Støy og luftforurensing 4259

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Studenten skal etter fullført emne

  • kunne gjøre greie for sentrale begrep innen radioaktiv stråling og ha kjennskap til hvordan måling av stråling foregår
  • ha grunnleggende kunnskaper om støy og elementær lydlære
  • ha kjennskap til luftforurensning og rensemetoder
  • kunne gjøre greie for termisk og atmosfærisk inneklima, ventilasjon og lysforhold
  • kunne utføre beregninger av veitrafikkstøy
  • kunne gjennomføre enkle analyser innen miljøhygienisk måleteknikk
  • kunne formidle skriftlig sentralt fagstoff innen støy og luftforurensning og ha kjennskap til ulike lover og regler innen de ulike temaene

Innhold

  • Støy: elementær lydlære, lydoppfatning, lyd i bygninger, spesielle støytyper, støymåling og utrekningsmetoder for veitrafikkstøy.
  • Inneklima: overfølsomhet, termisk og atmosfærisk inneklima, ventilasjon og lysforhold.
  • Luftforurensning og rensemetoder: typer og kilder til luftforurensning, spredningsteori, rensemetoder for partikler og gasser.
  • Radioaktiv stråling: strålingstekniske begrep og størrelser, typer og kilder til radioaktiv stråling, helseskader av radioaktiv stråling med spesiell vekt på radon.
  • Det vil også vere fokus på forvaltning (lover og regler) i forhold til de ulike temaene.

Arbeids- og læringsformer

Sentrale deler av pensum gjennomgås i forelesninger . Det blir også gitt et obligatorisk laboratoriekurs i miljøhygienisk måleteknikk.

Vurderingsformer

Det blir gitt en skriftlig slutteksamen på 4 timer som teller 100 %.

Rapport fra kurset i miljøhygienisk måleteknikk må være godkjent for å få sluttkarakter i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Mona Sæbø <mona.saboSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Anette Norheim Fredly - 21.08.2015