Destinasjonsutvikling 6074
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
- ha kunnskaper om egenskaper og ledelsesproblematikk ved ulike reiselivsdestinasjoner og utviklingen av noen av destinasjonstypene fram til i dag. Natur- og kulturarv er viktige elementer i dette.
- ha innblikk i såvel storbyturisme som rural turisme
- kjenne til planleggingsproblematikk knyttet til utvikling av turistdestinasjoner.
- ha forståelse for betydningen av samspillet mellom offentlige og private aktører
- skjønne konsekvenser av destinasjonsutvikling for lokalsamfunn.
- ferdigheter som gjør at de kan delta konstruktivt i planlegging og utvikling av destinasjoner.
Innhold
Aktuelle tema vil være:
- Sted, stedsforståelse og stedsutvikling
- PLP
- Destinasjonsledelse
- Opplevelser
- Image/merkevarebygging
- Kortferie/storbyferie
- Naturarvturisme
- Kulturarvturisme, nisjeturisme og sportsturisme
- Suksessfaktorer
- Internett og markedsføring av destinasjoner
- Entreprenørskap og planlegging
Arbeids- og læringsformer
Det vil bli undervist 3 timer pr. uke i høstsemesteret. Undervisningen vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, prosjektarbeid, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporteringer/innleveringer.
Vurderingsformer
Gruppeoppgave (emneansvarlig kan tillate individuell oppgave) med presentasjon og innlevering teller 40 % av karakteren. Emnet blir avsluttet med en skriftlig individuell prøve, 4 timer (60 %). Innleveringsoppgaven må kvalifisere til bestått for å gå opp til avsluttende prøve. Graderte karakterer (A-F).
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ragnar Prestholdt <Ragnar.PrestholdtSPAMFILTER@hit.no> - 30.11.2012