Støy og luftforurensing 4259
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten skal etter fullført emne
- kunne gjøre greie for sentrale begrep innen radioaktiv stråling og ha kjennskap til hvordan måling av stråling foregår
- ha grunnleggende kunnskaper om støy og elementær lydlære
- ha kjennskap til luftforurensning og rensemetoder
- kunne gjøre greie for termisk og atmosfærisk inneklima, ventilasjon og lysforhold
- kunne utføre beregninger av veitrafikkstøy
- kunne gjennomføre enkle analyser innen miljøhygienisk måleteknikk
- kunne formidle skriftlig sentralt fagstoff innen støy og luftforurensning og ha kjennskap til ulike lover og regler innen de ulike temaene
Innhold
- Støy: elementær lydlære, lydoppfatning, lyd i bygninger, spesielle støytyper, støymåling og utrekningsmetoder for veitrafikkstøy.
- Inneklima: overfølsomhet, termisk og atmosfærisk inneklima, ventilasjon og lysforhold.
- Luftforurensning og rensemetoder: typer og kilder til luftforurensning, spredningsteori, rensemetoder for partikler og gasser.
- Radioaktiv stråling: strålingstekniske begrep og størrelser, typer og kilder til radioaktiv stråling, helseskader av radioaktiv stråling med spesiell vekt på radon.
- Det vil også vere fokus på forvaltning (lover og regler) i forhold til de ulike temaene.
Arbeids- og læringsformer
Sentrale deler av pensum gjennomgås i forelesninger . Det blir også gitt et obligatorisk laboratoriekurs i miljøhygienisk måleteknikk.
Vurderingsformer
Det blir gitt en skriftlig slutteksamen på 4 timer som teller 100 %.
Rapport fra kurset i miljøhygienisk måleteknikk må være godkjent for å få sluttkarakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Mona Sæbø <mona.saboSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Anette Norheim Fredly - 21.08.2015