving og friluftsliv som pedagogikk.
* Teori-praksis gapet, i idrett-, friluftsliv og kroppsøving.
* Kunnskapsbegrepet. Teoretisk kunnskap, kroppsliggjort kunnskap og handlingsbåren kunnskap. Episteme, techne og phronesis. Pedagogikk som systematisk verditenking.
* Trenerens, coachens/lederens og veilederens praktiske handlingskompetanse. Praksisteori. Refleksjon over egen rolle og praksis.
* Demokratiske læringsmodeller. Involverende pedagogisk lederskap, muligheter og begrensninger.
* Kommunikasjon, relasjon og makt i et læringsperspektiv, relatert til idrett, kroppsøving og friluftsliv.
Det vil bli lagt vekt på at studentene skal lære seg å tolke, forstå og kritisere teoribasert forskning innenfor de ovenfor nevnte områdene, samt kunne forstå sammenhengen mellom teoriene, forskning og utviklingen av praktiske intervensjoner.
Arbeids- og læringsformer
15 forelesningsbolker à 3-4 timer, vårsemesteret. Kurset vil være organisert som et seminar med innslag av forelesninger, studentforberedte presentasjoner, diskusjon og gruppearbeid.
Vurderingsformer
Ca. 30 minutter prøveforelesning over oppgitt emne og på grunnlag av godkjent manus. Manuset skal vise selvstendighet og være egenhendig produsert. Graderte karakterer. Det er krav om 75 % obligatorisk fremmøte.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Michael Reinboth <Michael.ReinbothSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 04.01.2013