Destinasjonsutvikling 6074

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

  • ha kunnskaper om egenskaper og ledelsesproblematikk ved ulike reiselivsdestinasjoner og utviklingen av noen av destinasjonstypene fram til i dag. Natur- og kulturarv er viktige elementer i dette.
  • ha innblikk i såvel storbyturisme som rural turisme
  • kjenne til planleggingsproblematikk knyttet til utvikling av turistdestinasjoner.
  • ha forståelse for betydningen av samspillet mellom offentlige og private aktører
  • skjønne konsekvenser av destinasjonsutvikling for lokalsamfunn.
  • ferdigheter som gjør at de kan delta konstruktivt i planlegging og utvikling av destinasjoner.

Innhold

Aktuelle tema vil være:

  • Sted, stedsforståelse og stedsutvikling
  • PLP
  • Destinasjonsledelse
  • Opplevelser
  • Image/merkevarebygging
  • Kortferie/storbyferie
  • Naturarvturisme
  • Kulturarvturisme, nisjeturisme og sportsturisme
  • Suksessfaktorer
  • Internett og markedsføring av destinasjoner
  • Entreprenørskap og planlegging

Arbeids- og læringsformer

Det vil bli undervist 3 timer pr. uke i høstsemesteret. Undervisningen vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, prosjektarbeid, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporteringer/innleveringer.

Vurderingsformer

Gruppeoppgave (emneansvarlig kan tillate individuell oppgave) med presentasjon og innlevering teller 40 % av karakteren. Emnet blir avsluttet med en skriftlig individuell prøve, 4 timer (60 %). Innleveringsoppgaven må kvalifisere til bestått for å gå opp til avsluttende prøve. Graderte karakterer (A-F).

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Ragnar Prestholdt <Ragnar.PrestholdtSPAMFILTER@hit.no> - 30.11.2012